کد خبر: ۶۱۳۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 30 May 2018

طبق سنت هر ساله در ماه مبارک رمضان، دیدار هزاران نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب برگزار می­شود. دیداری که در آن نمایندگان تشکل ­های دانشجویی به بیان دغدغه­ های خود در مورد مسائل دانشگاه و کشور می­ پردازند.

اگر سخنان رهبری را طی سه سال اخیر بررسی و بازخوانی کنیم در می ­یابیم که ایشان هرساله در کنار توصیه­ های اخلاقی خود به دانشجویان و ذکر نکات تاریخی و نکات مرتبط با مسائل روز کشور و پاسخ به بعضی سوالات و صحبت های دانشجویان، توصیه­های کارشناسانه و کاربردی هم به تشکل­های دانشجویی در خصوص مسائل دانشگاهی و دانشجویی می­ کنند. توصیه­ هایی که باید نصب­ العین فعالین دانشجویی انقلابی باشد و فعالیت­های پیش­روی خود را طبق آن­­ تنظیم کنند.

در این یادداشت و در آستانه دیدار رمضانی امسال رهبری با دانشجویان قصد داریم آن دسته از توصیه­ های ایشان را که به نظر می­رسد کمتر توسط تشکل­ ها پیاده ­سازی شده است؛ به صورت خلاصه بازخوانی و به خود یادآوری کنیم؛ زیرا معمولا پس از دیدار همان سال فعالین دانشجویی با شور و حرارت از توجه و عملی کردن به این توصیه­ ها سخن می­گویند اما اینکه در عمل و درزمان یک سال فعالیت چه قدر موفق بوده ایم قابل بررسی و تامل است... 

الف) رهبر انقلاب چندمرتبه طی دیدارهای اخیر به بحث مهم و دقیق اثرگذاری هرچه بیشتر تشکل­ها در محیط دانشگاه پرداخته ­اند و یکی از الزامات آن را جذب بهتر و بیشتر دانشجویان دانستند. مسئله و دغدغه­ ای که همیشه تشکل­ ها با آن دست و پنجه نرم می­ کنند اما کمتر در آن به موفقیت دست پیدا می ­کنند. ایشان به صراحت از برخی روش­های غلط جذب مانند اردوی مختلط و کنسرت موسیقی نام بردند و راه درست آن را بیان "حرف­های نو" با استفاده از معارف اسلامی مانند نهج البلاغه و نظایر آن دانستند. راه دیگری که ایشان به ظرافت پیشنهاد دادند و دانشجویان انقلابی در دانشگاه کمتر به آن توجه می­کنند؛ استفاده از شیوه­ های هنری مانند تئاتر، سرود، کاریکاتور و... بود. یکی از دلایل ضعف در این حوزه مربوط به این است که دانشجویان تشکل ­ها معمولا به دنبال استفاده از برنامه­ ها و فکرهای قبلی و بعضا کلیشه­ ای هستند و به خودشان مجال فکر و خلاقیت را نمی­دهند. دیگر توصیه رهبری که مرتبط با این موضوع است؛ مقوله "اقناع دل­ها و تبیین" است که متاسفانه اهمیت زیادی به آن نمی­دهیم. گویی انتظار داریم دانشجوی عام دانشگاه هرحرف ما را با هر شیوه و زبانی که می­ گوییم سریع قبول کند و چشم بگوید! در حالی که اقناع کردن دانشجو ظرافت­ ها و راه­ های خاص خود را دارد که باید بادقت و حوصله انتخاب و به کارگرفته شود.

ب) از مباحث پر تکرار گفته­ شده توسط رهبری "توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل و تبیین این موضوع" است. مبحثی که بسیار جای کار دارد و برای دوستان دغدغه­ مندمان همیشه پررنگ و مهم بوده ولی اگر رفتار و سبک زندگی مردم جامعه و به طورمثال دانشجویان را بررسی کنیم متوجه می­ شویم که در عمل کمتر توانسته ایم فعالیت مفیدی انجام دهیم و بیشتر درگیر کلیشه ­ها و شعار دادن بوده­ ایم..!

ج) یکی از توصیه­ های صریح رهبری به تشکل­ ها تبیین چند کلید واژه اساسی و اصلی مانند "عدالت"، "آزادی" و "نفی نظام سلطه" بوده­ است و یکی از راه­ های تحقق این مهم را بهره­ بردن از بیانات امام(ره) دانستند. در این خصوص به نظر می ­آید تلاش درخوری انجام نشده و یا اگر هم تلاشی صورت گرفته واجد شرایطی مانند نحوه ارائه جذاب و شایسته به دانشجو و اقناع مخاطب نبوده است و بیشتر به گفتگو و مباحثه در جمع­ های محدودتر خود اعضاء تشکل بسنده شده­ است.

د) مسئله بسیار مهم دیگری که رهبر انقلاب به درستی به آن اشاره کردند و تشکل­ های دانشجویی در سطح دانشگاه­ ها متاسفانه از آن غفلت می ­ورزند کار و پژوهش در حوزه  "زن در غرب" است. اکنون که مباحث مربوط به زنان لقلقه زبان بعضی سودجویان در جامعه و به خصوص در بین نسل جوان دانشگاهی ما شده است؛ شایسته­ است که خواهران انقلابی و دغدغه­ مند و خلاق در این زمینه همت بیشتری پیشه کنند و شاهد ارائه شایسته و سپس غلبه گفتمان به حق اسلام در مورد "زن" در محیط دانشگاهی باشیم.

ه) یکی از توصیه­ های قابل تامل رهبری در مورد تزریق امید در دانشگاه­ها توسط تشکل­ها بود. ایشان با این توضیح که تشکل­ ها باید خودشان امیدوار بمانند فرمودند که تشکل­ ها امید را تزریق کنند و نگذارند جو ناامیدی به وجود بیاید. اگر وضعیت امروز دانشگاه­ ها و جو غالب آن­را منصفانه بررسی کنیم به اهمیت این توصیه پی می­ بریم؛ اما اکنون پس از گذشت یک سال، می­توان گفت که تشکل­ ها در این حوزه عملکرد قابل ملاحظه­ ای  نداشته ­اند و به صورت عملی و هدف مند این توصیه را واکاوی و اجرایی نکرده اند.

و) ایشان در دیدار رمضانی سال 95، مجموعه ­های دانشجویی را به "تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی-ضد صهیونیستی" در سطح دانشجویان جهان اسلام فراخواندند و پیشنهاد دادند که با استفاده از فضای مجازی کمپین­ های عمومی دانشجویان مسلمان راه­ اندازی شود. بعضی اتحادیه­ ها و تشکل­ های دانشجویی در این راستا اقداماتی انجام داده اند ولی هنوز در همان ابتدای کار هستند و تا اجرای فرمان رهبری فاصله زیادی دارند.

امید است دانشجویان تشکل­ های دانشجویی فعال و دغدغه ­مند با به کارگیری قدرت خلاقیت خودشان و استفاده از تجربیات فعالین قدیمی ­تر، بتوانند پیش از بیش اقدامات کارسازی در جهت انجام توصیه های استادانه رهبری انجام دهند.

 

امیررضا بشیری

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار