یک بیمار قلبی با تامین گروه خونی نادر O مثبت از زیر گروه های خونی P در بیمارستان افشار یزد از مرگ نجات یافت.
کد خبر: ۶۱۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷ 26 May 2018

در دسته بندی این نوع گروه های خونی از یکهزار تا پنج هزار نفر به نام گروه خونی کمیاب و از هر پنج هزار تا 10 هزار نفر به نام گروه خونی نادر و از هر 10 هزار نفر به بالا به نام گروه خونی خیلی نادر نامیده می شود و این افراد فقط از گروه خونی خود قادر به دریافت خون هستند.
به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل انتقال خون یزد، بیمار یاد شده از استان هرمزگان که در بیمارستان افشار یزد برای عمل جراحی قلب بستری شده بود بعلت داشتن خون نادر، نیازمند همین گروه خونی بود.
پس از آزمایش های بعمل آمده بر روی گروه خونی این بیمار، مشخص شد گروه خونی او با هیچیک از گروه های خونی، سازگاری ندارد از این رو برای شناسایی، نمونه گروه خونی وی به پایگاه انتقال خون یزد ارسال شد که پس از آزمایش های متعدد، مشخص شد که خون وی از گروه های خونی خیلی نادر است.
با ارسال نمونه خون نامبرده به آزمایشگاه تخصصی سازمان انتقال خون در تهران مشخص شد که گروه خونی او Oمثبت و از زیر گروه های P است و از هر 10 هزار نفر یا بیشتر یک نفر دارای این نوع گروه خونی است و تعداد نفرات شناسایی شده با این گروه خونی در ایران، انگشت شمار هستند.
پارسال، فردی با گروه خون خیلی نادر Oمثبت p توسط این اداره کل شناسایی شد و با فراخوان و اهدای خون وی و همچنین با هماهنگی های انجام شده توسط اداره کل انتقال خون یزد با سازمان انتقال خون کشور و ارسال یک کیسه با مشخصات مشابه گروه خونی p از بانک ملی خون های نادر، دو کیسه خون برای نجات جان بیمار جهت جراحی آماده شد.
به گفته پزشک جراح، عمل جراحی بیمار با موفقیت انجام شده و حال عمومی وی در حال بهبودی است و در روزهای آینده از بیمارستان مرخص می شود.
جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا درآمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار