عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به  افطاری به عنوان وعده ای که روزه دار پس از ساعاتی گرسنگی و تشنگی صرف می کند گفت: باید نکاتی در رابطه با این وعده غذایی در نظر گرفته شده تا به سلامت فرد آسیبی وارد نشود 
کد خبر: ۶۱۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰ 23 May 2018

«سید کاظم کاظمینی» با اشاره به افطاری به عنوان وعده غذایی مهم برای روزه‏‏داران، اظهار کرد: یک نوشیدنی ولرم با یک شیرینی طبیعی مانند خرما، آب ‎‎ جوش عسل، چای کم رنگ، شیر گرم و عسل یا شیره خرما، شربت خاکشیر به ویژه برای افرادی که مبتلا به یبوست هستند، اولویت باز کردن روزه را شامل می‏‏شود.

این متخصص بر عدم مصرف آب سرد در هنگام افطار تاکید کرد و گفت: روزه‏‏داران به هیچ عنوان نباید در هنگام وعده افطار از آب سرد استفاده کنند چرا که به کبد آسیب می‏‏رساند و گاهی منجر به ایست بدن می‏‏کند ضمن این که مصرف آب داغ نیز توصیه نمی‌شود.

وی در رابطه با مصرف مواد شیرین در زمان افطار نیز تصریح کرد: شیرینی های مناسب افطار شامل خرما، کشمش و عسل هستند ولی نباید از نوشیدنی ‎ ها و خوراکی‏‏های صنعتی مانند زولبیا و بامیه در هنگام افطار استفاده کرد.

کاظمینی با تاکید بر مصرف مغزیجات در زمان افطار برای جبران انرژی بدن، توصیه می‏‏کند: 20 دقیقه قبل از افطار یک گردو، فندوق، پسته و بادام را نیم‏‏کوب کرده و را در یک لیوان شیر گرم بریزید و یک نعلبکی روی آن بگذارید تا موقع افطار آن را آرام آرام صرف کنید.

وی ادامه داد: بعد از افطار نباید به یک باره آب زیادی مصرف کرد چون معده خالی، توانایی جذب و نگهداری آب را ندارد و لذا باید جرعه جرعه آب نوشیده شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر پرهیز از جلوگیری از پرخوری در زمان افطار، تصریح کرد: لازم است که حدود یک‏‏ربع بین باز شدن روزه و شام فاصله بیافتد.

وی با بیان این که برای شام نیز باید غذاهای راحت‏‏الهضم مثل فرنی، سوپ، آش و حریره یا کمی نان، پنیر، سبزی و گردو مصرف شود، گفت: مصرف غذاهایی مانند سمنو نیز به افزایش ایمنی بدن منجر می‏شود. 

وی یکی از آش‏‏های بسیار مناسب برای صرف شام بعد از افطار را آشی خواند که شامل انواع حبوات، غلات، سبزیجات و گردو باشد و هرچند فرد پس از صرف آن  نباید نوشیدنی مصرف کند اما می‏‏تواند در صورت تشنگی جرعه جرعه آب، میوه و انواع شربت‏‏های مناسب را صرف کند. 

کاظمینی از نوشیدنی‏‏های مناسب در زمان افطار به ماء الشعیر طبیعی اشاره و اظهار کرد: این نوشیدنی مواد غذایی مناسبی دارد که برای رفع یبوست، خشکی، رفع تشنگی و رطوبت بخشی بدن موثر است. 

وی دسر مناسب زمان افطار را نیز چند آلو و انجیر خیسانده شده دانست و عنوان کرد: البته بلافاصله نباید پس از افطار، دسر مصرف شود چون پرخوری به سنگینی معده منجر می‏‏شود ولی برای جلوگیری از سنگینی معده می‏توان یک استکان عرق نعناع مصرف کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان خاطرنشان کرد: اگر زیاد ترش مصرف می‏‏کنید، کمی بارهنگ را نیز در آب گرم خیسانده و نصف لیوان آن را مصرف کنید و از صرف غذاهای خام و پخته نیز خودداری کنید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار