کد خبر: ۶۰۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵ 10 May 2018

خروج امریکا از برجام با تصمیم قلدرمأبانه ترامپ یک فرصت تاریخی و یک پیروزی بزرگ برای دیپلماسی اروپا و ایران برای ورود به توسعه همکاریهای مشترک به سوی یک تعامل اقتصادی مستقل از امریکا را فراهم ساخته است .
به نظر میرسد امریکا با این تصمیم نابخرادانه رئیس جمهور دروغگو و هوچی گرش در یک انزوای بزرگ بین المللی در مقابل شورای امنیت، اتحادیه اروپا ، هم پیمانان غربی و کشورهای بزرگ و قدرتمندی چون چین ، روسیه و هند قرار گرفته است.شرایطی که شاید قبل از برجام تا حد زیادی در دولت گذشته متأسفانه ایران گرفتار آن شده بود.دیپلماسی مبتنی بر عقلانیت ، تدبیر و بررسیهای کارشناسی بین المللی توسط دولت تدبیر و امید و وزارت امور خارجه با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و همراهی مجلس شورای اسلامی با یک تعامل وسیع و گسترده مذاکرات چند جانبه طاقت فرسای 22 ماهه به توافق 1+5 رساند و ایران را از تحریم های شورای امنیت رها و زمینه بازگشت موثر اقتصادی ، سیاسی ایران را به عرصه بین الملل و به ویژه در تعامل با غرب را فراهم ساخت و موجب اقتدار هر چه بیشتر ایران اسلامی شد. هر چند که در دوره پسابرجام شاهد بد عهدی ها و آزار واذیت های بازدارنده برا ی اجرای برجام از طرف امریکا و بعضی از هم پیمانانش و بانکهای اروپایی و تعدادی از شرکت ها و بنگاههای موثر اقتصادی تحت فشار امریکا بوده ایم و متأسفانه در داخل هم بعضی هم صدا با آنان به تخریب یا تضعیف برجام پرداخته بودند. ولی رفتار هوشمندانه دولت و دستگاه دیپلماسی کشور و بزرگان نظام موجب برخوردها، تعاملات و مذاکرات اثربخش و گسترده ایران با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عضو معاهده برجام و تلاش در جداسازی صف آنان از امریکا بود و نتیجه بزرگ و ستودنی آن محکوم شدن امریکا در عرصه بین المللی و انزوای این ابر قدرت گشت به گونه ای که فقط رژیم صهیونیستی و کشور مرتجع عربستان از او حمایت کردند حتی 63% افکار عمومی در درون امریکا نیز با تصمیم خروج امریکا از برجام مخالفت کردند و در مقابل رئیس اتحادیه اروپا بلافاصله با موضعگیری قاطع و بی نظیر خود از برجام حمایت و از دولت و ملت ایران درخواست پایداری در برجام و اجرای آن شدند.
موضعگیری صریح ، سریع و سنجیده و قاطع رئیس جمهور محترم پاسخ قاطعی به تصمیم مستکبرانه و ماجراجویانه ترامپ بود و به خوبی آحاد ملت را به وحدت ، همراهی و همکاری برای بهره برداری از دست آوردهای این رخداد و شرایط جدید نمود و از اروپا خواست که در بازده زمانی چند هفته ای همراهی و موضع همراه خود را با برجام اعلام نماید.
نکته بسیار مهم و حائز اهمیت که امروز نظام ما ، کشور ما و ملت ما با آن روبروست اینکه از شرایط پیش آمده بتواند بهره برداری حداکثری نماید پیشنهادات زیر به نظر می رسد مورد درخواست و تأکید بسیاری از نخبگان ، دلسوزان ، مدیران و ملت شریف ایران می باشد.
تلاش همه جانبه به سوی وحدت ، وفاق ، تعاون و مشارکت ملی در حل مسائل و مشکلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی با هدایت مقام معظم رهبری و پیشتازی سران قوا و همکاری نخبگان واندیشمندان وعلماء و نهادهای غیردولتی واصحاب رسانه یا توسعه فرهنگ گفتگو وهمکاری و پرهیز از هرگونه رفتارو روشهای تخریبی از جریانهای سیاسی متفاوت امروزهمه اصلاح طلبان، اصولگرایان، اعتدال گرایان و جریانهای فکری ملی و استانی و همه عناصر موثر در دولت و مجلس باید دست در دست هم برای اعتلای کشور و رفع مشکلات مردم تلاش نمایند.
دولت باید با چند تصمیم انقلابی با همکاری دستگاه قضایی با مفسدین اقتصادی برخورد و فضای کسب و کار مناسب و توام با سهولت را پیش روی بخش خصوصی و تعاونی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی بازنماید و به مدیران صدیق و توانا جرأت اقدامات موثر و توام با ریسک پذیری بدهد.
ولت باید با تدابیر مناسب ، امید بخش و اطمینان آفرین راه را برای هدایت سرمایه های خرد و بزرگ از مسیر سوداگری و خرید و فروش ارز و سکه با اصلاح رویه های بانکی به سوی سرمایه گذاریهای مفید تولیدی تغییر دهد تا تولید در کشور رونق بگیرد.
بدیهی است که ما در کشور سرمایه و نقدینگی کم نداریم بلکه باید فضای امنیت ، سرمایه گذاری و تولید و جو امید ، بهبود و درآمد آفرینی را توسعه داد.
اگر ایران در تعامل با کشورهای اروپایی و آسیایی برای تداوم حضور در برجام به نتایج روشنی برسد و حتی اگر نرسد یکی از بهترین و سهل الوصول ترین راهکار اشتغال و درآمدزایی در کشور توسعه گردشگری است و شرایط و فضای استقبال گسترده از گردشگران خارجی را فراهم نمود و با یک مدیریت صحیح و بهره برداری اصولی از جاذبه ها، ظرفیت ها و مراکز گردشگری و اقامتی و بوم گردی و توسعه آنها توسط بخش خصوصی و

تعاونی شاهد آثار اقتصادی همه جانبه آن باشیم .
نکته قابل تأمل و توجه در توفیق نظام و دولت در جلب مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم گسترش اعتماد عمومی و اعتلای سرمایه اجتماعی با احترام، اعتماد و امیددادن به مردم به ویژه جوانان و زنان و پرهیز از برخوردهای تنگ نظرانه ویأس آفرین با آنان است. لازمه این کار بالا بردن شرح صدر وآستانه تحمل فرهنگی واجتماعی درتأمین فضای آزاد و با نشاط درهمه محیط ها در چارچوب قانون اساسی است .
البته اقدامات ضروری دیگری از جمله تلاش در کوچک سازی و چابک سازی دولت، تحول اداری ، اختیاردادن به مناطق و استانها ، اصلاح نظام بانکی و بیمه ای، اصلاح روشهای فرهنگی به ویژه برنامه های کلیشه ای و ناموفق در صدا و سیما ، تغییر فضای فرهنگی مساجدو مراکز مذهبی در جذب جوانان با گرایش های مختلف، آزادی عملی بیشتر رسانه ها و مطبوعات و باز گذاشتن دست مدیران صدیق و فعال برای خدمت و موارد مشابه هست که برای پیشگیری از اطا له کلام به آنها نمی پردازم.

پیش به سوی وحدت و همدلی
سید حمید کلانتری
19/02/1397

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار