راه حلی برای بحران آب یزد؛
مطالعات شناسایی آب کارستی در این سازمان در حال انجام است، یک درصد از مساحت کشور مستعد دسترسی به آب کارستی است که بر همین اساس استان‌های «خراسان رضوی» و «یزد» در اولویت قرار دارند.
کد خبر: ۶۰۲۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶ 08 May 2018

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از آغاز مطالعات آب‌های کارستی (آب‌های زیرزمینی) در دو استان خراسان رضوی و یزد خبر داد.
 رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از آغاز مطالعات آب‌های کارستی (آب‌های زیرزمینی) در دو استان خراسان رضوی و یزد خبر داد و گفت: این مطالعات با استفاده از آخرین فناوری روز دنیا به روش ژئوفیزیک هوایی انجام خواهد شد.
اکتشاف مواد معدنی پنهان و شناسایی آب‌های زیرزمینی (کارست) به کمک ژئوفیزیک هوایی با روش الکترومغناطیس برای نخستین بار در کشور به عنوان طرح ملی و با استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در این زمینه انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه از فناوری‌های روز دنیا به‌ منظور اکتشاف آب در کشورهای پیشرفته استفاده می‌شود، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز در صدد است تا این فناوری را به کشور منتقل و اجرا کند.
دکتر راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی،‌ با بیان اینکه تغییرات اقلیمی از 200 سال گذشته مشاهده می‌شودبا تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود راندمان مصرف آب، مدیریت شهری و تغییر در الگوی مصرف انرژی برای جلوگیری از این مخاطرات به ایسنا گفت: اظهار کرد: بر این اساس لازم است به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش‌های صنعتی توجه شود و از انجام اقداماتی که موجب به مخاطره افتادن کره زمین می‌شود، اجتناب کرد.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اضافه کرد: در حال حاضر ایران یک درصد خشکی‌های کره زمین، یک درصد جمعیت جهان را دارد و تنها سه درصد منابع آب جهان در اختیار ایران است. با وجود تنش آبی در کشور توجه به آب‌های کارستی (آب‌های ژرف) ضروری است.
وی نمونه آب‌های کارستی را، آب‌های ژرف در مرز ایران و ترکمنستان عنوان کرد و افزود: این آب‌ها از مرز ترکمنستان از ایران خارج می‌شوند و کشور ترکمنستان نیز با احداث حوضچه‌هایی از آب‌های شیرین استفاده می‌کند در حالی که آب‌های شیرین این حوضچه‌ها در ترکمنستان تبخیر می‌شوند؛ ولی ما می‌توانیم با احداث‌ چاه‌هایی، آب شرب مشهد را تامین کنیم.
به  گزارش یزدی بی آبی، به گفته این محقق، آب‌های کارستی اغلب در اعماق تا ٥٠٠ متری زمین قرار می‌گیرند و با توجه به هدف سازمان زمین‌شناسی در این زمینه، انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی تا این عمق در سازه‌های سخت آهکی برای شناسایی منابع آب به منظور استفاده شرب در شهرستان‌ها و مراکز جمعیتی برای اولین بار در کشور انجام می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رییس سازمان زمین شناسی گفت: مطالعات شناسایی آب کارستی در این سازمان در حال انجام است، یک درصد از مساحت کشور مستعد دسترسی به آب کارستی است که بر همین اساس استان‌های «خراسان رضوی» و «یزد» در اولویت قرار دارند. هدف از این مطالعات در وهله اول شناسایی منابع آب زیرزمینی است که از کشور خارج و یا وارد دریا می‌شود و در نتیجه باید سریع‌تر شناسایی شوند و هدف دیگر تامین آب شرب در شرایط بحرانی به جای پروژه‌های انتقال آب است.
هفته نامه پرگار در سال نود و پنج در گزارش هایی استفاده از آب ژرف خصوصا در منطقه دشت ابرکوه را بررسی کرده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار