مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: عملیات مبارزه با سن مادر در یک هزار هکتار از اراضی گندم و جو این استان انجام شد.
کد خبر: ۶۰۲۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶ 08 May 2018

به گزارش «تابناک یزد»، مرتضی فتاحی افزود: این طرح که بیشتر در مزارع گندم و جو شهرستان های ابرکوه ، خاتم ، بهاباد و یزد اجرا شد از اواخر اسفند 96 شروع و تا اوایل اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل تغییر دمای هوا و شرایط آب و هوایی ، پیش بینی می شود ، امسال  مزارع گندم استان کمتر به سن آلوده شوند  هم اکنون مبارزه با پوره سن نیز در 9 هزار هکتار اراضی آلوده به این آفت آغاز شده است.

فتاحی افزود: این طرح تا نیمه دوم خرداد ماه ادامه خواهد داشت و سم مرغوب مورد نیاز در بازار داخلی موجود است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: 46 شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان دولتی، خصوصی و ناظران گندم کار بررسی وضعیت مزارع و نظارت بر کار مبارزه را بر عهده دارند.

این مسئول یادآور شد: تمامی عملیات مبارزه با سن گندم به صورت زمینی و با استفاده از انواع ادوات و ناوگان های سمپاش بوم دار، تراکتور و پشتی انجام می شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد که برای جلوگیری از افت محصول و کیفیت گندم برداشتی، کار مبارزه به صورت دقیق، اصولی و به موقع و تحت نظر اعضای شبکه مراقبت انجام شود.

فتاحی اضافه کرد : پیش بینی می شود 80 درصد از مزارع استان درگیر آفت سن گندم شده باشند.

حدود 12هزار هکتار مزارع استان یزد که بیشتر در شهرستانهای ابرکوه ، خاتم ، بهاباد و یزد به صورت مکانیزه به کاشت گندم و جو اختصاص دارد، پیش بینی می شود با عملکرد متوسط سه هزار و 700 کیلوگرم حدود 40 هزارتن گندم از اراضی استان برداشت شود.

در سال زراعی 97- 96 به دلیل تبعات خشکسالی ، افت سطح آب های زیر زمینی ، تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی 10درصد محصول زراعی استان کاهش یافته است.

سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو می باشد. اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد (خسارت كمی) و از بين بردن خاصيت نانوايی (خسارت كيفی) می گردد. خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود. این روند در سال های اخیر شدید بوده است.

آفت سن بالغ یکی از خطرناکترین مراحل آفت سن گندم می‌باشد و باعث چروکیدگی و لاغر شدن دانه های گندم می‌شود و مزه گندم نیز در این مرحله تغییر کرده و تلخ می شود؛ در این مرحله رنگ آفت سن گندم بین رنگ‌های آجری و سیاه است که از خوشه های گندم تغذیه می کنند.

خسارت در مرحله پورگی؛ در این مرحله، پوره ها باعث خراب شدن دانه ها می شوند و با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می‌آورند. این ماده طعم و بوی نامطبوع و بدی دارد و برای سلامتی انسان مضر است.

آفت سن گندم در این مرحله می‌تواند تا ۱۰۰ % به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.

 
//خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار