نشست اکران و نقد فیلم مستند فرزانه فروتن ایران مدار ما درباره زنده یاد ایرج افشار شامگاه چهارشنبه با حضور جمعی از دوستداران فرهنگ و ایران شناسی در فرهنگسرای شهرداری یزد برگزار شد.
کد خبر: ۵۹۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 26 April 2018

کارگردان مستند ساخته شده درباره ایرج افشار در این نشست گفت: تصویربرداری این مستند 92 دقیقه ای سال 1387 آغاز و در سال 1394 به پایان رسید. 
سیدجواد میرهاشمی با تاکید بر توجه به فیلم سازان خلاق و مستندساز کشور افزود: در گذشته از ساخت فیلم های مستند درباره شخصیتها طفره می رفتند اما از نیمه دوم دهه 80 نسلی از فیلم سازان مستند با استفاده مطلوب از ابزار گزارش گونه به این موضوع پرداختند.
حسن نقاشی نویسنده، پژوهشگر، کارگردان و مستندساز نیز در نقد مستند فرزانه فروتن ایران مدار ما، صداگذاری این فیلم را ضعیف دانست و گفت: این فیلم، گزارش هنری پرتره است و امیدواریم به تهیه چنین مستندهایی در کشور بیش از پیش توجه شود. 
همچنین محقق و نویسنده یزدی در باره ایرج افشار گفت: افشار با آثار و کتابهای متعدد در ثبت تاریخ ایران نقش بی بدیلی دارد و تاثیر شگرفی در معرفی تاریخ و فرهنگ یزد نیز گذاشته است.
حسین مسرت که از حدود 35 سال پیش با استاد ایرج افشار در ارتباط بوده، تصریح کرد: وی یکی از نابغه های کشور در حوزه ایران شناسی و کتاب شناسی بود و یکی از برنامه های شب فرهنگ در یزد به این استاد برجسته اختصاص خواهد یافت.
ایرج افشار پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، ایران ‌شناس، کتاب ‌شناس، نسخه ‌پژوه، نویسنده و استاد دانشگاه 16 مهر 1304 متولد شد و ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ درگذشت.
افشار علاوه بر تدریس در دانشگاه تهران، سابقه تدریس در دانشگاه‌ های خارج کشور از جمله دانشگاه برن سوئیس و ساپورو ژاپن نیز داشته است.
وی پایه ‌گذار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و معروف به پدر کتاب ‌شناسی ایران است.
ایرج افشار نزدیک به ۶۵ سال کوشش‌ های پژوهشی بیش از ۳۰۰ کتاب و ۳۰۰۰ مقاله در زمینه ‌های کتاب ‌شناسی، کتاب‌ داری، تاریخ، جغرافیا، جغرافیای تاریخی، فرهنگ مردم و موضوع‌ های دیگر تالیف، تصنیف و تصحیح کرده است. 
کتابخانه بزرگ و ارزشمند ایرج افشار در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی محفوظ است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار