مدير كل فني و حرفه‌اي يزد خبر داد؛
مدير كل فني و حرفه‌‌اي استان يزد از ارائه قريب به هفت ميليون نفر ساعت آموزش‌هاي مهارتي در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال ارائه آموزش‌هاي فني و مهارتي براساس نيازسنجي شغلي در استان و نياز بازار كار انجام خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۶۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 26 April 2018

«علي افضلي» امرز در جمع خبرنگاران مهمترين رسالت آموزش فني و حرفه‌اي را تربيت نيروي ماهر براي ورود به بازار كار ذكر كرد و گفت: هر چه نيروي كار كشورمان از مهارت هاي به روزتري برخوردار باشند، توليد باكيفيت‌تر و قابت‌پذيرتري خواهيم داشت و تحقق شعار سال يعني حمايت از كالاي ايراني دست‌يافتني‌تر خواهد شد.

وي به ضرورت اجراي قانون الزام فراگيري آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي براي اشتغال بكار مصوب 11/3/76 تاكيد و عنوان كرد: براساس اين قانون به منظور بهره‌گيري هر چه كاملتر از سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده و ارتقاي كيفيت توليدات و تنظيم مهارت‌هاي موجود، كليه كارفرمايان واحدهاي صنعتي، توليدي، خدماتي و صنفي بايد از متقاضيان اشتغال به كار گواهينامه مهارت فني و حرفه‌اي را از مراجع دي صلاح مطالبه و همچنين زمينه ارتقاي آموزش كارگران ساده، ماهر و نيمه ماهر خويش را فراهم كنند.

اين مسئول در ادامه با بيان اين كه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در دو قالب مراكز آموزشي دولتي به صورت رايگان و آموزشگاه‌هاي آزاد فني و حرفه‌اي در ازاي پرداخت شهريه‌هاي قانوني به متقاضيان ارائه مي‌شود، گفت: استان يزد در حال حاضر داراي 16 مركز دولتي و 350 آموزشگاه آزاد فعال است.

وي با اشاره به تعهد آموزشي 6 ميليون و 644 هزار و 717 نفر ساعت براي فني و حرفه‌اي استان در سال گذشته، ميزان عملكرد اين اداره كل را 6 ميليون و 866 هزار و 435 نفر ساعت ذكر كرد و گفت: اين ميزان شامل سه ميليون و 966 هزار و 360 نفر ساعت در بخش دولتي  و دو ميليون و نهصد هزار و 75 نفر ساعت در آموزشگاه‌هاي آزاد به متقاضيان ارائه شده است.

افضلي به تفاهم نامه فني و حرفه‌اي با نيروهاي مسلح براي ارائه آموزش‌هاي مهارتي به سربازان وظيفه نيز اشاره كرد و گفت: در اين رابطه در سال گذشته آموزش 871 براي استان در نظر گرفته شده بود كه با استقبال و همكاري نيروهاي مسلح در استان اين رقم به يكهزار و 645 نفر افزايش يافت.

وي همچنين به تفاهم‌نامه اين سازمان با سازمان زندان‌ها اشاره و اضافه كرد: در همين راستا نيز 41 حرفه در قالب 87 دوره اموزشي براي يك‌هزار و 528 مددجوي زندان‌هاي استان آموزش داده شد.

وي در اين رابطه خاطرنشان كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه كمتر از 10 درصد از افرادي كه از اموزش‌هاي مهارتي فني و حرفه‌اي را فرا گرفته‌اند مجدداً به زندان بازگشت داشته‌اند.

افضلي از ارائه آموزش‌هاي جوار دانشگاهي براي تقويت مهارت‌هاي دانشجويان نيز اشاره كرد و گفت: اداره كل آموزش فني و حرفه‌اي استان در سال گذشته 957 نفر اموزش را در 48 حرفه در قالب 75 دوره اموزشي براي دانشجويان برگزار كرده است.

وي با تاكيد بر اهميت ارائه آموزش‌هاي حين خدمت براي صنايع و صنوف مختلف گفت: بخشي از اموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در قالب اموزش‌ در صنايع ويژه مشاغل بازار كار در راستاي صيانت از نيروي كار و ارتقاء سطح مهارت‌هاي انان برگزار مي‌شود كه در همين راستا پارسال 71 حرفه در قالب 169 دوره اموزشي براي 198 هزار و 838 نفر برگزار شده است.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان با اشاره به افزايش مهاجرت روستائيان و عشاير به شهرها به دنبال مشكلات اقتصادي و خشكسالي‌ها، يكي از اقدامات فني و حرفه‌اي در اين رابطه را ارائه اموزش‌هاي معارتي به اين قشر ذكر كرد و افزود: در همين راستا پارسال 43 روستا تحت پوشش قرار گرفتند كه به همين منظور 61 حرفه در قالب 32 دوره اموزشي براي دو هزار  و 36 شركت كننده با مجموع 300 هزار نفر ساعت آموزش داده شد.

وي ارائه 47 هزار و 498 نفر ساعت آموزش به اتباع خارجي و بالغ بر 214 هزار نفر ساعت آموزش در رابطه با آسيب‌هاي اجتماعي را از ديگر اقدامات آموزشي اين اداره كل در سال گذشته در بخش مراكز دولتي برشمرد و افزود: در بخش ارائه آموزش در آموزشگاه‌هاي آزاد فني و رحفه‌اي استان نيز پارسال دو ميليون و 700 هزار نفر ساعت تعهدي براي استان منظور شده بود ولي در نهايت دو ميليون و 9000 هزار نفر ساعت اموزش به متقاضيان عرضه شد.

افضلي تعداد رشته‌هاي آموزش داده شده را 190 مورد ذكر كرد كه در قالب دو هزار و 750 دوره اموزشي منجر به اموزش 12 هزار و 812 نفر شد.

به گفته وي، پارسال در مجموع 30 هزار و 183 نفر در آزمون‌هاي فن و حرفه‌اي استان شركت كرده‌اند كه 19 هزار و 556 نفر موفق به قبولي در آزمون‌هاي تئوري و عملي و دريافت گواهي پايان دوره شده‌اند.

مدير كل فني و حرفه‌اي استان ميزان درصد قبولي در يزد را 64.8 درصد ذكر كرد و استان يزد را از اين منظر جزو پنج استان برتر كشور خواند.

وي از برنامه‌هاي سال جاري اين اداره را ارائه اموزش‌هاي فني و مهارتي براساس نيازسنجي شغلي در استان و اسناد بالادستي ذكر كرد و گفت: در اين برنامه كه نيازمند همكاري بين دستگاهي و همه جانبه در استان است سعي داريم كه مهارت‌آموزان بتوانند پس از كسب مهارت جذب بازار كار شوند.

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش ضمن گراميداشت هفته مشاغل، خاطرنشان كرد: با توجه به بند 2 سياست‌هاي ابلاغي توسعه اقتصاد مبني بر آموزش نيروي انساني ماهر و متخصص متناسب با بازارهاي فعلي و آينده و اين كه سازمان آموزش فني و حرفه‌اي متولي اصلي ارائه آموزش‌هاي مهارتي در كشور است، با هدف آشنايي بيشتر اقشار مختلف جامعه با اين آموزش‌ها از اول تا يازدهم ارديبهشت‌ماه شاهد اجراي طرح بازديد دانش‌آموزان از مراكز فني و حرفه‌اي هستيم كه در اين رابطه تاكنون استقبال خوبي را در استان شاهد بوده‌ايم.

وي يكي ديگر از طرح‌هاي فني و حرفه‌اي را طرح ايران مهارت ذكر كرد و گفت: براساس اين طرح كه با همكاري آموزش و پرورش اجرايي خواهد شد، هر دانش‌اموز ايراني بايد در پايان تحصيلات متوسطه از حداقل يك مهارت برخوردار باشد كه در همين راستا اين طرح در حال حاضر در پنج استان كشور به صورت پايلوت در حال اجراست.

افضلي در پايان نيز ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران در رابطه با خودروهاي سواري مستهلك شده در مركز فني و حرفه‌ي مستقر در شهرك رزمندگان نيز گفت: اين خودروها بخشي از 460 خودروي واگذار شده به فني و حرفه‌اي كشور در اواخر سال گذشته از گمرك بندرعباس است كه استهلاك آنها نيز به قبل از تحويل به فني و حرفه‌اي بوده است و جهت استفاده در كارگاه‌هاي اتومكانيك براي اموزش مهارت‌آموزان استفاده خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار