پژوهشگر و محقق فرهنگي استان در يادداشتي با اشاره چاپ فصل‌نامه تخصصی ادبيات استان یزد، بقای آن را نيازمند اهتمام به تمهیدات مالی آن خواند.
کد خبر: ۵۹۶۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵ 25 April 2018

«حسين مسرت» در اين يادداشت آورده است؛ «دیار فرهنگ پرور و ادب پرور یزد که نام و نشانش را می‌توان در بسیاری از جنگ‌ها، سفینه‌ها و تذکره‌های ادبی جست، حدود 20 سالی بود که تنها فصل‌نامۀ فرهنگ یزد را داشت که در بردارنده گفتارهای ادبی، اجتماعی، تاریخی و هنری بود تا این که در سال 1379 از سوی دانشگاه یزد صاحب نشریه مستقل ادبی کاوشنامه علوم انسانی (و سپس  زبان  و ادبیّات فارسی) شد ولی با توجه به شناختی که از استادان و ناموران و نویسندگان ادبی آن در سراسر ایران و یزد در دست است، ظرفیتی بیش از این دارد که  تنها یک مجله ادبی در آن چاپ شود. آن هم کاوش‌نامه دانشگاه یزد که گهگاه در برخی شماره‌های آن مقاله‌ای درباره فرهنگ و ادب یزد چاپ می‌شود و حجم بیشتر مقالات آن ویژه استادان غیر یزدی دانشگاه ایران است که نیاز به چاپ مقاله‌ای علمی در نشریه‌ای با امتیاز دانشگاهی دارند. 

تا این که در بهار 1396 به همت «اکبر رنجبر» نخستین شماره فصل‌نامه تخصصی ادبيات استان یزد با عنوان «ادبستان یزد» چاپ شد. طبیعی است که نشریه در آغاز راه است و ممکن است ایرادتی برآن وارد باشد اما چاپ خوب، طّاحی مناسب جلد و صفحات داخلی، چاپ چند گفتار درباره یزد از استادان یزدی دانشگاه‌های یزد با عنوان‌های «بررسی ویژگی‌های فکری و زبانی در ارمغان دوست شفیق میبدی»، «ترانه‌های محلی شهرستان خاتم»، «بررسی کاربرد ترکیبات پارادوکسی و حس‌آمیزی در آثار مهدی اخوان ثالث»، نوید روزهای خوبی برای تولد نشریه‌ای ادبی می‌دهد به شرط آن که مدیر یا صاحب امتیاز آن از هم اکنون در اندیشه بقای آن با تمهیدات مالی باشد و گرنه با تک‌فروشی نمی‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. چنان که سال‌ها پیش نشریۀ ادبی جیحون در یزد به همین دلیل تعطیل شد.

اگر آن دو نشریه  فرهنگ یزد و کاوش نامه تاکنون دوام آورده اند، به پشتوانه اعتبار دولتی بوده است و گرنه آن دو نشریه هیچ کدام تک‌فروشی و اصلاً بهاء نامه ندارند و تنها به مراکز فرهنگی و ادبی و کتابخانه های ایران اهدا می‌شود و یکی از درخواست‌های کتاب‌خوانان یزد از صاحبان آن دو نشریه، طرح فروش و عرضه آن در کتابفروشی‌هاست. 

اکنون به همت انجمن ادبی یاداشت نو، سومین دفتر این نشریه که تاریخ پاییز و زمستان 1396 را دارد، در بهار امسال چاپ شده است و در آن مقالاتی چون «هادی حکیمیان و آغاز جریان ادبیات اقلیمی در استان یزد» از زهرا دهقان دهنوی، «بررسی ریشه‌ای و ساختاری برخی واژگان لهجه یزدی» از دکتر «محمود صادق زاده» و «صدیقه رمضانخانی» و «یادی از سید محمد نواب رضوی» از «کاظم کشمیرشکن» جلوه‌ای دو چندان دارد. 

به هر روی برای آقای اکبر رنجبر مدیر مسئول و آقای محمد صادقی رنجبر  سردبیر این نشریه که چنین شجاعانه گام به میدان نهاده‌اند، آرزوی توفیق می‌کنیم.»

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار