عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این که این طب هیچ منافاتی با علوم پزشكي مدرن و تکنولوژی‌هایتشخیصی جدید ندارد، گفت: طب سنتی با اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه، تدابیر دارویی و در نهایت اعمال یداوی براي بازگرداندن تعادل به بدن تلاش مي‌كند.
کد خبر: ۵۹۵۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ 24 April 2018

«سید کاظم کاظمینی» با اشاره به این که استفاده از تکنولوژی های تشخیصی جدید و نیز اعمال جراحی مدرن هیچ منافاتی با طب سنتی ندارد، اظهار کرد: وظیفه پزشک در این طب در زمان بروز بیماری، بازگرداندن تعادل بدن از طریق اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه، تدابیر دارویی و در نهایت اعمال یداوی مانند حجامت، فصد، زالو و دیگر اعمال است . 

وی هدف اولیه طب ایرانی را حفظ سلامتی خواند و گفت: در اين شيوه‌ي طبي، اصول اولیه حفظ سلامتی، رعایت تدابیر شش‌گانه شامل خواب و بیداری، ورزش، دفع مواد زائد و نگهداشت مواد مفید در بدن، مسائل روحی و روانی، خوردن و آشامیدن و آب و هوا مورد اهتمام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بيان اين كه بدن انسان‌ها از شاهکارهای آفرینش است، بیان کرد: بسیاری از ما آنچنان که باید به حفظ سلامتی خود نمی‌پردازیم و اگر هم خواهان دستیابی به آن باشیم ممکن است از اصول آن بی‌اطلاع باشیم و اين در حالی است که علم طب همان راه و روش دست‌یابی به سلامتی است . 

وی با اشاره به تعریف پزشکی در کتاب قانون ابوعلی سینا، عنوان كرد: پزشکی، دانشی است که به وسیله آن چگونگی احوال بدن انسان از نظر سلامت و بیماری شناخته می‌شود تا سلامت را نگه دارد و چنانچه از دست رفت، دوباره به دست آورد . 

کاظمینی یکی از نکات مهم طب سنتی را توجه به طبیعت و قوه مدبره بدن دانست و گفت: سیستم هوشمندی که در خلقت آدم تعبیه شده و مدام سعی در مراقبت از سلامت و بازگرداندن نظم در بدن دارد، طبيعت بدن است كه پزشک باید آن را حفظ و تقویت کند . 

وی ادامه داد: با توجه به گسترش روز افزون بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری‌های قلبی، چاقی، بیماری‌های اعصاب و روان، جایگاه طب‌های سنتی در ایران و سایر کشورهای جهان رو به ارتقاست و این طب می‌تواند کمک شایانی به پیشگیری و درمان این بیماری‌ها کند . 

اين متخصص طب ایرانی در مورد طب سنتی ایران به عنوان میراث گرانقدر به جا مانده از تلاش و تجربه هزاران طبیب و جکیم و دانشمند بزرگ در طول چندین هزار سال، تصریح کرد: از سال 1386 رشته دانشگاهی اين طب در ایران به صورت تخصصي برای پزشکان ایجاد شد . 

وی با بيان اين كه هر مکتب طبی با تئوری‌ها و دیدگاه‌ها و اصول خاص خود به موضوع طب یا سلامت انسان می‌نگرد، عنوان كرد: بر همين اساس نيز چهار نوع مزاج شامل طبع دموی(گرم و تر)، صفراوی(گرم و خشک)، سوداوی(سرد و خشک) و بلغمی(سرد و تر) تعريف شده است.

وي مزاج را کیفیتی حاصل از برآیند ترکیب چهار رکن اصلی خواند و گفت: از نظر دانشمندان طب ایرانی، مزاج‌ها بی‌نهایت هستند به عبارتي مزاج هیچ فردی با فرد دیگر مشابه نیست ولی برای آموزش کلی و سهولت انجام دستور العمل‌ها، طبقه‌بندی چهارگانه مزاج ها صورت می‌گیرد . 

کاظمینی در پايان نيز در اين رابطه اظهار كرد: البته مزاج ویژه انسان‌ها نیست و همه جانداران، اجسام، اماکن، فصول و حتی داروها نیز مزاج خاص خود را دارند . 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار