سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: فعالان صنایع دستی و گردشگری روستایی استان در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری 160 میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند.
کد خبر: ۵۹۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 24 April 2018

محمدرضا دهستانی افزود: در این ارتباط تعدادی از متقاضیان برای دریافت 110 میلیارد ریال وام به بانک های عامل معرفی شدند. 
وی با بیان اینکه این تسهیلات بر اساس توانمندی هر شهرستان توزیع می شود، تصریح کرد: مهلت معرفی متقاضیان به بانک پایان تیر ماه 1397 است. 
وی هدف از اجرای این قانون را ایجاد، تکمیل و توسعه فعالیتهای اقتصادی اشتغالزا در مناطق هدف، عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون 98 طرح در سامانه کارا ثبت و 63مورد تقاضا نیز در کارگروه اشتغال استان مصوب شد. 
وی اضافه کرد: از این تعداد 12 طرح سهم صنایع دستی و 51 طرح سهم گردشگری است که در مجموع برای 214 نفر اشتغال پیش بینی شده است. 
وی ادامه داد: سامانه کارا بر اساس آیین نامه اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران و کارآفرینان تعریف شد. 
دهستانی یادآور شد: تسهیلات به سرمایه گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی ها از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل، پس از ثبت طرح متقاضی از طریق سامانه و تایید دستگاه اجرایی ذیربط و کارگروه اشتغال استان و موسسه عامل پرداخت می شود. 
سرپرست معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: البته طرحها باید در ذیل رسته های اولویت دار در سامانه باشند و موسسات پرداخت وام ، بانک های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید هستند. 
وی بیان کرد: یزد مجموعه با ارزشی از آثار تاریخی دارد که احیا و مرمت آثار با کمک مردم و بخش خصوصی، گامی موثر در رشد و رونق گردشگری، تقویت درآمدزایی، ایجاد اشتغال و معرفی تاریخ و فرهنگ یزد خواهد بود. 
دهستانی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاران حوزه گردشگری اولویت استان است، اضافه کرد: با فراهم شدن زمینه گسترش فعالیت های گردشگری، صنایع دستی نیز ترویج خواهد یافت. 
در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، از 110 هزار میلیارد ریال بودجه ، 1.98 درصد (832 میلیارد ریال) سهم استان یزد است. 
طبق این قانون، 10 درصد مبلغ اختصاص یافته در حوزه صنایع دستی، 10 درصد در گردشگری و بقیه در حوزه های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت ، علم و فناوری اختصاص می یابد که بر این اساس 160 میلیارد ریال سهم حوزه صنایع دستی و گردشگری استان است. 
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است. 
استان یزد 40 رشته صنایع دستی پویا با افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این بخش دارد. 
این استان با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد. 
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار