معاون میراث فرهنگی استان یزد، با اشاره به این‌که یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی بررسی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است، گفت: سنگ کتیبه قبر مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان ثبت ملی گردید .
کد خبر: ۵۹۵۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 24 April 2018

«ساشا ریاحی‌مقدم» با بیان این‌که یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی است، اظهار کرد: شناسایی و بررسی ارزش این آثار، تهیه شناسنامه‌های فنی، ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی- فرهنگی، بافت های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی نیز از دیگر شرایط ثبت آثار تاریخی است .

وی با اشاره به این‌که کتیبه قبر مسجد جامع خرانق شهرستان اردکان به عنوان یکی از آثار ارزشمند منقول استان یزد به ثبت ملی رسید، افزود: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیائی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه‌جایی داشته باشد .

معاون میراث فرهنگی استان یزد، گفت: این اشیاء اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستانشناسی یا ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشند .

ریاحی مقدم با بیان این‌که مسجد جامع خرانق و حسینیه متصل به آن در مرکز قلعهٔ قدیمى خرانق قرار دارند و بدلیل شیب طبیعى زمین در این قسمت، حسینیهٔ در سطحى پایین‌تر از مسجد قرار گرفته است، تصریح‌ کرد: مسجد خرانق داراى یک گرمخانه با پوشش طاق و تویزه، نیم‌طبقه در طرفین محراب و یک فضاى باز جهت استفاده در تابستان است .

این مقام مسئول با اشاره به این‌که مصالح مورد استفاده در این ساختمان خشت و گل است و در بعضى از قسمت‌هاى نماى حسینیه و منارهٔ آن، از آجر استفاده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به سبک ساختمان گرمخانه، مى‌توان قدمت بنا را بین قرن هشتم تا دهم هـ.ق تخمین زد .

این مقام مسئول در پایان گفت: این کتیبه درحال حاضر در مخزن انبارمیراث فرهنگی یزد نگهداری می‌شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار