ريیس بهزیستی شهرستان میبد با تشريح فعاليت‌ها و خدمات سال گذشته اين نهاد، اين كارنامه را درخشان و ضايت‌بخش خواند.
کد خبر: ۵۹۴۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 23 April 2018

«سید محسن فلاح» بهزیستی را یک دستگاه اجتماعی و متولی سلامت در جامعه معرفی كرد و در مورد عملكرد اين اداره در شهرستان ميبد خاطرنشان كرد: سال 96، سال خوبی براي بهزیستی بود به نحوي كه 115 فعالیت کاری با موفقيت و رضايت مطلوب مخاطبان و جامعه هدف به انجام رسيد.

وي با بيان اين كه بهزیستی تنها مرکز توانبخشی دولتی در کشور محسوب مي‌شود که براساس وظایف قانونی خود، خدمات متنوعي را به معلولان و سالمندان ارائه می‌دهد، گفت: برای اولین بار در سال گذشته پایش بازنگری در کلیه پرونده‌های توانبخشی صورت گرفت که از مجموع 531 پرونده مستمری‌بگیر ماهیانه، تعدادي متوقف و تعدادي نيز جايگزين شدند.

فلاح از راه‌اندازي مرکز توانبخشی معلولان ذهنی کودکان زیر شش سال در شهرستان در سال گذشته خبر داد و گفت: اين مركز با امکانات خاص و ویژه‌اي به اين معلولان خدمات ارائه مي‌كند.

ريیس بهزیستی ميبد با اشاره به پیشرفت فیزیکی مطلوب ساختمان مرکز محبت میبد، بیان کرد: این مرکز شبانه‌روزی نگهداری معلولان با کمک خیرین در مرحله ساختمان‌سازی داراي پیشرفت خوبی است ولي در سال گذشته بازسازی مرکز قدیمی آن نيز صورت گرفت.

فلاح از ارائه کمک‌های موردی به مبلغ 5 میلیارد و 462 میلیون ریال در حوزه‌هاي درمان، مناسب‌سازی، ایاب و ذهاب، تامین مسکن و هزينه‌هاي توانبخشی به 195 نفر از جامعه مخاطب اين نهاد در شهرستان ميبد خبر داد.

وی همچنين از پذیرش 83 پرونده جدید معلولیت در سال 96 گفت و افزود: علاوه بر این معلولان كه از خدمات بهزيستي بهره‌مند شده‌اند،  46 پرونده معافیت از سربازی نیز در این اداره صادر شد.

اين مسئول در بخش ديگري از سخنانش مرکز توانبخشی آیت الله حائری وابسته به اداره بهزیستی ميبد را یکی از بهترین مراکز توان‌پزشکی استان نام برد كه در سال گذشته يكهزار و 688 مراجعه‌کننده داشته که با سه هزار و 362 جلسه تحت درمان فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، بینایی سنجی و شنواسنجی قرار گرفته‌اند.

وي افزود: همچنين در سال گذشته تعداد 302 پرونده شنوایی در اين مركز ثبت شده که در اين رابطه 544 بسته باتری سمعک تحویل افراد شده است. 

وي ادامه داد: 185پرونده توانبخشی حسی-حرکتی با آسیب‌های نخاعی نيز در اين مركز ثبت و خدمات دريافت كرده‌اند.

فلاح با اشاره به وجود 40 پرونده بيماران ضایعه نخاعی در این مرکز، گفت: در سال گذشته قریب به 70 میلیون ریال حق پرستار به صورت ماهیانه پرداخت شد و براي 27 پرونده دانشجویی نيز قريب 140 میلیون ریال حمايت مالي از دانشجويان تحت پوشش شد.

اين مسئول در ادامه با اشاره به اجراي طرح CBR به عنوان يك طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در اين شهرستان، تصريح كرد: با اجراي اين طرح در روستاهاي شهرستان، 15هزار نفر در روستاهای ندوشن، بخش مرکزی و بفروئیه در قالب 310 پرونده تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند.

وي حمایت از زنان سرپرست خانوار را از اهداف مهم این اداره در حوزه اجتماعی برشمرد و گفت: در همين رابطه 203 پرونده داريم و با 23 درصد بازتوانی در استان دارای رتبه اول هستيم.

وی از افزایش مستمری از 53 هزار تومان به 148هزار تومان در سال گذشته خبر داد و گفت: پارسال به 50 خانوار دارای فرزند چند قلو  197 میلیون ریال و به 37 دانشجو و دانش‌آموز بالغ بر 62میلیون ریال كمك هزينه پرداخت و چهار ميليون ريال نيز كمك ودیعه مسکن به چهار نفر ارائه شده است.

فلاح از پرداخت حق بیمه 63 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزبستی شهرستان و نيز هزينه كردن 57 ميليون ريال در جهت سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار خبر داد.

وي طرح غربالگری فشار خون و دیابت را یکی دیگر از اقدامات سال گذشته ذكر كرد و گفت: این طرح با کمک و همکاری کلینیک مددکاری مهر پویای شهرستان انجام گرفت و در زمینه اشتغال نیز 755 میلیون ریال تسهیلات اشتغال به افراد واجد شرایط داده شد. 

وي به فعاليت 27 مهد‌کودک در شهرستان اشاره كرد و گفت: اين مهدهاي كودك شامل 19 مهد شهری و هشت روستا مهد هستند كه مجموعاً 752 کودک(561 كودك شهري و 191 كودك روستايي) را تحت آموزش ‌دارند.

وي از افتتاح قريب الوقوع سه مهد جدید دیگر در اين هرستان خبر داد و افزود: طرح یک وعده غذا در روستامهدهاي شهرستان نیز اجرا و در رابطه با شهریه سه دهک پایین درآمد نيز به 136کودک شهرستانهر كدام ماهیانه 40 هزار تومان تعلق گرفته است. 

فلاح در بخش اورژانس اجتماعی به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد و گفت:برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارت‌های زندگی یک راهکار مناسب برای افراد جامعه و جوانان است که اداره بهزیستی شهرستان در اين رابطه تاكنون چهار دوره آموزشی را در اورژانس اجتماعی شهرستان براي زوجين برگزار کرده است.

وي عملكرد سال گذشته بهزيستي در حوزه امور خانواده را مثبت ارزيابي كرد و افزود: شهرستان میبد دارای پنج مرکز نگهداری فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست با آمار 56 کودک از گروه سنی 3 تا 18 سال است كه در سال گذشته در اين حوزه شاهد پذیرش 21 کودک و ترخیص و ساماندهی و سپردن 13کودک به آغوش خانواده بوديم.

وي با بيان اين كه سیاست بهزیستی برگرداندن کودکان به آغوش خانواده‌هاست، گفت: از بین 56 کودک نگهداری شده، 11 نفر دچار معلولیت هستند که علاوه بر تامين زندگی، خدمات درمان و توانبخشی نیز می‌گیرند و 19 نفر فرزند بی‌سرپرست بدسرپرست هم نزد اقوام خود نگهداری می‌شوند که امدادبگیر این اداره محسوب مي‌شودند.

فلاح خاطرنشان كرد: در سال 96 از مجموع 67پرونده برای گرفتن فرزند و قبول سرپرستی اين كودكان، تنها سه مورد موفق به دريافت سرپرسته شده‌اند.

وي در ادامه ساماندهی طرح اطعام مددجویان در ماه مبارک رمضان را از اقدامات حوزه مشارکت‌های مردمی اين اداره برشمرد و افزود: علاوه بر یک میلیارد ريال مشاركت جذب شده در اين حوزه، در قالب طرح ساماندهی مهرورزی مبلغ دو میلیون و 962 هزار ریال، در مشارکت‌های غیر نقدی جذب شده هم یک میلیارد و 898 میلیون ریال و در بخش مشارکت‌های نقدی نيز چهار میلیارد ريال جمع‌آوري شد.

فلاح در ادامه اعلام كرد: پیگیری و پرداخت وام به مددجویان، راه اندازی کمیته بانوان خیر، پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و اشتغالزایی به میزان دو میلیارد و 600میلیون تومان، جلب تسهیلات براي 335 نفر از مددجويان و پرداخت تسهیلات کار‌فرمایی به میزان 300 میلیون ریال، پرداخت هزینه حق بیمه خویش فرمایی و اختیاری به 60نفر از مددجویان تحت پوشش،پرداخت هزینه حق بیمه سهم کارفرما به 15نفر کارفرمایان و بیمه یارانه تامین اجتماعی به 60 نفراز مددجویان از محل هدفمند کردن یارانه‌ها و ثبت تعداد 162مورد اشتغال جدید در سامانه ملی رصد کشوری از فعالیت‌هاي اداره بهزیستی ميبد در حوزه اشتغال بود.

وي در مورد حوزه مسکن مددجويان نيز گفت: معافیت 30 مورد انشعاب آب و 35 مورد انشعاب گاز مددجويان، کمک بلاعوض به ساخت مسکن به چهار مددجو، پیگیری و ساخت خانه خانوار دو معلولی در روستای بیده، معرفی شش خانوار با دو عضو معلول جهت دریافت زمین و تسهیلات به بنیاد مسکن  از عملکرد سال گذشته این اداره بوده است. 

ريیس بهزیستی میبد با بيان اين كه اداره بهزیستی میبد شامل اداره ستادی، مجمع توانبخشی حائری، اورژانس اجتماعی، مرکز تحقیقات ژنتیک و 63مرکز و موسسه زیر‌مجموعه در حوزه‌های اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و خیریه با 42 كارمند است، يكي از مهمترین حوزه‌هاي كاري اين نهاد را حوزه پیشگیری خواند و گفت: اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم، طرح مشاوره ژنتیک، طرح آموزش‌هاي حین ازدواج، طرح پیشگیری از ناشنوایی، غربالگری اضطراب، طرح دانشنامه ازدواج، آموزش‌هاي قبل از ازدواج از مواردی بود که در سال گذشته اجرايي شد. 

وی در مورد طرح دانشنامه ازدواج گفت: طرح مذكور به عنوان يك پيشنهاد از بهزيستي ميبد به طور پایلوت در همين شهرستان با کمک فرمانداری، آموزش و پرورش، دفتر امام جمعه، شهرداری و شورای شهر انجام شد. 

فلاح در پايان نيز يادآور شد: طرح نمایشگاه خانواده موفق در دهه فجر سال گذشته برای اولین بار در میبد و بازدید يكهزار نفر از آن، آموزش 300 دانش‌آموز در طرح دانشنامه ازدواج و شرکت 959 نفر در اين طرح، ، غربالگری 5633 کودک سه تا شش سال در پیشگیری از تنبلی چشم، شرکت 618 زوج در طرح مشاوره ازدواج، اجرای طرح نوروزی توزیع پکیج‌هاي آموزشی و آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در بين هزار نفر از جمله اقدامات سال گذشته اداره بهزیستی میبد در اين حوزه بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار