دو هفته نامه اندیشه یزد در شماره 21 خود در مطلبی با عنوان «بی توجهی به بافت تاریخی یزد مهمترین تهدید پس از ثبت جهانی» به موضوع توجه به بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد پرداخته است.
کد خبر: ۵۹۴۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶ 23 April 2018

در بخشی این مطلب به قلم پویا محب الخامس آمده است: ثبت جهانی آثار تاریخی بر اساس موارد عنوان شده در عهدنامه بین المللی میراث جهانی یونسکو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. 
موضوع این عهدنامه که 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسیده، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است. 
براین اساس کشورهای عضو یونسکو می ‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌ عنوان میراث جهانی کنند. 
حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. 
بنابراین اگر مکانی در فهرست یونسکو ثبت شود به ‌نوعی از طرف همه کشورهای عضو حمایت خواهد شد.
مهمترین تهدید ثبت جهانی شهر یزد این است که آیا پس از ثبت جهانی همه مردم و مسئولان از این دستاورد استقبال می ‌کنند و یکپارچه به تلاش برای صیانت و حراست از این میراث ارزشمند نیاکان خویش همت می‌ گمارند.
یا اینکه پس از چندی سازمان‌ ها و نهادهای شهری به بهانه عمران و توسعه شروع به تخریب خاموش حریم ثبت ‌شده می‌کنند یا مالکان به ‌دنبال راهکارهایی برای ساخت و ساز و تعرض به ضوابط و قوانین جدید برمی ‌آیند. 
مسلماً ثبت جهانی، به اعتبار و وجهه دنیای ایرانی کمک شایانی خواهد کرد، اما برقراری تعادل میان آگاهی ساکنان و میراث داران تمدن پیشرو قنات و دستاوردهای عظیمی چون طاق و گنبد با اتفاقاتی در ابعاد ثبت جهانی، امری لازم و ضروری‌ است. 
تمایز میان بافت فرسوده و محوطه‌ های ارزشمند و دارای هویت تاریخی، الگوبرداری از شیوه و نگرش هوشمندانه پیشینیان به سکونت در زیست بوم ایرانی و توجه تمام و کمال به امر توسعه پایدار به‌جای شتاب زدگی و سطحی‌ نگری در گستره زندگی شهری و روستایی‌ است که حوادثی این ‌چنینی را دارای ارزشی واقعی می‌کند.
بدون تردید ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، نه پایان راه جهانی شدن، بلکه آغاز راهی بی پایان به سوی نقطه اوج در پیوستگی مسیری تاریخی است که از پدرانمان به ارث و از فرزندانمان به امانت داریم. 
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید که بیش از 700 هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.
دوهفته نامه اندیشه یزد به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سیدعلی فراز در گستره استان یزد منتشر و توزیع می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار