آب شرب یزد این روزها دستخوش مخاطراتی شده و بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای معاند،‌ مسائلی را در این زمینه مطرح می‌کنند که صحت ندارد و در واقع حقایق در هیاهو گم شده است.
کد خبر: ۵۹۴۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 23 April 2018

گروه استان‌ها ـ محمد زاده‌رحمانی.در ماهی که گذشت مکررا خبر می‌رسید عده‌ای در ورزنه به خط لوله انتقال آب یزد تعرض کرده و باعث قطع آب شده‌اند و متاسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند نیز از اینکه آب شرب یک شهر مهم و تاریخی ایران قطع شده و کودکان آن به علت در دسترس نبودن آب شرب با کیفیت، راهی بیمارستان شده‌اند، خوشحال شده و هورا می‌کشیدند.

البته خیلی دور از ذهن می‌نماید که یک کشاورز دست به این کار بزند چون کشاورزان جزو مهربان‌ترین انسان‌های روی زمین هستند ضمن اینکه یک ورزنه‌ای اصیل نمی‌تواند دست به چنین اقدامی بزند زیرا غیر از علما و جامعه شناسان داخلی، مورخانی همچون پترس گیلانتز (١١٣٥) و ماکسیم سیرو (١٩٥٩) اهالی ورزنه را مردمانی پاک سرشت توصیف کرده‌اند که بین اصفهان و یزد همواره منشأ تلاش و آبادانی بوده و ارتباطات آنها نیز بیشتر با عقدا، ندوشن و یزد بوده است.

بر این اساس امیدواریم تکمیل هر چه سریع‌تر محور ندوشن - ورزنه به این ارتباطات و رفت و آمدها بیفزاید هر چند در حال حاضر هم کم نیستند جوانان اهل ورزنه که در یزد و شهرهای تابعه استان یزد مشغول کسب و کار هستند.

و اما از اینکه بگذریم؛ تامل در چند نکته پیرامون خط انتقال آب نیز می‌تواند ذهن ما را معطوف به واقعیت‌های بیشتری کند:

١- آبی که برای شرب مردم یزد منتقل می‌شود از زاینده‌رود نیست بلکه از سرشاخه‌های کارون است که ابتدا با تونل کوهرنگ به این سوی زردکوه بختیاری منحرف شده و سپس به سد زاینده‌رود ریخته شده و منتقل می‌شود.

حجم این مقدار آب انتقالی اگر در یک رودخانه رها شود، انرژی حرکت نداشته و در فاصله چند صد متری فرو می‌رود و این را مقایسه کنید با تعداد چاه‌های غیرمجازی وجود دارد.

٢- ایران جزو کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌هاست و حقابه تالاب‌ها نیز باید رعایت شود. هرگاه در سال‌های ترسالی آب زاینده‌رود به باتلاق گاوخونی می‌رسیده، سفره‌های آب زیرزمینی ندوشن در جنوب میبد و شهرستان‌های ابرکوه و خاتم نیز تغذیه و چشمه‌سارها و قنوات جاری می‌شده‌اند، بر این اساس مردم این سه شهر و شهرستان هم از خشکسالی و عدم رسیدن آب به باتلاق گاوخونی متضرر شده‌اند که تنها راه حل آن، نزول رحمت آسمانی و بارش باران و برف است.

امیدواریم مردم سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد که همواره در طول تاریخ در کنار هم و حامی یکدیگر بوده‌اند، در این برهه نیز برای در کنار هم زیستن و استفاده از منافع مشترک، بر محور وفاق و همدلی حرکت کرده و بهانه‌ای دست عناصر فرصت‌طلبی ندهند که آگاهانه در پی ایجاد ناامنی و بر هم زدن جو روانی هستند.

* مدرس دانشگاه

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار