معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی مبنی بر اینکه قطع آب انتقالی به این استان موجب بروز مشکلات گوارشی در کودکان شده است، گفت: آب شرب استان سالم است و هیچ گونه مشکلی ندارد.
کد خبر: ۵۹۴۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 23 April 2018

طی چند روز گذشته در برخی شبکه های اجتماعی یزد مطالبی منتشر شد که قطع آب انتقالی به یزد و استفاده از آب چاه ها با املاح و نیز درجه شوری بالا باعث شیوع بیماری های گوارشی، اسهال و استفراغ گسترده در کودکان یزدی شده است.
دکتر محمد حسن لطفی روز یکشنبه در نشست مشترک با معاونان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: حوزه بهداشت در زمینه آب در 2بخش میکروبی و شیمیایی دغدغه دارد.
وی افزود: با توجه به قطعی آب و کمبودهایی که وجود داشت تاکنون آب شرب آشامیدنی مردم هیچگونه مشکلی نداشته، آب سالم و بهداشتی و بدون آلودگی میکروبی و شیمیایی است. 
وی اظهار کرد: گرچه در برخی مناطق به دلیل استفاده از آب برخی چاهها که درجه شوری آنها بالاست اما به حدی بالا نیست که موجب ضربه به سلامت شهروندان شود.
وی ادامه داد: وقتی موضوعی حاد باشد، طیف وسیعی از مردم به مراکز درمانی مراجعه کنند، هنوز در این مدت چنین اتفاقی رخ نداده و شهروندان مطمئن باشند آب شرب سالم و بهداشتی است.
لطفی در ادامه به شیوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در استان اشاره کرد و گفت: با مراقبت های بهداشتی و دامپزشکی استان به محض مشاهده کوچکترین آلودگی در مراغداری ها ، نسبت معدوم سازی مرغ ها اقدام می شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون 6 شش کانون آلوده شناسایی و کنترل شد افزود: شهروندن مطمئن باشند هیچ ردپایی از مرغ آلوده در بازار نیست.

**رتبه پنجم یزد در زمینه کم تحرکی 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان اینکه استان در زمینه کم تحرکی در رتبه پنجم کشوری قرار دارد گفت: کم تحرکی موجب شیوع بیماری هایی چون فشارخون ، دیابت ، چربی خون و غیره می شود.
لطفی ، با بیان اینکه استان در زمینه دیابت در رتبه پنجم ، فشارخون در جایگاه 9 و اضافه وزن در جایگاه 14 قرار دارد، افزود: همچنین در زمینه مصرف مناسب ماهی در رتبه 26 ،میوه و سبزی هم در میان 31استسان در رتبه 19قرار دارد.
وی با انتقاد از صدور بی رویه مجوز ایجاد مغازه های فست فود فروشی اظهار کرد: استان در زمینه مصرف فست فودها در رتبه ششم کشور قرار گرفته است.

** مصرف سموم کشاورزی کاهش یافته است 
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در مورد استفاده از سموم در تولید محصول کشت های گلخانه ای گفت: با توجه به نمونه برداری که در استان صورت گرفته از نظر باقی مانده سموم در محصولات گلخانه ای در بهترین وضعیت قرار داریم .
محمد حسین مصدق اظهار کرد: اکنون محصولات تولیدی با توجه به نتایج بدست آمده ، جای هیچگونه نگرانی نیست .
وی با اشاره به تعداد داروخانه های استان تصریح کرد: اکنون ۱۷ باب داروخانه شبانه روزی، ۱۵۸ داروخانه خصوصی و ۲۳ داروخانه بیمارستانی در استان فعال است.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به راه اندازی بخش طب سنتی ایرانی در بیمارستان شهید رهنمون یزد افزود: در این بخش متخصصان طب سنتی حضور دارند و به شهروندان خدمات ارائه می کنند.
محمد حسین زارع با بیان اینکه نظارت فنی بر عطاری‌ها بر عهده اصناف است افزود: البته در مواردی که شکایت صورت گیرد، پیگیری می شود و در این راستا ۲۰ مورد شکایت از عطاری ها در شهرهای استان ثبت شد و در مواردی این واحدها هم پلمپ شد.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه طب سنتی شهروندان به افراد کاردان و دانشگاهی مراجعه کنند تا عوارض برخی داروها در امان باشند.
دکتر احمد دهقان ، رییس سازمان اورژانس استان یزد هم گفت: پوشش اورژانس در شهرهای استان ۱۰۰ درصد است در برخی جاده‌های روستایی، پوشش کامل نیست و تقریبا ۸۰ درصد است که تلاش ما بر افزایش خدمت رسانی و پوشش در روستاهاست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار