یک متخصص طب ایرانی توصیه کرد: از تنش های زیاد روانی مثل خشم و پرخاشگری در فصل بهار پرهیز کنید.
کد خبر: ۵۹۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 21 April 2018

دکتر محمد عسکر فراشاه گفت: تنش های روانی به مزاج هوا کمک نموده و عوارض آن را افزایش می دهد.
وی اظهار داشت: همچنین در این فصل از پرخوری و برهم خوری اجتناب نمایید، برخی افراد به هیچ یک از شیوه های پاکسازی اخلاط و سموم بدن مانند قی کردن، حجامت یا مصرف داروهای مسهل عادت ندارد و انجام این نوع پاکسازی ها برای آنها بسیار دشوار است.
به گفته وی برای این گروه راه حلی ساده وجود دارد، دقت نمایند که در فصل بهار مقدار غذای خود رانسبت به فصل های دیکر کاهش دهند تا مواد زائد و سموم کمتری در بدن آنها انباشته شود زیرا پر خوری و رعایت نکردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و زمینه ابتلا به بیماری فراهم می شود.
این متخصص طب سنتی تصریح کرد: مصرف غذاهای مولد خون از جمله انواع گوشت (بویژه گوشت قرمز ) را باید به حدقل برسانیم . به گفته وی بهترین رژیم غذایی در فصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آن ها خوردن سوپ جو ، ماالعشیر طبیعی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.
دکتر عسکر فراشاه یادآور شد: در متون طب سنتی توصیه شده در این فصل به کودکان کمتر گوشت قرمز بدهند و بیشتر آن ها را به خوردن گوشت جوجه خروس که لطیف و زود هضم است و فضولات کمتری در بدن باقی می گذارد تشویق کنند. 
وی اظهار داشت: سایر غذاهای مناسب این فصل آش های ساده، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، کاهو سکنجبین، سمنو ( بویژه برای مبتلایان به کم خونی و ضعف)، آش شبدر و قره قروت است.
وی با اشاره به اینکه باید به میزان لازم از غذاهای با طبع سرد که مانع رقت و حرکت شدید اخلاط و مواد زاید می گردند استفاده نماییم اضافه کرد: از جنبش های بیش از حد بدنی بپرهیزید اما انجام ورزش معتدل (سبک تر از ورزش در زمستان) هر بامداد پیس از صبحانه یا قبل از ظهر مفید خواهد بود.
این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: از نوشیدنی ها و رب های فرو نشاننده گرما مانند شربت ریواس،عرق کاسنی،شربت زرشک ،غوره ،رب غوره،شربت نارنج، لیمو و به لیمو استفاده نمایید.
وی ضمن توصیه به خوردن مواد گرم ،تلخ ،تند،شور، تیز مانند تنقلات (آجیل های شور،تخمه،گردو)وادویه جات تند (فلفل ،دارچین ،زنجبیل ) گفت: لباس های لطیف و سبک به ویژه از جنس کتان بپوشید و از گرم شدن زیاد بدن به ویژه در خواب جلوگیری کنید.
وی افزود: از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب های معدنی گرم و مصرف آب با معده خالی و ناشتا خودداری نمایند.
وی اضافه کرد: اگر دچار انواع آلرژی هستید از مصرف میوه های لطیف مثل خیار ،هندوانه و طالبی که در بدن به سرعت دچار تغییرات نامطلوب (استحاله به خلط غالب) می شوند پرهیز کنید.
عسکر فراشاه افزود: با رعایت دستورات لازم از بروز یبوست جلوگیری نماییم ( استفاده از سوپ ها و آش های ساده با پایه برنج وسزیجات مرسوم بدون ادویه و رشته)، همچنین از سیب و کاهو سکنجبین به عنوان میان وعده استفاده کنیم.
وی استفاده از شربت های عناب، آلو بخارا و تمر هندی به صورت روزانه را مفید دانست و گفت: شربت عناب به ویژه درافرادی که غلظت خون دارند بسیار کار آمد است.
وی اضافه کرد: در صورتی که با خوردن میوه ای ،احساس سنگینی، خشکی دهان و پوست و حتی باد گلو زدن داشتید دیگر آن میوه را مصرف نکنید و در عوض از میوه هایی که به شما انرژی داده و موجب نشاط و سبکی شما می شوند، مصرف کنید.
وی با توصیه به فراموش نکردن مصرف سبزیجات در این فصل گفت: مصرف سبزی ها وگیاهان دارویی که درفصل بهار می رویند ،تاثیر بسیار زیادی در پاکسازی خون وپیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های این فصل دارند.
دیگر توصیه های این پزشک متخصص به این شرح است:
بدن را از مواد و اخلاط فاسد پاک نمایید، مقدار غذای مصرفی در فصل زمستان در مقایسه با سایر فصل ها کمی بیشتر است. بدن انسان درهوای سرد زمستانی انرژی بیشتری برای تامین حرارت بدن ومقابله با سرما نیاز دارد بنابراین غذای بیشتری دراین فصل مصرف می شود که منجر به افزایش میزان مواد زائد وغیر ضروری می گردد.
از طرفی تعریق در فصل زمستان کاهس یافته و این مواد زائد انباشته می شوند و به مرور با گرم شدن طبیعت وآغاز فصل بهار این فضولات منجمد شده در حفره های بدنی روان وسیال شده وارد جریان خون می شوند که اگر پاکسازی هدفمند با کمک شیوه های طبیعی طب ایرانی انجام شود با خروج مواد زائد وسموم از بدن می توان بهار وتابستان کم دردسر و بدون بیماری را سپری کرد.
بهترین زمان شروع پاک سازی بهاره ، روزهای نخست فروردین ماه است واگر بهار طبی زودتر برسد باید اقدامات را هم زودتر از فصل زمستان آغاز کرد.
اندام های هدف در پاکسازی بهاره، کبد، کلیه و روده ها هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار