مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد:
کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به ضرورت حفاظت و حراست از گونه‌های گیاهی کمیاب در این استان، گفت: منطقه شیرکوه رکورددار تنوع گونه‌های گیاهی در استان یزد است.
کد خبر: ۵۹۳۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ 21 April 2018

اعظم حبیبی پور در خصوص گونه‌های گیاهی گفت: بالغ‌بر 870 گونه گیاهی در یزد شناسایی‌شده است که 70 درصد این گونه‌های گیاهی در منطقه شیرکوه قرار دارد.

وی بابیان اینکه تاکنون 610 گونه گیاهی در منطقه شیرکوه شناسایی‌شده است، افزود: از این تعداد، 91 گونه دارای ارزش حفاظتی ویژه هستند و از بین 91 گونه دارای ارزش حفاظتی، تعداد 83 گونه گیاهی اندمیک هستند و همچنین منطقه شیرکوه رکورددار تنوع گونه‌های گیاهی در استان یزد است.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد بابیان اینکه ازاین‌رو ارتقاء سطح حفاظتی منطقه شکارممنوع به حفاظت‌شده در دستور کار محیط‌زیست استان یزد قرار دارد، اظهار داشت: علیرغم گذشت هشت سال از پیگیری موضوع، نتایج مطلوبی حاصل نشده و موضوع به دلیل مخالفت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور به بن‌بست رسیده است.

حبیبی پور اضافه کرد: به‌هرحال موقعیت و شرایط آب و هوایی منطقه شیرکوه به‌گونه‌ای است که در حال حاضر با هجوم بهره‌برداران و متقاضیان مواجه است و این در حالی است که شیرکوه درواقع قلب تپنده و شریان حیاتی منطقه کویری یزد است و هرگونه تخریب طبیعت و زیبایی‌های آن تحت هر عنوان پیامدهای سویی به دنبال خواهد داشت که گریبان گیر محیط‌زیست استان یزد شده و آن را با تهدید جدی مواجه خواهد ساخت.

این مقام مسئول ابراز داشت: ازاین‌رو و با توجه به استراتژی‌های مدیریتی مبنی بر لزوم شکل‌گیری توسعه پایدار و ضرورت آمایش سرزمین و حفاظت از اکوسیستم زیبا و گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و همچنین با توجه به نقش این سازنده‌های کوهستانی در زمین‌شناسی آب و حیات سفره‌های زیرزمینی یزد – اردکان،‌ حفاظت و حراست هرچه بهتر از منطقه شیرکوه امری ضروری تلقی شده و از اولویت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اگرچه مطالعه‌ای در خصوص میزان آگاهی و آشنایی مردم با اهداف و عملکرد سازمان محیط‌زیست و مباحث مترتب بر حفاظت از منطقه صورت نگرفته؛ اما در بازدیدهای کارشناسی و پیرو مراجعات برخی افراد محلی به اداره کل محیط‌زیست یزد این موضوع محرز شده است که مردم محلی قلبا مایل به حفظ سیمای طبیعی و زیبایی‌های منطقه هستند که نمونه بارز آن، اعتراضات مردمی شدید نسبت به استخراج معادنی است که موجب وارد آمدن صدمات جبران‌ناپذیری به سیمای طبیعی منطقه شده است.

کارشناس مسئول محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با تأکید بر اینکه مسئولین استان یزد نیز با واقف بودن به این امر که ارتقاء سطح حفاظتی منطقه می‌تواند این منطقه ییلاقی را از تخریب‌های احتمالی مصون دارد نظر مثبتی دارند، اذعان داشت: امید است در آینده نزدیک و با ارتقاء سطح حفاظتی منطقه (که از تنوع خاص گیاهی و جانوری و وضعیت طبیعی و زیستی مطلوبی برخوردار است)‌ گام مؤثری در راستای حفاظت از تنوع زیستی گیاهی استان یزد برداشته شود.

 حبیبی پور در پایان خاطرنشان کرد: طبعاً دستیابی به این مهم نیازمند رایزنی‌های گسترده در سطح وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت کشور و مجاب کردن این وزارتخانه به عدم وجود ذخایر معدنی استراتژیک در شیرکوه و لزوم ارتقا سطح حفاظتی آن است که از طریق مقامات استان یزد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست تا رسیدن به نتایج مطلوب تحت اقدام و پیگیری است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار