سرپرست دانشگاه خوارزمی روند ایجاد شهر سلول‌های بنیادی را تشریح و وجود چنین شهری را در خاورمیانه بی نظیر دانست.
کد خبر: ۵۹۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹ 18 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، سلول‌های بنیادی به دلیل توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن به عنوان مادر سلول‌ها تعریف می‌شوند و محققان، درمان بسیاری از بیماری‌ها را از طریق سلول‌های بنیادی انجام می‌دهند به طوریکه عدم توانایی در حوزه سلول‌های بنیادی سبب ایجاد مشکلات بسیاری در بخش پزشکی و درمان می‌شود.

تولید محصولات بنیادی تنها به پزشکی مربوط نیست و در رشته های مختلف مهندسی نیز کاربرد دارد، سلول های بنیادی در پوست، سلول های ریوی و دیگر حوزه های سلامت انسان کاربرد روزافزون دارد.

از این رو حرکت محققان به سمت پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی بسیار ضروری به نظر می‌رسد که شاید برای انجام این حرکت نیز نخستین نگاه به دانشگاه‌ها باشد.

دانشگاه خوارزمی به عنوان با سابقه‌ترین دانشگاه کشور که با بیش از 13 هزار دانشجو و 500 نفر عضو هیات علمی در دو سایت تهران و کرج فعالیت می‌کند، حرکت مهمی را در زمینه پیشرفت در حوزه سلول‌های بنیادی آغاز کرده و کلنگ ایجاد شهر سلول‌های بنیادی را به زمین زده‌ است.

شهر سلولی با هدف پژوهش و خدمات در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی زیرساختی ایجاد می‌شود، پروژه ساخت اولین شهر سلول کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و با استفاده از بهترین پزشکان و محققان کشور انجام می‌شود.

استارتاپ، شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان با برنامه ریزی انجام شده در شهر سلول شروع به کار خواهند کرد و در حال حاضر 30 شرکت دانش بنیان پیشرو در علوم سلولی برای استقرار در شهر سلول اعلام آمادگی کرده‌اند.

ایجاد شهر سلول‌های بنیادی حرکتی است که اگر در راستای هدف باشد، بازتاب و دامنه آن علاوه بر استان، در سطوح ملی و منطقه‌ای خواهد بود و از هزینه‌های ارزی و واردات جلوگیری خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شهر سلول‌های بنیادی با عبدالرحیم نوه‌ابراهیم سرپرست دانشگاه خوارزمی گفت‌وگو کردیم.

نوه‌ابراهیم گفت: شهر سلول‌های بنیادی دانشگاه خوارزمی که نخستین شهر سلول ایران است با هدف متمرکز شدن شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در حوزه ایجاد می‌شود.

وی افزود: تاسیس سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و پزشکی بازساختی در زمینی به مساحت 60 هکتار در دانشگاه خوارزمی آغاز شده است که تمام پژوهش‌های زیست شناسی را در آنجا انجام می‌دهیم و فکر کردیم که در برنامه راهبردی دانشگاهی می‌توانیم پتانسیل‌های موجود را تقویت کنیم و به همین دلیل این طرح را پیاده کردیم که یک سری تجهیزات جدیدتری اضافه کنیم که به پیشرفت این حوزه کمک می‌کند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: زمینی را به ما اختصاص داده‌اند که پیش از سال نو کلنگ‌ آن زده شد و حدود 2 سال تا بهره‌برداری زمان نیاز است، سلول‌های بنیادی در اولویت ماست و در خاورمیانه شاید چنین مکان علمی منحصر به فرد باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار