وضعیت آب شرب، تداوم خشکسالی ها و قطع مکرر آب انتقالی به یزد، موجب شد تا خبرنگار ایرنا ساعاتی را با مدیر عامل آب منطقه ای استان به گفت و گو بنشیند.
کد خبر: ۵۹۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 17 April 2018

قرار گرفتن این استان در میان استانهای نخست کم بارش کشور و اتفاقات اخیری که منجر به قطع اب انتقالی و حواشی پیرامون آن شد از دیگر محورهای پرسش و پاسخ خبرنگار ایرنا در گفت و گو با مدیر عامل آب منطقه ای بود.

** مقدمه ای بر وضعیت فعلی آب یزد
کم آبی در بخش آب آشامیدنی به عنوان حیاتی ترین عامل زندگی، نمود بیشتری دارد به طوریکه خشک شدن باغ ها و زمین های کشاورزی در بخش هایی از استان، کاهش جمعیت روستایی را به دنبال داشته و به 15 درصد رسیده است.
از 300 روستای دارای سکنه شهرستان تفت که ییلاقی ترین منطقه استان است 200روستا با تانکر آبرسانی می شود که این امر، بیانگر گسترش خشکسالی و بی آبی در استان است.
بخش عمده آب شرب استان از خط انتقالی کوهرنگ تامین می شود و منابع داخلی تنها بین 25 تا 40 درصد مصارف شرب را جوابگوست.
در استانهای بالادستی یزد همچون چهارمحال و بختیاری و اصفهان که کشاورزان به دلیل کم آبی با مشکلاتی برای فعالیت ها مواجه هستند دولت بخشی از خسارت عدم کشت کشاورزان را پرداخت کرده است.
با این حال در طول یکسال گذشته ، مشکلاتی برای خط لوله انتقالی آب یزد در نتیجه اعتراض کشاورزان شرق اصفهان ایجاد شده است.

** بحران آب، هر سال گسترده تر می شود
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان یزد به ایرنا گفت: بحران آب در سال ابی جاری با توجه به کمبودهایی که در فلات مرکزی و بخش هایی از کشور مشاهده شد گسترده تر از سالهای قبل بود.
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: بارندگی های این مدت در استان یزد به 40میلیمتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد و نسبت به بلندمدت 50درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه استمرار خشکسالی ها موجب ضعیف شدن سفره های آب زیرزمینی استان شده و به همین دلیل وابستگی آب شرب یزد به آب انتقالی بیشتر شده است، اضافه کرد: آبهای زیرزمینی موجود استان هم از نظر کمی و هم کیفی پایین بوده و دچار کمبود شدید هستیم .

** وابستگی یزد به آب انتقالی 
مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد تصریح کرد: در فصل زمستان تا 75درصد مصرف آب شرب استان از آب انتقالی استفاده می شود و در تابستان به دلیل افزایش مصرف آب ، مابقی افزایش مصرف باید از منابع داخلی تامین شود و همین امر موجب تنزل کیفیت آب استان در این فصل است. 
جوادیان زاده ادامه داد: قطعی آب انتقالی به استان یزد، ما را در تامین آب دچار مشکل می کند و تعداد زیادی از شهرهای استان ، دچار کم آبی و تنزل کیفیت آب می شوند. 
وی درباره اتفاقات روز جمعه و قطع آب انتقالی به استان هم گفت: کمبود آب در استان اصفهان و شرق این استان مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده و همین موارد موجب تحمیل خسارت به خط لوله انتقال آب یزد شد.
این مسئول اضافه کرد: این خسارت در سال گذشته یک بار و امسال در فاصله ای کوتاه ، 2 بار اتفاق افتاد که علاوه بر هدر رفت بالای آب ، تحمیل هزینه بالا و اخلال در انتقال آب به استان یزد را به همراه داشته است.
به گفته وی، جمعه گذشته، شیرآلات 9 حوضچه پمپاژ آب و تجهیزات برق خط انتقال آب کوهرنگ به یزد در شرق اصفهان مورد تعرض قرار گرفت و تخریب و از حدود ساعت 20 شامگاه 24 فروردین نیز جریان آب انتقالی به استان قطع شد.
وی ادامه داد: از حدود ساعت هشت صبح روز شنبه (25 فروردین) پس از انجام تعمیرات لازم، عملیات آغاز پمپاژ آب انجام شد اما از آنجا که برای تعمیرات باید آب موجود در خطوط تخلیه می شد، پر شدن دوباره خطوط انتقال، قدری زمانبر شد و ساعت 13عصر آب به استان یزد رسید.
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: از حدود ساعت 21 شامگاه شنبه بار دیگر، 9 تیر برق و 6 حوضچه در مسیر خط انتقال آب تخریب و درون 2 حوضچه پمپاژ آب نیز نخاله ساختمانی و بتن تخلیه شد که تعمیر خسارات وارده را به تاخیر انداخت ولی بعداز ظهر روز یکشنبه تعمیرات نهایی و انتقال آب دوباره از سر گرفته شد.

**بخشی از خسارت کشاورزان اصفهان پرداخت شد
وی با بیان اینکه بخشی از خسارت عدم کشت به کشاورزان شرق اصفهان پرداخت شده گفت: در اتفاقات اخیر، عده معدودی ماجراجو سعی داشتند اعتراض کشاورزان را به سمت ماجراجویی هدایت کنند.
جوادیان زاده درباره پیگیری های مسئولان استان هم گفت: استاندار یزد جلسات متعددی برای حل این مشکل برگزار کرد تا این بحران مدیریت شود که در ادامه برای حل قطعی موضوع به تهران رفتند تا جلساتی با مسئولان داشته باشند.
وی با تشریح وضعیت آب در منطقه و استانهای مرکزی و کاهش حجم آب پشت سد زاینده رود تصریح کرد: در این خصوص 2 ماه قبل برای کاهش 10 درصدی سهمیه آب استانهای اصفهان و یزد و 20درصد سهمیه صنایع اصفهان تصمیم گیری شد تا تابستان امسال با کمترین مشکل سپری شود.

** توصیه به کاهش 10 درصدی مصرف آب 
این مسئول ادامه داد: در استان برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت برای مدیریت مصرف آب تدوین شده که مهمترین آن برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب بوده هر چند که یزد از نظر میزان مصرف آب، استانی متعارف محسوب می شود. 
وی با توصیه به مردم استان برای کاهش 10 درصدی مصارف آب خاطرنشان کرد: کاهش مصرف آب با برنامه هایی همچون حفر چاه های اضطراری ، توزیع لوازم کاهنده میان خانواده های یزدی و تکمیل مخازن تأمین و ذخیره آب در دستور کار قرار دارد.

** استفاده 96 درصد آب انتقالی در بخش شرب 
وی به برخی شایعات مبنی بر استفاده از آب انتقالی در بخش صنعت استان یزد گفت: 96 درصد این آب در بخش شرب و تنها چهار درصد در بخش صنعت استفاده می شود و این در حالیست که در تخصیص اولیه و از از 98 میلیون مترمکعب ، 20 درصد برای صنایع استان یزد در نظر گرفته شده بوده است.
جوادیان زاده اضافه کرد: با این حال هم اکنون تنها حدود 60میلیون مترمکعب از سهمیه قانونی استان یزد تخصیص داده می شود با این حال اگر کل سهمیه قانونی به استان اختصاص یابد در تامین آب برخی شهرستانها با مشکل مواجه هستیم.

** آب انتقالی در کشاورزی استفاده نمی شود
وی با بیان اینکه منبع تامین آب بخش کشاورزی استان چشمه ها و قنوات است تصریح کرد: حتی یک قطره آب انتقالی در بخش کشاورزی استفاده نمی شود ولی خشکسالی های 10 سال اخیر موجب خشک شدن بسیاری از قنوات ، چشمه ها و افت سفره های زیرزمینی و چاهها شده است.
وی با بیان اینکه استفاده از آب شرب که اولویت است در بخش کشاورزی و صنعت اصلا توجیهی ندارد، افزود: همین موضوع موجب شده تا کشاورزان یزدی به فکر بالا بردن راندمان آب و تغییر کشت و تولید محصولات کم آبخواه بیفتند.

** منابع اطلاعاتی برخی نخبگان، غیرکارشناسی است
مدیرعامل آب منطقه ای یزد در بخش دیگر این مصاحبه با اشاره به برخی اطلاعات نادرست ارائه شده در فضاهای مجازی بدون سند و مدرک معتبر یادآور شد: اطلاعات برخی از نخبگان هم از همین فضاها و منابع نامعتبر است با این حال استان یزد آمادگی دارد هر ارگان و فردی را برای بازدید از منابع و مصارف آب انتقالی کمک کند.
جوادیان زاده با بیان اینکه خیلی از این اطلاعات، مبنای کارشناسی، قانونی وحقوقی ندارند ادامه داد: یکی از این موارد غیرحقوقی که اعلام می شود این است که ' انتقال آب یزد در گرو اجرای طرح کوهرنگ3 است' در حالی که در ابلاغ اولین تخصیص آب یزد در اسفندماه به امضای وزیر وقت نیرو در اسفندماه 1368 غیر از این آمده است.
وی گفت: در بند یک این نامه صراحتا نوشته شده که جهت مصارف آب مشروب و صنعتی منطقه یزد از رودخانه زاینده رود ، سالانه 78 میلیون مترمکعب ( 2.5 مترمکعب در ثانیه ) تخصیص یابد.
این مسئول اضافه کرد: در بند دوم نیز آمده که با توجه به فوریت امر می بایست حداکثر تا آخر تیرماه سال آتی (1369) فاز یک پروژه خط انتقال آب یزد تهیه و برای عقد قرارداد اجرا شود ضمن آنکه در بند چهارم هم بر اجرای هرچه سریعتر سد و تونل سوم کوهرنگ و همچنین انجام مطالعات انتقال آب از چشمه لنگان تأکید شده است.

** کاهش هشت درصدی سهم آبیاری فضای سبز 
جوادیان زاده ، مدیریت جدی مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای طرح تعادل بخشی و خاموشی اجباری چاهها در زمستان همراه با معقول کردن مصرف و جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی را از راهبردهای مهم استان یزد اعلام کرد.
وی در عین حال از کاهش مصرف آب منابع زیرزمین و چاهها در فضای سبز و پارک از 12 درصد به چهار درصد خبر داد و گفت: با ایجاد کارگروهی در این خصوص تلاش داریم تا این میزان به صفر برسد و در ازای آن متعهد شدیم تا آن منابع آبی با کیفیت پایین را در اختیار شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز قرار دهیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار