عضو هیئت‌علمی دانشگاه اردکان یکی از اصلی‌ترین عوامل بیابان‌زایی در یزد را فعالیت‌های انسانی برشمرد و گفت: 17 استان کشور با پدیده فرسایش بادی مواجه‌اند.
کد خبر: ۵۹۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 17 April 2018

مهدی تازه فرسایش بادی را یکی از معیارهای بیابان‌زایی دانست و گفت: استان یزد و به‌طورکلی، محدوده ایران مرکزی در کمربند جهانی خشکی واقع‌شده و بخشی از این پدیده تحت تأثیر عوامل طبیعی و بخشی از آن تحت تأثیر فرآیندهای انسانی است.

وی اذعان کرد: پدیده خشکی، خشک‌سالی‌های پی‌درپی، برداشت بی‌رویه از منابع آبی، توسعه فیزیکی شهری و صنعتی و پس رفت وضعیت پوشش گیاهی در کنار فرسایش بادی ازجمله عوامل مؤثر در بیابان‌زایی به‌حساب می‌آید.

این کارشنای بیابان‌زدایی افزود: طبق تحقیقات انجام‌شده بالغ‌بر 17 استان کشور مستقیماً با مسئله فرسایش بادی مواجه بوده و از طرفی پدیده گردوغبار و تشدید آن در سال‌های اخیر بخش زیادی از کشور را با این پدیده نوظهور مواجه کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اردکان بیان کرد: با توجه به گزارش‌های اداره کل منابع طبیعی استان یزد بیش از یک‌سوم استان را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد که از این میزان یک‌میلیون و 200 هزار هکتار آن تحت تأثیر فرسایش بادی و 532 هزار هکتار آن کانون بحرانی فرسایش بادی است.

تازه تصریح کرد: واقعیت آن است که مسئله آب و کمبود آن از مهم‌ترین عوامل تشدید بیابان‌زایی در استان یزد محسوب می‌شود، بخشی از این پدیده طبیعی و تحت تأثیر خشک‌سالی‌های چندساله و همچنین خشکی اقلیمی استانی بوده و تابع کوتاه‌مدتی از فعالیت‌های انسانی نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه بخش دیگر این مسئله را در ارتباط مستقیم با فعالیت‌های انسانی برشمرد و اذعان کرد: برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، برداشت‌های غیرمجاز از منابع آبی، کشت محصولات پر آب خواه و بعضاً استقرار صنایعی با مصرف زیاد آب، تغییرات نامناسب کاربری اراضی و کاهش پوشش گیاهی در کنار فرسایش بادی مهم‌ترین عوامل بیابان‌زایی در یزد را تشکیل داده است.

تازه بیان کرد: ازآنجاکه عمده موارد فوق به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به مسئله آب‌باز می‌گردد، لذا توصیه می‌شود اقدامات و برنامه‌ها درزمینهٔ کاهش سرعت بیابان‌زایی و کنترل آن بر مقوله آب متمرکز شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اردکان ادامه داد: این راهکارها می‌تواند شامل مواردی ازجمله، نظارت دقیق‌تر بر استفاده از منبع آبی و جلوگیری از حفاری و برداشت‌های غیرمجاز از آن، استفاده از محصولات زراعی کم آب خواه و مدیریت مصرف آب در اراضی موجود، استقرار صنایع کم آب خواه با صنایع پرآب خواه و یا الزام صنایع به استفاده از آب‌های بازیافتی و پس آب‌ها، استفاده از آب‌های نامتعارف همچون خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب در صنایع، فضای سبز و موارد مصرف غیر شرب باشد.

وی در ادامه تغییر اقلیم را پدیده‌ای بسیار پیچیده و گستره دانست و افزود: این پدیده در مقیاس‌های مختلف زمانی و مکانی، مطرح و موردتوجه است، به نظر می‌رسد در مقیاس زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت، راهکارهای مدیریتی خصوصاً در استفاده بهینه از منابع آبی موجود از اولویت بالاتری نسبت مقابله با پدیده تغییر اقلیم در استان یزد و کشور ما برخوردار است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار