نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه و اقدام دولت برای حل مشکل پیش آمده برای خط انتقال آب به استان یزد تأکید کرد.
کد خبر: ۵۹۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴ 16 April 2018

محمدصالح جوکار در خصوص مشکلات پیش‌آمده در خطوط خط انتقالی آب به استان یزد گفت: مردم شرق اصفهان مشکل آب‌دارند و این کاملاً روشن و مبرهن است و آن‌ها نیز نسبت به آینده خود دغدغه دارند؛ اما این حرکت‌هایی که توسط عده‌ای خسارت به لوله و یا سامانه برق‌رسانی انجام می‌شود، این حرکت‌ها از پشت پرده طرح‌ریزی می‌شود و لازمه کار برخورد جدی با این کار است.

وی با اشاره به اینکه اعتراض نسبت به آب نداشتن باید انجام شود و این حق آن‌هاست، افزود: از دو سه سال اخیر چندین حمله نسبت به خطوط انتقال آب به یزد صورت گرفته؛ اما متأسفانه در هیچ‌یک کسانی که خسارت و یا ضربه وارد کردند و یا عواملی که این موضوع را اداره و مدیریت می‌کردند، حکمی صادر نشده و لازمه کار قاطعیت جدی دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی صورت گیرد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه افرادی بیایند و خسارت وارد کنند و تا هرجایی مشکل پیدا کردند، آب مردم یزد را قطع کردند، این کافی نیست و قابل‌قبول برای ما نخواهد بود، تصریح کرد: دولت باید فکری برای آب آن منطقه داشته باشد و مدیریت آب در اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است و این مدیریت کردن مسئولین استان اصفهان را می‌طلبد که به نظرم بایستی این مدیریت در رابطه با تقسیم آب بین شرب، کشاورزی و صنعت رعایت شود گرچه خشک‌سالی‌های اخیر مزید بر علت است.

جوکار بابیان اینکه از تحریک مردم دست‌بردارند و برخی از مصاحبه‌هایی که در رسانه‌ها توسط مسئولین سیاسی استان یزد می‌شود، قابل‌قبول نیست، اظهار داشت: چنانچه ما کمبودی در یک موضوعی داریم، این نباید که دیگران مورد تعرض قرار گیرند و حقوقشان پایمال شود.

وی تأکید کرد: برای دو استانی که بده و بستان دارند و استانی که بخش اعظم مواد اولیه آن‌ها در صنایع فولاد از استان یزد تأمین می‌شود و اشتغال در آنجا دارند، این حمله و تعرض به خط لوله آب برای ما قابل‌قبول نیست و آبی که در هرسال روند کاهشی داشته می‌خواهند آن را مورد تعرض قرار دهند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آب جزء منابع ملی و متعلق به یک حوزه جغرافیایی مشخص نیست و این تحرکات قابل قبول نیست، اذعان داشت: هرسال این اقدامات انجام می‌شود و از سوی مسئولین استان به‌طورجدی پیگیری شود و از طرف دولت و مجلس یک تدبیری اندیشیده شود که جلوی این کار گرفته شود وگرنه این رویه بسیار خطرناکی است و در آینده می‌تواند مخاطرات جدی برای استان و مردم یزد در پی داشته باشد و همچنین می‌تواند به دیگر مناطق کشور تسری پیدا کند و این رویه بدی در مجموعه کشور می‌شود.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تدبیر دولت برای کشاورزان، خسارت به ذی‌نفعان، توجه ریشه‌ای به این موضوع، مطالبه جدی وزارتخانه‌ها، مسئولین استان یزد و مسئولین مرتبط به این موضوع را راهکار برای جلوگیری از قطع آب دانست و ابراز داشت: خاموش و ساکت بودن به معنای رضایت است و قطعاً در آینده کاهش سهمیه آب در استان یزد را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: خط آب متعلق به مردم استان یزد است و هزینه‌های که انجام‌شده خود استان انجام داده و خط لوله انتقالی اختصاصی استان یزد است؛ لذا از شکل‌گیری هسته‌های که می‌خواهند تعرض به خط لوله کنند، قطعاً مردم نیستند و افرادی هستند که حساب‌شده از پشت پرده هدایت می‌شوند و به خط و یا تأسیسات آن حمله می‌کنند و باید برخورد جدی و قضایی با این افراد صورت گیرد.

جوکار بابیان اینکه مسیرهای متعددی برای تأمین آب استان داریم و باید به‌طورجدی خط دوم انتقال آب دنبال شود و در حال حاضر به دلیل نبودن منابع این خط متوقف‌شده است، خاطرنشان کرد: انتقال آب از دریای عمان از امنیت بالایی برخوردار است و از مجموعه آب‌هایی است که کمتر دارای منازعه است و بایستی به‌طورجدی از طریق استان یزد و دولت پیگیری شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: به مردم وعده‌ووعیدهایی داده نشود و وعده‌هایی از قبل به مردم یزد داده‌شده است که چهار هزار میلیارد برای انتقال آب به استان داده‌ایم؛ اما همچون وعده‌ای نه محقق شده و نه محقق خواهد شد و در این زمینه باید فکر درست و راهبردی داشته باشیم و کاری باثبات و در آینده نیز تداوم داشته باشد و مردم استان یزد هرروز دغدغه قطع آب را نداشته باشند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم یزد تا به این هنگام صبورانه مسائل را رعایت کردند و در مقابل این بدرفتاری، مردم قانعی بودند و صبورانه تحمل کردند، اما باید توجه به آن‌ها صورت گیرد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس شورای اسلامی متولی تأمین آب را دولت و وزارت نیرو دانست و افزود: دولت باید در این زمینه تدابیر لازم را بیندیشد و حتی اگر بخش خصوصی هم در این رابطه بخواهد کاری را انجام دهد، مدیریت آن توسط دولت انجام می‌شود؛ لذا مدیریت دولت در این بخش بسیار حائز اهمیت است.

وی بابیان اینکه اگر امروز ما فکری برای آینده نداشته باشیم، در آینده مشکلات افزون‌تر و هزینه‌های ما افزایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: نظر کشاورزان شرق اصفهان تأمین شود به هر صورت خط لوله در حوزه جغرافیایی آن‌ها قرار دارد و می‌تواند تهدیدات مختلفی برای خط لوله آب باشد و بایستی ضرر و زیانی که در اثر خشک‌سالی‌ها واردشده به‌نوعی به آن‌ها پرداخت شود و یا آب برای آن‌ها تأمین شود. باید آب در استان هم‌جوار ما به‌خوبی مدیریت شود که آن‌ها هم لطمه نبینند.

جوکار بیان کرد: باید برای مردم و کشاورزان اصفهان توضیح داده شود و متأسفانه برخی اخبار توسط بعضی اشخاص شایعه می‌شود که با این آب، کشاورزی در یزد صورت می‌گیرد و به‌نوعی تحریک افکار عمومی صورت می‌گیرد و این باید شفاف‌سازی شود که بخش از آب صنعتی و بخش اعظم آن آب شرب است و این آب شرب به‌صورت خالص مصرف نمی‌شود و از چاه‌های مختلفی که زده‌شده با این آب‌های نامطلوب ترکیب می‌شود و آب شرب مردم استان یزد را تشکیل می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: باید برخورد جدی با معترضین و کسانی که به بیگانگان گوش می‌دهند و موارد ضد امنیتی را در کشور ایجاد می‌کنند، انجام شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار