استاندار یزد:
استاندار یزد با بیان اینکه 17 میلیون تن از 46 میلیون تن بار حمل شده ریلی کشور در سال گذشته از طریق یزد جابجا شد، گفت : امیدواریم دولت تدبیر و امید اعتبار ویژه ای برای توسعه خطوط ریلی میان بافق - زرین شهر اصفهان و دوخطه کردن این مسیر اختصاص دهد.
کد خبر: ۵۹۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵ 14 April 2018

محمود زمانی قمی پنجشنبه شب در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد که با حضور محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: 260 کیلومتر از خط دوم راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان، در استان یزد است که بودجه اختصاص یافته به این طرح نیازمند توجه ویژه دولت است.
وی اظهار کرد: خطوط راه آهنی که از یزد می گذرد توانسته 17 میلیون تن بار ریلی را جابجا کند و 23 میلیون تن نیز از طریق جاده جابجا شد که این عدد بزرگی است.
وی افزود: پنج میلیون مسافر از طریق راه آهن جابجا شدند که یک میلیون نفر از آنها مسیرشان یزد بود،بنابراین تقاضا می کنیم دو خطه شدن راه آهن بافق ـ زرین شهر اصفهان مورد توجه ویژه دولت باشد.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در محدوده استان یزد را 70 درصد، مسیر اصفهان را 30درصد ذکر کرد و افزود: هم اکنون 100 میلیارد تومان مطالبه داریم.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای فرهنگی و مذهبی استان افزود: موسس حوزه علمیه قم آیت الله حائری یزدی است و علمای بزرگی همچون سومین شهید محراب آیت الله صدوقی ، استوانه فقه و مجاهدت،و آیت الله خاتمی، بیت و خاندان ایشان که دینداری و اخلاق و روشنفکری را از وی به خوبی دیده ایم از این استان هستند.
وی افزود: یزد به لحاظ داشته های تاریخی و تمدنی ثبت جهانی شده است و این اتفاق می تواند گامی در مسیر توسعه گردشگری استان باشد همچنان که گردشگران خارجی استان در سال 92 کمتر از 20 هزار نفر بودند اما اکنون به 124 هزار نفر رسید.
رئیس شورای توسعه برنامه ریزی یزد با اشاره به رشد اسکان گردشگران در نوروز 97گفت: امسال 850 هزار گردشگر ایرانی و سال قبل 725 هزار نفر در یزد اسکان یافتند که این نشان از پیشرفت استان در حوزه گردشگری است.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: برخی طرح های گردشگری در انتظار مصوبه دولت است و درخواست تصویب شده است زیرا این طرح ها علاوه بر توسعه گردشگری، توسعه اشتغال را نیز به دنبال دارد.
زمانی قمی ادامه داد: یزد جزو شش استان صنعتی کشور است و بیش از سه هزار واحد بهره برداری شده صنعتی دارد و در بسیاری از صنایع نظیر کاشی و سرامیک، نساجی و فولاد قطب تولید به شمار می رود.
وی با برشمردن ویژگی های استان در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و صادرات ادامه داد: همه اینها در کنار حسن خلق یزدی ها، مهمان نوازی موجب شده تا 40درصد تخت های بیمارستانی توسط بیماران سایر استانها اشغال شود ضمن آنکه سختکوشی آنها، استان را در مسیر توسعه قرار داده است.
استاندار یزد با بیان اینکه 90 درصد واردات استان یزد ماشین آلات، مواد اولیه و لوازم یدکی ماشین آلات صنعتی است، گفت: این آمار نشان از حرکت استان در مسیر توسعه صنعتی است.
وی با اشاره به ثبت 200هکتار بافت تاریخی شهر یزد در فهرست میراث جهانی، تامین آب بهاباد و 286 روستای استان، افزایش تخت های اقامتی استان به پنج هزار و 500 تخت، ارتقا ضریب نفوذ گاز طبیعی در حوزه روستایی به 73 درصد و شهری به 93 درصد را از جمله نیازهای استان برشمرد.
وی قرار گرفتن دانشگاه یزد در بین 200 دانشگاه جوان دنیا، آغاز به کار عملیات اجرایی دومین معدن سرب و روی دنیا در مهدی آباد مهریز، هوشمند سازی 30 درصد مدارس استان و افزایش چشمگیر طرح رایگان بیمه سلامت را بخشی از فعالیت های دولت در استان ذکر کرد.
زمانی قمی با بیان اینکه مشکلات و تنگناهایی نیز استان را رنج می دهد، افزود: امیدواریم این تنگناها با توجه دولت تخفیف یابد.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: اولین تنگنای استان، آب است و مشخص است که این بحران گذرا نیست زیرا یزد استانی کم آب و شهر یزد هم کم آب تر از بقیه نقاط کشور است و طبیعی است که باید این شرایط را پیش بینی کنیم.
وی ادامه داد: سرمایه اصلی ما قناعت و بزرگی روح مردم استان است و در تغییر الگوهای مصرف و درست مصرف کردن، اولین امید اراده مردم استان است، در شورای حفاظت آب استان، طرح هایی آماده است و خود را برای شرایطی که نزولات آسمانی کم و آب زاینده رود کم است، خود را آماده کردیم اما در این راستا به حمایت های دولت نیازمندیم.
زمانی قمی تصریح کرد: طبیعتا در کنار صرفه جویی در مصرف آب، به همه مسیرهای ممکن انتقال آب به استان فکر می کنیم و در صدد اجرای آنها هستیم که در این راستا از معاضدت بخش خصوصی، نمایندگان و نخبگان استان بهره مند هستیم.
وی ادامه داد: خالی شدن روستاها بخشی از مشکلات کشور است اما در یزد این موضوع جدی تر است به نحوی که اکنون 85 درصد جمعیت یزد، شهری است.
همچنین نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور با مشکلات متعددی روبرو است که بخشی ریشه در گذشته دارد و برخی مسائل و آسیب های نوظهور و نوپدید، متاثر از تحولات فناورانه، تحولات اجتماعی ایران و تغییرات جهانی است.
محمدرضا تابش افزود: تفاهم بر سر مسائل ملی و اولویت ها یک ضرورت کاملا محرزی است و حل مشکلات کاملا امکان پذیر هست ،همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر کشور مشکلات بزرگی دارد، فرصت های متنوعی هم دارد.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: مهمترین خطر برای کشور این است که چشم انداز و افق های آینده، مرتب در معرض تهدید قرار می گیرد؛ مخالفان ایران و انقلاب اسلامی همیشه بر طبل تبلیغات منفی می کوبند که برای خنثی کردن این امر باید اعتماد به حاکمیت و امید مردم را بالا برد و مشارکت ملت در همه زمینه ها را افزایش داد.
وی تاکید کرد: لازمه این امر تفاهم و گفتگو و درنتیجه اجماع بر سر همه مسائل اساسی است، امروز بیش از همه زمان ها ضرورت دارد موانع این گفتگو و تفاهم و همکاری رفع شود.
نماینده اردکان ادامه داد: رفع موانع و محدودیت ها و فراهم کردن زمینه مشارکت همه جریان‌های سیاسی و نیروهای دلسوز کشور و قرار گرفتن آنها زیر چتر نظام از اولویت های امروز ماست که بی شک با هدایت رهبری می‌تواند فضای تازه ای از امید و همدلی بوجود آورد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: با وجود آنکه سال گذشته کشور با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه بود؛ اما در عین حال باید از مجموعه اقدامات مثبتی که توسط دولت انجام شد تشکر کنم.
تابش با تشریح عملکرد اعتبارات کشور در سال گذشته عنوان داشت: اهتمام به انضباط مالی و بودجه ریزی عملیاتی ،گرچه با اشکالاتی نیز همراه است قابل تقدیر بود.
نماینده اردکان همچنین به تبیین وضعیت اعتبارات و نیازهای استان یزد پرداخت و گفت: تامین اعتبار پروژه های آبرسانی به استان؛ تخصیص کامل اعتبارات سفر رئیس جمهوری، تفویض برخی اختیارات به استان و تخصیص اعتبارات بر اساس واقعیات استان از جمله درخواست های استان است.
همچنین نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل خشکسالی ، و کم آبی در چند سال اخیر از 300روستای تفت ، 200روستا با تانکر آبرسانی می شود .
کمال دهقانی فیروزآبادی افزود: برای حل آن با وزیر نیرو و دیگر مسئولان جلساتی داشته ایم که به نتایجی رسیدیم و قرار شده با ایجاد مخازن و تامین اعتبار مشکل حل شود.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات به سوء مدیریت ها برمی گردد افزود: مساله آب جز انفال است و مانند نفت که در خوزستان برداشت و سنگ آهن در یزد تولید و به سراسر کشور ارسال می شود.
نماینده مردم یزد و اشکذر نیز گفت : یزدی ها بهترین تولیدات را می توانند داشته باشند و با توجه به گزارشهای مراجع مربوطه ۸۴۰ قلم کالا را تولید می کنند، امیدواریم استانداردهای تولید به اندازه ای بالا برود تا بتوانم اعتماد عمومی مردم را جلب کنیم، این مساله نگاه ویژه دولت را می طلبد. 
سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به بودجه سال ۹۷ ادامه داد : اگر دولت به حضور بخش خصوصی علاقه مند است در رویکردهای خود باید آن را نشان دهد. 
رئیس مجمع نمایندگان استان افزود : یزد به لحاظ تنوع معادن در کشور رتبه اول و از نظر میزان ذخایر معدنی رتبه دوم را داراست بایستی به همین میزان استان از برکات آن برخوردار باشد. 
نماینده یزد و اشکذر خاطرنشان کرد : بایستی تعادلی بین داشته ها و توانمندیها و مساله آب در یزد وجود داشته باشد و نمایندگان استان برقراری این تعادل را از وظایف دولت می دانند و سعی بر حل این موضوع در فضایی آرام و بدون تنش دارند. 
موسوی بیوکی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان خواستار آن شد به جهت تسهیل در روند تولید صنعتگران تمرکز نظارتی بر روی تولیدات وجود داشته باشد. 
عضو مجمع نمایندگان استان یزد تصریح کرد : اعتقاد ما بر این است که توسعه استان بر محور دانش و دانش آموزی است و ۲۴ سال است به صورت پی در پی رتبه اول پذیرش در دانشگاه ها را کسب می کنیم و دنیا نیز به جهانی شدن یزد سرتعظیم فرود آورد و این موفقیت توجه خاص دولتمردان را نسبت به دانش آموزان ،مدیران ،معلمین یزدی می طلبد. 
موسوی بیوکی از مهاجر پذیری یزد سخن گفت و افزود: تعدادی از جمعیت استان های همجوار و افغانستان به این استان مهاجرت کرده اند و خواستار آن شد در بحث بودجه این نکات نیز در محور توجه دولتمردان قرار داشته باشد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار