معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد از حرکت سریع‌السیر طبیعت استان به سمت بیابانی شدن خبرداد.
کد خبر: ۵۸۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸ 08 April 2018

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی استان یزد در دهه آتی را، حرکت سریع‌السیر طبیعت استان به سمت بیابانی شدن دانست و گفت: به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی و به تعبیری بهتر تغییر اقلیم و نیز تخریب طبیعت استان یزد به‌واسطه تغییر کاربری‌های گسترده به‌ویژه از طریق فعالیت‌هایی نظیر معدن‌کاوی و جاده‌سازی و نهایتاً سوء مدیریت منابع آبی، طبیعت استان تحت‌فشار قرارگرفته و نگران آن هستیم که دامنه تحمل آن تمام‌شده و انتقام سختی از ما بگیرد.

حسن اکبری افزود: اگر میزان و روش دست‌کاری در طبیعت تغییر نکند و تغییر اقلیم نیز با همین شدت ادامه پیدا کند، آینده تنوع زیستی استان یزد و پیامد آن حیات انسانی در این خطه از سرزمین، بسیار نگران‌کننده و مبهم است.

وی با اشاره به تشدید فشار‌ها بر محیط‌زیست این استان، رشد سریع روند بیابان‌زایی را مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی در استان یزد دانست.

اکبری با اشاره به اینکه در استان یزد ۱۹۳ گونه پرنده، ۶۰ نوع پستاندار، ۴۰ گونه خزنده و بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی شناسایی‌شده‌اند، گفت: یقین داریم این تعداد تمام گونه‌های حیات‌وحش استان یزد نیست.

وی با بیان اینکه هنوز گونه‌های ناشناخته‌ای در استان یزد وجود دارد، افزود: خصوصاً، چون پرندگان مهاجر و پرندگانی که در جنگل‌های استان ، مخصوصاً باغ شادی خاتم، زندگی می‌کنند به‌طور کامل شناسایی نشده‌اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اظهار داشت: لک‌لک سفید، کور کور سیاه، مرگوس سفید ازجمله پرندگانی بودند که برای اولین بار در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال جاری حضور آن‌ها در استان یزد مستند شده است.

اکبری با اشاره به اینکه در استان یزد گونه‌های درخطر انقراض وجود دارد، تصریح کرد: این گونه‌ها شامل یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه، عقاب طلایی، عقاب شاهی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره هستند که ارزش حفاظت از زیستگاه‌های استان یزد را چند برابر می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعضی از این‌گونه‌ها نظیر هوبره به دلیل وسعت زیستگاه‌های مطلوب آن در استان یزد به‌عنوان نماد حیات‌وحش استان یزد شناخته شدند و این استان نقطه امیدی برای احیای جمعیت این پرنده در کشور محسوب می‌شود.

وی ارتقاء آگاهی مردم و جلب مشارکت آن‌ها را مهم‌ترین اقدامی دانست که در چندین سال گذشته برای حفاظت از این گنجینه‌های زیستی انجام‌شده است به‌گونه‌ای که برخی از افراد که قبلاً رودرروی محیط‌زیست بودند و اغلب به‌عنوان شکارچی نقش مهمی در کاهش جمعیت حیات‌وحش داشتند، امروزه در کنار محیط‌زیست داعیه حفاظت دارند و این پایدارترین روش برای حفظ حیات‌وحش استان یزد است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اذعان داشت: تعداد قابل‌توجهی مراکز نمایشگاهی برای حیات‌وحش ایجادشده که زمینه بازدید دانش آموزان از آن‌ها فراهم‌شده و موزه‌ها، مخصوصاً موزه تاریخ طبیعی استان یزد که به‌صورت رایگان در اختیار مدارس و مهد‌های کودک قرار دارد و نقش مؤثری را در فرهنگ‌سازی محیط‌زیست بخصوص در نسل آتی به عهده‌دارند.

اکبری با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده کمترین تیر به‌سوی حیات‌وحش شلیک شود و کمترین نامهربانی با آفریده‌های خدا در استان یزد وجود داشته باشد، اذعان داشت: به نظر می‌رسد با استقبالی که مردم استان یزد مخصوصاً افرادی که با طبیعت سروکار داشتند، به‌مانند شکارچیان، روستائیان و نیز با توجه به استقبال خوبی که از ناحیه برخی از مراکز پیش‌دبستانی و آموزشی وجود دارد، این انتظار دست‌نیافتنی نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار