معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد مطرح کرد
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بااشاره به تشدید فشارها بر محیط‌زیست این استان، گفت: رشد سریع روند بیابان‌زایی را مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی در استان یزد دانست.
کد خبر: ۵۸۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴ 07 April 2018

حسن اکبری با اشاره به اینکه در استان یزد 193 گونه پرنده، 60 نوع پستاندار، 40 گونه خزنده و بیش از 800 گونه گیاهی شناسایی‌شده‌اند، گفت: یقین داریم این تعداد تمام گونه‌های حیات‌وحش استان یزد نیست.

وی بابیان اینکه هنوز گونه‌های ناشناخته‌ای در استان یزد وجود دارد، افزود: خصوصاً چون پرندگان مهاجر و پرندگانی که در جنگل‌های استان (مخصوصاً باغ شادی خاتم) زندگی می‌کنند به‌طور کامل شناسایی نشده‌اند و این لیست تغییراتی دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اظهار داشت: لک‌لک سفید، کور کور سیاه، مرگوس سفید ازجمله پرندگانی بودند که برای اولین بار در اواخر سال 96 و اوایل سال جاری حضور آن‌ها در استان یزد مستند شده است.

اکبری با اشاره به اینکه در استان یزد گونه‌های درخطر انقراضی وجود دارد، تصریح کرد: این گونه‌ها شامل یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه، عقاب طلایی، عقاب شاهی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره هستند که ارزش حفاظت از زیستگاه‌های استان یزد را چند برابر می‌کند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعضی از این‌گونه‌ها نظیر هوبره به دلیل وسعت زیستگاه‌های مطلوب آن در استان یزد به‌عنوان نماد حیات‌وحش استان یزد شناخته شدند و استان یزد نقطه امیدی برای احیای جمعیت این پرنده در کشور محسوب می‌شود.

وی ارتقاء آگاهی مردم و جلب مشارکت آن‌ها را مهم‌ترین اقدامی دانست که در چندین سال گذشته برای حفاظت از این گنجینه‌های زیستی انجام‌شده است به‌گونه‌ای که بعضی از افراد که قبلاً رودرروی محیط‌زیست بودند و اغلب به‌عنوان شکارچی نقش مهمی در کاهش جمعیت حیات‌وحش داشتند، امروزه در کنار محیط‌زیست داعیه حفاظت دارند و این پایدارترین روش برای حفظ حیات‌وحش استان یزد است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد اذعان داشت: تعداد قابل‌توجهی مراکز نمایشگاهی برای حیات‌وحش ایجادشده که زمینه بازدید دانش آموزان از آن‌ها فراهم‌شده و موزه‌ها، مخصوصاً موزه تاریخ طبیعی استان یزد که به‌صورت رایگان در اختیار مدارس و مهدهای کودک قرار دارد و نقش مؤثری را در فرهنگ‌سازی محیط‌زیست بخصوص در نسل آتی به عهده‌دارند.

اکبری با اشاره به اینکه امیدواریم در آینده کمترین تیر به‌سوی حیات‌وحش شلیک شود و کمترین نامهربانی با آفریده‌های خدا در استان یزد وجود داشته باشد، اذعان داشت: به نظر می‌رسد با استقبالی که مردم استان یزد مخصوصاً افرادی که با طبیعت سروکار داشتند، به‌مانند شکارچیان، روستائیان و نیز با توجه به استقبال خوبی که از ناحیه برخی از مراکز پیش‌دبستانی و آموزشی وجود دارد، این انتظار دست‌نیافتنی نیست.

این مقام مسئول بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی استان یزد در دهه آتی را، حرکت سریع‌السیر طبیعت استان به سمت بیابانی شدن دانست و ابراز داشت: به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی و به تعبیری بهتر تغییر اقلیم و نیز تخریب طبیعت استان یزد به‌واسطه تغییر کاربری‌های گسترده به‌ویژه از طریق فعالیت‌هایی نظیر معدن‌کاوی و جاده‌سازی و نهایتاً سوء مدیریت منابع آبی، طبیعت استان تحت‌فشار قرارگرفته و نگران آن هستیم که دامنه تحمل آن تمام‌شده و انتقام سختی از ما بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر میزان و روش دست‌کاری در طبیعت تغییر نکند و تغییر اقلیم نیز با همین شدت ادامه پیدا کند، آینده تنوع زیستی استان یزد و پیامد آن حیات انسانی در این خطه از سرزمین، بسیار نگران‌کننده و مبهم است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار