رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهریز گفت: تاکنون 550 گونه گیاهی و جانوری در منطقه حفاظت شده کالمند ، بهادران در بخش مرکزی این شهرستان شناسایی شده است .
کد خبر: ۵۸۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴ 24 March 2018

محمدرضا خدا رحمی روز شنبه افزود: از این تعداد 450 گونه گیاهی از جمله بادام گوهی ، آویشن ، زرشک ، انغوزه ، لاله کوهی ، شقایق ، گون ، چوبک ، شیرین بیان ، انجیر و لاله کوهی است. 
وی افزود: مهتمرین گونه های جانوری منطقه شامل آهو ، کل و بز ، قوچ و میش کوهی ، زاغ بور ، بلبل خرما ، هوبره ، جبیر ، سهره خاکی و بزمجه بیابانی است.
این مسوول اظهار کرد: حفظ گونه های گیاهی و جانوری نادر منطقه به عنوان یک سرمایه مهم وظیفه ای همگانی است، امیدواریم مردم همچنان در کنار محیط بانان مسئولیت های خود را به خوبی ایفا کنند.
خدا رحمی تصریح کرد: بازدید علاقه مندان ، گردشگران ، دانش آموز و دانشجویان همه ساله با برنامه ریزی قبلی و هماهنگی از مناطق حفاظت شده مهریز برای آشنایی بیشتر و فرهنگ سازی در حفاظت از گونه ها انجام می شود. 
منطقه کالمند بهادران در سال 1355 به دلیل تخم گذاری پرنده با ارزش و کمیاب هوبره و همچنین برخورداری از وضعیت اکولوژیکی مناسب جهت ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد.
این منطقه از اول خرداد ماه سال 1370 با تصویب شورای عالی محیط زیست بصورت رسمی در زمره مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت و به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد. 
این منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقیقه تا 55 درجه و 15 دقیقه طول جفرافیایی و 31 درجه و 5 دقیقه تا 31 درجه و 35 دقیقه عرض جفرافیایی قرار دارد. 
کالمند در 20 کیلومتری شهر مهریز و 50 کیلومتری یزد مرکز استان و بهادران در 85 کیلومتری بزد قرار گرفته است. 
وسعت این منطقه حدود 250 هزار هکتار برآورد شده که بیش از نیمی از مساحت آن را نقاط دشتی و مابقی را ارتفاعات صعب العبور، کوهپایه ها و تپه ماهور ها تشکیل داده است. 
بلندترین نقطه منطقه در کوه مدوار با ارتفاع 3290 متر و پست ترین نقطه آن در کفه مهدی آباد 1400متر از سطح دریا ارتفاع دارد. 
میزان بارندگی در نقاط مختلف این مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداکثر 150 میلی متر در سال متغیر می باشد. 
منابع آبی موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران به دلیل وسعت زیاد و کویری بودن آن جوابگوی نیاز حیات وحش منطقه نیست . 
سنگ آب های موجود در منطقه که در اثر انحلال آهکی به طور طبیعی تشکیل شده اند، از نظر ذخیره و ظرفیت نگهداری آب متفاوت و میزان آب آنها تحت تاثیر نزولات جوی بوده و در سال های اخیر کمبود بارشهای جوی موجب شده تا ذخیره آبی چشمه ها و سنگ آب های منطقه بسیار کم شود. 
در این راستا اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با حفر چند حلقه چاه، نصب چند عدد تلمبه بادی، تعمیر و مرمت سنگ آب ها و ایجاد مخازن آب متعدد زیرزمینی این امکان را فراهم آورده که حتی در ماه های گرم سال نیز گیاهان و جانوران وحشی منطقه با مشکل کم آبی مواجه نباشند. 
کنترل مستمر منطقه حفاظت شده کالمند بهادران ، اعلام یک پنجم منطقه به عنوان محدوده امن و اجرای قانون تعلیف احشام موجب شده تا جوامع گیاهی منطقه مرکب از انواع فرم های رویشی اعم از یکساله علفی، چندساله علفی، بوته ها، درختان و درختچه ها که در گذشته سیر قهقرایی را طی می کرده اکنون از وفور نسبی برخوردار باشند. 
در این مدت 115 گونه گیاهی در منطقه شناسایی شد که به عنوان نمونه می توان گون، اسفناج وحشی، تره تیزک، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، انغوزه، زنبق صحرایی، ملیکا، خارشتر، کلاه میرحسن، کاروانکش، افدرا، اسکنبیل، تاغ، قیچ، پرند، گز، گل کتانی، بابونه ای، شب بوی صحرایی، تلخک، اسفند ، علف شور، کلپوره، شیرینک، بادام کوهی، انجیر وحشی، کسور و بنه اشاره کرد . 
منطقه حفاظت شده کالمند بهادران با توجه به وجود ارتفاعات، تپه ماهور ها و دشت ها زیستگاه و مامن مناسبی جهت زندگی انواع گونه های جانوری می باشد. 
در ارتفاعات منطقه ، گله های متعدد کل و بز و قوج و میش مشاهده شده است و در قسمت های دشتی تعداد زیادی آهو که حدود 2هزار راس تخمین زده می شود نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. 
درقسمت های شمال و شمال شرقی منطقه که از اقلیم خشک تری برخوردارند تعدادی جبیر زیست می نمایند. 
همچنین جانورانی از قبیل یوزپلنگ، کاراکال، پلنگ، کفتار، روباه، گرگ، شغال و پرندگان ارزشمندی همچون زاغ بور، هوبره، کبک، تیهو، باقرقره و خزندگانی مانند بزمچه و مار در منطقه زندگی می کند. 
کمتر از نیم قرن پیش حدود دو سوم خاک کشور ایران زیستگاه گورخر ایران بود که بر اثر شکار بی رویه و تعارضات انسانی، وجود این گونه فقط منحصر به دو منطقه توران و بهرام گور شد. 
درسال 1376 اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد طرح انتقال و رهاسازی گورخر ایران را در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران راه اندازی کرد که خوشبختانه این طرح با موفقیت روبرو و در حال حاضر تعداد زیادی گورخر در این منطقه زیست و با توجه به روند تکثیر پیش بینی می شود که در آینده نزدیک در مناطق مختلف استان رهاسازی شود. 
نقاط دیدنی، چشم انداز ها و مناظر طبیعی این منطقه، وجود حیوانات با ارزش و حمایت شده ای چون آهو، جبیر و پرندگان نادر و کمیابی مانند زاغ بور و هوبره، با ارزش بن المللی بر اهمیت این اکوسیستم کویری افزوده است. 
گیاهان و جانوران موجود در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران که به نحو مطلوبی خود را با شرایط سخت کویری تطابق داده اند می توانند به عنوان نمونه مورد مطالعه وتحقیق مراکز آموزشی و تحقیقاتی قرار گیرند. 
ذکر این نکته ضروری است که علیرغم وجود تعداد زیادی از آبادی ها و چاه های کشاورزی در منطقه این مساله در روند حفاظت تاثیر منفی چندانی نداشته که این امر را بایستی مرهون همراهی و همدلی مردم و فرهنگ غنی و شناخت عمیق آنها نسبت به حفاظت از گونه های وحش دانست.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار