دومین جشنواره روستایی «نوروزی رهگذر» استان یزد در تقاطع روستاهای مزارع شور مهریز واقع در کنار جاده اصلی تهران - یزد – بندرعباس درحال برگزاریست.
کد خبر: ۵۸۲۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸ 22 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ این جشنواره تا دهم فروردین ‌ماه 1397در محل ورودی روستاهای مزارع شور در مسیر مسافران نوروزی در جاده مهریز به شهر انار از توابع استان کرمان جنب مجتمع بین ‌راهی و مسجد قمربنی هاشم (ع) مهریز ادامه دارد.

آئین نوروزگاه به منظور ترویج و آشنایی هرچه بیشتر مسافران و میهمانان نوروزی سراسر کشور با آداب نوروزی مردم استان یزد و به خصوص باغ شهر تاریخی مهریز درحال برگزاریست.

مراسم نوروزگاه مهریز شامل بخش ‏‏های متنوعی از جمله جشنواره روستایی رهگذر، نمایشگاه محصولات کشاورزی، عرضه دمنوش های سنتی و چای، اجرای نمایشی نوروزی، حافظ و شاهنامه‌ خوانی است.

این جشنواره با همکاری بخشداری مرکزی مهریز، شوراهای اسلامی و دهیاری‌ روستاهای دهستان بهادران و مزارع شور به همت شرکت تعاونی وحدت دهیاران این شهرستان درحال برگزاریست.

در بهار 1396 افزون بر 200هزار مسافر از جشنواره نوروزی رهگذر بازدید و از برنامه های آن استفاده کردند.

بنای شهر مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می دهند، آب و هوای آن معتدل و بیابانی است و این منطقه با شرایط خاص جغرافیایی موقعیت طبیعی (دارابودن سردآب ها، قله های برفگیر، آب و هوای معتدل کوهستانی) در حاشیه کویر، از گذشته برای کاروان های تجاری ، شاهراهی حیاتی ساخته است.

مهریز هم اکنون با قابلیت های تفریحی، گردشگری از جمله چشمه پرآب و زیبای غربال بیز، منطقه تفریحی کوه ریگ و آثار با شکوه تاریخی خشتی و غیره ، همواره پذیرای خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است.

مهریز با داشتن آب و هوای مناسب، شرایط بسیار خوبی را برای کشت انواع محصولات باغی و زراعی از قبیل پسته، گردو، بادام، انجیر، آلو، زردآلو، گندم و جو فراهم آورده است و یکی از مهمترین مراکز کشت پسته با بیشترین میزان تولید در استان یزد تلقی می شود.

شهرستان مهریز با بیش از 14 هزار کیلومترمربع وسعت و 50 هزار نفر جمعیت مرکز آن در 30 کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

 

//خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار