آب انبار ۶بادگیر یزد که تنها آب انبار از این نوع در ایران است، یکی از بنا‌های ارزشمند در یزد است که نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۵۸۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸ 22 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ آب انبار 6بادگیر یزد که تنها آب انبار از این نوع در ایران است، به دلیل داشتن 6بادگیر به این نام مشهور است، یکی از بناهای ارزشمند در یزد است  که نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می کند.

آب انبار از جمله بناهای وابسته به قنات است که برای ذخیره ‌سازی آب در زمستان و استفاده از آن در تابستان کاربری داشت.

برای شهرهای نواحی مرکزی ایران از جمله یزد ارزش آب بیش از هرجا احساس می شود؛ از این رو مردم سختکوش از دیرباز برای تامین آب به حفر قنات و احداث آب انبار روی آوردند.

آشنایی با جاذبه‌های زیبای استان یزد: آب انبار ۶ بادگیر

آب انبار 6بادگیر بنایی ارزشمند و منحصر بفردی در یزد است که چهارم فروردین1357 با شماره ثبت 1600به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سه بادگیر آن حدود 185 سال پیش در دوره قاجار ساخته و سه بادگیر دیگر در سال های بعد به آن اضافه شد، اما تفاوت سه بادگیر قدیمی با بادگیرهای جدیدتر با اندکی دقت مشهود است.

یکی از ویژگی های مهم این آب انبار 2دهانه بودن آن است و ارتفاع مخزن، ارتفاع بادگیرها، معماری و مصالح به کار رفته در آنها و تزئینات آجر چینی مدخل ورودی از ویژگی‌ های منحصر به فرد این بنا محسوب می شود.

آب انبار 6بادگیر یزد سال1371 هجری قمری بازسازی شد و دارای 2 ورودی شمالی و جنوبی است.

راه پله های ورودی در 2طرف مخزن و در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند، راه پله ها از 2قسمت روباز و سرپوشیده تشکیل شده است و سردر ورودی آنها در ابتدای قسمت سرپوشیده قرار دارد، از ورودی جنوبی با طی کردن 55پله می توان به مخزن رسید.

در جلو سردر این راه پله که در میانه پله 25و26 (از بالا) قرار گرفته، یک هشتی با کف آجر فرش قرار دارد.

مخزن آب انبار مدور است و بر روی آن 6بادگیر زیبای هشت وجهی تعبیه شده است.

آب انبار دارای گنبد تخم مرغی شکل است و ارتفاع مخزن آب آن 6.12 متر و ارتفاع بادگیر‌ها 10متر است.

این آب انبار بزرگ و پرحجم افزون بر 2هزار متر مکعب گنجایش داشته و 2عدد شیر یا راه دسترسی به شیر آب انبار دارد که یکی برای مسلمانان و دیگری برای اقلیت زرتشتی استفاده می شد.

مردم ساکن در بافت تاریخی یزد تا حدود 20سال پیش از این آب انبار استفاده می کردند.

آب انبار 6بادگیر یزد در محله ای به همین نام در شهر یزد واقع شده است.

استان یزد 2هزار و 270هکتار بافت تاریخی و یکهزار و 720 اثر ثبت ملی دارد.

با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) به ثبت رسیده است.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد.

سال1395، 113هزار و 500گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند.

گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.

در استان یزد و با داشتن 40رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند.

 
//خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار