رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان، میزان تولید حلوا ارده منحصر بفرد این شهرستان را در زمان اوج فروش و مصرف، روزانه 90 تن اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ 19 February 2018

به گزارش تابناک یزد، محمدرضا بهجتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به کیفیت حلوا ارده این منطقه که در کشور و حتی جهان، شهره است باید زمینه حضور محصولات کنجدی در بازارهای جهانی و نمایشگاه های بین المللی فراهم شود .
به گفته وی در اردکان، 23 واحد صنفی و صنعتی و 200 واحد سنتی در زمینه تولید حلوا ارده فعالیت می کنند .
وی، همچنین میزان تولید روزانه محصول ارده در شهرستان را 180 تن اعلام و اضافه کرد: از این میزان در ماه های اوج تولید، 50 تن تبدیل به حلواارده و 30 تن به صورت ارده، مصرف و بقیه هم تبدیل به روغن کنجد و روغن ارده می شود .
این مسئول تصریح کرد: انواع مشتقات و فراورده های کنجدی شامل ارده ،حلواارده، روغن کنجد ،روغن ارده، تختگ و به تازگی حلوا کاکائوئی و حلوا شکلاتی در این شهرستان تولید می شود .
بهجتی، میزان فروش محصولات کنجدی را سالانه 10 میلیارد ریال در ماه های اوج فروش و مصرف اعلام کرد.
وی در ادامه به فعالیت برخی از واحد های تولید این محصول در شهرستان اشاره کرد و افزود: بعضی از آنها که پروانه بهره برداری از اداره صنعت معدن و تجارت دارند دارای ویژگی هایی از جمله تولید محصولات روغن کنجد بکر، اشتغال بالا، ظرفیت تولید 500تن در روز و سرمایه گذاری 24 میلیارد تومان و صادرات محصول به خارج کشور و از جمله دبی و عراق هستند.
همچنین یکی دیگر از این واحدها روزانه 3 تن محصولات کنجدی شامل ارده و ارده های طعم دار، روغن کنجد ،حلوا شکری و حلوا ارده تولید و با 70 نفر اشتغالزایی و سرمایه گذاری 25 میلیارد تومان، بخشی از محصول خود را به امریکا صادر می کند.
رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت اردکان در ادامه تصریح کرد: در زمینه صادرات و برندسازی شهرک های صنعتی با همکاری تولیدکنندگان در سال 1391 مبادرت به ایحاد خوشه محصولات کنجدی شد که از موفق ترین نمونه های خوشه کسب و کار در کشور محسوب می شود بطوریکه در سال 93 بعنوان خوشه برتر کشور معرفی شد .
بهجتی اظهار کرد: از مهمترین اهداف تشکیل این خوشه، ارتقاء محصولات تولیدی و برندسازی و ایجاد زنجیره های تولید می باشد و یکی از مهمترین عوامل در شکل گیری خوشه محصولات کنجدی ایجاد وحدت رویه و نزدیک کردن بنگاه های تولیدی به نحوی که باعث هم افزایشی یکدیگر و تکمیل نیازهای هم شوند تا دست یابی به بازارهای مناسب و صادرات برای کلیه محصولات کنجدی فراهم شود .
وی گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته این خوشه در مدت فعالیت به برگزاری تورهای داخلی و خارجی، برگزاری دوره های اموزشی مرتبط احداث مجتمع کارگاهی در شهرک صنعتی اردکان، پیگیری تدوین استاندارد شرکت در نمایشگاه های مختلف می توان اشاره کرد.
این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان به دلیل حمایت گسترده اداره جهاد کشاورزی از انها (ارائه تسهیلات با مبالغ بالا و کم بهره ، واگذاری زمین ، بازدید مکرر ، ایجاد نمایشگاه ، تقدیر از واحد برتر ) تمایل زیادی به دریافت پروانه بهره برداری از جهاد کشاورزی دارند که تاکنون چندواحد پروانه بهره برداری خود را باطل و از اداره جهاد کشاورزی درخواست پروانه کرده اند.
ارده، خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است، ارده فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و به عبارتی صددرصد طبیعی است. 
حلوا ارده نیز غذایی بسیار مقوی است که بیشتر در وقت صبحانه صرف می شود.
اردکان 98 هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است. /22

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار