رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد مطرح کرد
رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان معلولین استان یزد از ضرورت تلاش برای همگانی کردن ورزش در بین معلولین و جانبازان، به عنوان هدف اصلی این هیئت یاد کرد.
کد خبر: ۵۶۸۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 19 February 2018

به گزارش تابناک یزد، علی‌محمد عطابخش در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به اینکه هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد از سال 1360 فعالیت خود را درزمینهٔ ورزش جانبازان و معلولین جسمی و حرکتی آغاز نموده است، گفت: وضعیت هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد اگر از دو منظر مالی و عملکردی موردبررسی قرار گیرد نشانگر دو وضعیت متفاوت است به‌نحوی‌که ازنظر مالی قطعاً از سوی اداره ورزش و جوانان استان یزد اعتبارات اختصاص‌یافته است.

وی بابیان اینکه فدراسیون جوابگوی حتی هزینه‌های حداقلی اداره تیم‌های ورزشی تحت پوشش نیست، افزود: این هیئت در حال حاضر در هفده رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان و همچنین شش شهرستان نیز درزمینهٔ ورزش جانبازان و معلولین در حال فعالیت هستند.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد تصریح کرد: این هیئت ازنظر عملکرد و خروجی در بعد قهرمان‌پروری و حضور فعال در فعالیت‌ها ورزش همگانی و قهرمانی عملکردی مطلوب دارد به‌نحوی‌که در سال 96 تعداد 13 نفر از ورزشکاران این هیئت به اردوهای تیم ملی دعوت شدند.

عطابخش بابیان اینکه طبق آخرین ارزیابی انجام‌شده از سوی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، هیئت استان یزد در رتبه بیست و سوم قرار دارد، اظهار داشت: در گروه‌بندی سه‌گانه فدراسیون که استان‌ها ازنظر جمعیتی و زیرساختی سید بندی می‌شوند این هیئت در گروه سوم و در رتبه سوم قرار دارد و در ارزیانی استانی که از سوی اداره کل ورزش و جوانان انجام‌شده این هیئت رتبه پنجم از بین چهل‌ودو هیئت فعال را دارد.

این مسئول از مهم‌ترین برنامه‌های این هیئت در سال جاری را تلاش برای همگانی کردن ورزش در بین معلولین و جانباز دانست و اضافه کرد: در این راستا با همکاری ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط و همچنین هیئت ورزش‌های همگانی استان و شهرستان یزد برنامه‌های متنوعی برگزار گردیده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به برگزاری همایش روز ملی پارالمپیک اشاره کرد.

وی برنامه‌ریزی و اجرای تمرینات مستمر تیم‌های ورزشی، سرکشی به شهرستان و بررسی وضعیت و عملکرد هیئت‌های ورزشی فعال در شهرستان‌ها و تأمین تجهیزات ورزشی موردنیاز را از دیگر برنامه‌های این هیئت برشمرد و برنامه‌های آتی این هیئت تا پایان سال جاری را برگزاری همایش‌های ورزشی همگانی بر اساس مناسبت‌های پیشرو، اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات لیگ و قهرمانی کشور، همچنین برگزاری تورنمنت‌های ورزشی دوستانه در رشته‌های ورزشی مختلف دانست.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد تعداد مربیان فعال این هیئت را 11 و تعداد داوران را 17 نفر دانست و عنوان کرد: تلاش این مجموع در راستای شناسایی و گسترش ورزش همگانی در بین معلولین است چراکه اعتقاد راسخ داریم که بهترین راه توانمندسازی و بهترین توان‌بخشی برای معلولین ورزش هست و بحمدالله با تلاش‌های صورت گرفته زمینه فرهنگ‌سازی ورزش در بین معلولین فراهم‌شده و شاهد افزایش روزافزون تعداد ورزشکاران هستیم.

عطابخش با اشاره به اینکه قطعاً حضور بیشتر معلولین مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای این عزیزان هست که این مهم مشکلات خاصی را برای پیشرفت این هیئت ایجاد می‌کند، یادآور شد: از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به کمبود فضای های ورزشی مناسب‌سازی شده و تجهیزات خاص ورزش معلولین مثل ویلچر ورزشی، توپ بوچیا، تفنگ، کمان، لوازم دوومیدانی و غیره اشاره کرد که دارای قیمت بسیار بالایی هستند که تأمین آن‌هم برای ورزشکار و هم برای هیئت با توجه به نداشتن اعتبارات کافی و مشخص مقدور نیست.

این مسئول در ادامه گفت: انتظارات از مسئولین استان درزمینهٔ ورزش معلولین قطعاً انتظار بالایی است؛ چراکه اگر نتیجه انجام فعالیت‌های ورزشی در بین معلولین ورزشکار و غیره ورزشکار بررسی شود می‌توان پی برد که ورزش بخش قابل‌توجهی از هزینه درمانی را برای سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط مثل بهزیستی، بنیاد شهید و شبکه درمان استان کاهش می‌دهد و انتظار می‌رود مسئولین این دستگاه‌ها اهتمام بیشتری برای تقویت مالی و تجهیزات این هیئت داشته باشند.

وی بابیان اینکه این ورزش نقش مؤثری در استقلال و خودکفائی معلولین و همچنین پیشگیری از آسیب‌های روحی و رفتاری در بین معلولین جسمی حرکتی دارد، افزود: نقش ورزشکاران معلول استان یزد در کسب افتخارات و عناوین قهرمانی و از همه مهم‌تر حضور در تیم‌های ملی که در ارتقاء رنکینگ و عملکرد ورزش استان تأثیر فراوانی دارد انکارناپذیر است که به‌عنوان‌مثال می‌توان به حضور 4 ورزشکار یزدی در رقابت‌های پاراآسیائی اینچئون اشاره کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود و این انتظار از اداره کل ورزش و جوانان استان است که نگاه خاصی به ورزش جانبازان و معلولین داشته باشند.

رئیس هیئت ورزش‌های جانبازان و معلولین استان یزد در پایان از بزرگ‌ترین مشکلات پیشروی این هیئت را نداشتن حامی مالی دانست و خاطرنشان کرد: قطعاً حمایت استاندار محترم و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اعضاء شورای شهر و شهردار می‌تواند راهگشا باشد./22

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار