استاندار یزد گفت: سیاست اصلی استان ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و انتقال آب از خارج حوزه به استان است و بر فعالیت مدیران و بویژه تیم اقتصادی در این خصوص نظارت می شود.
کد خبر: ۵۶۷۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ 18 February 2018

به گزارش تابناک یزد، محمود زمانی قمی، روز شنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان که با حضور سید حمید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: اعضای کارگروه های استان بویژه در ارتباط با اشتغال و سرمایه گذاری و رونق تولید باید متفاوت تر و فعال تر از گذشته عمل کنند.
وی افزود: جلسات کارگروه باید به صورت هفتگی و در زمان مناسب برگزار شود و مدیران دستگاه ها نیز با آمادگی در جلسات شرکت کنند.
استاندار یزد با بیان اینکه طرح‌های ارائه شده در کار گروه‌های اشتغال بیانگر جایگاه استان در عرصه اشتغال است ، اضافه کرد: تکیه دولت و مدیران استان بر کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال است و دستگاه‌های اقتصادی هم باید جدی تر وارد میدان شوند.
زمانی قمی تصریح کرد: با تأکید رئیس جمهوری، تمام بودجه اشتغال روستایی حداکثر تا تیرماه سال 97 جذب شود و در این خصوص همه دستگاه ها مسئول هستند هر دستگاهی نتواند دستور رئیس جمهوری را درست انجام دهد، باید کار را واگذار کند.
رئیس کارگروه اشتغال استان یزد ادامه داد: کارها تقسیم شده است ، نظارت و رصد دقیق روی فعالیت همه بخش ها بویژه تیم اقتصادی انجام می شود .
وی با اشاره به افزایش اختیارات استانداران با دستور رئیس جمهوری در جلسه اخیر تهران تأکید کرد: دستور دکتر روحانی تا حدی است ، اگر در استانی زمین دولتی باشد، برای سرمایه گذاری اختصاص یابد.
استاندار یزد با بیان لزوم ارائه برنامه از سوی تیم اقتصادی برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در سال 97 تاکید کرد: از مدیران بانک ها می خواهیم همراه با مدیران دستگاه ها برای ایجاد اشتغال جدی تر باشند چون اشتغال ایجاد شده در مناطق روستایی ناچیز است.
زمانی قمی در عین حال تأکید کرد: دستگاه ها باید از ارائه گزارش کلیشه ای پرهیز کنند و بدانند که هدف در استان در مرحله اول ایجاد اشتغال و کاهش آمار بیکاران است.

** ایجاد اشتغال برای اتباع غیرایرانی با وام اشتغال روستایی درست نیست
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد هم در این جلسه با بیان اینکه طرح های اشتغالزایی فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال و بانک اطلاعاتی از افراد جویای کار است، گفت: ایجاد اشتغال برای اتباع غیرایرانی با وام اشتغال روستایی درست نیست.
علی زینی وند، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی برای اعطای تسهیلات اشتغال روستایی حتما باید تعهد کتبی از متقاضیان دریافت کنند که حق استفاده از اتباع خارجی در محل کار ندارند و به ‌نوعی برنامه ریزی کرد که جوانان از این فرصت بسیار خوب استفاده کنند.
وی در باره علت تأخیر در جذب اعتبار اشتغال فراگیر و روستایی هم گفت: علت اصلی ، آماده نبودن زیر ساخت‌ها بود و در مدت کوتاه عملکردها مطلوب بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد افزود: شهرستان‌ها باید هر چه سریع‌تر برای جذب تمام اعتبار اختصاص داده شده تلاش کنند، اگر در این مسیر شهرستانی توانست سریع‌تر به سقف اعلام شده برسد با توجه به اختیاراتی که به استانداری واگذار شد، امکان جابه جایی اعتبارات سایر شهرستانها وجود دارد.
زینی وند تأکید کرد: اشتغال فراگیر و روستایی اولویت دولت است اما در رسیدگی به طرح‌های دیگر همچون طرحهای مستقیم بانک ها و طرح رونق تولید نباید سهل انگاری صورت گیرد .
وی وجود کمیته فنی را بهترین فرصت برای ایجاد بانک اطلاعاتی منسجم از متقاضیان جویای کار عنوان کرد و افزود: این کار علاوه بر کمک به اشتغال استان ، تکمیل کننده بانک اطلاعات نیز خواهد بود.
این مسئول اظهار امیدواری کرد تا 100 درصد اعتبار اشتغال روستایی و سایر طرح ها تا ماه اردیبشهت 97 جذب و طرح های ثبت شده در بانک اطلاعاتی نیز سال آینده پیگیری شود.

** بیشتر ثبت نام کنندگان طرح کارورزی ، دانش آموختگان علوم انسانی هستند
هچپنین دبیر کارگروه اشتغال استان یزد در ادامه نشست یادشده با بیان اینکه تاکنون 2 هزار و 245 نفر در سامانه کارورزی استان ثبت نام کرده اند، گفت: بر اساس آمار بیشترین فراوانی مربوط به مقطع کارشناسی و بیشترین فراوانی رشته تحصیلی به علوم انسانی اختصاص دارد.
محمدحسین ریاحی افزود: از مجموع ثبت نامی ها در سامانه ،686 نفر واجد شرایط هستند و شرکت‌ها و واحدهای پذیرنده ثبت نامی هم 309 واحد است در حالی که این تعداد می‌توانند در استان به بیش از 36 هزار واحد افزایش یابد.
وی به طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و یادآور شد: 276 میلیارد تومان برای طرح اشتغال فراگیر به استان یزد اختصاص یافت که سهمیه ابلاغ شده 167 میلیارد تومان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد با بیان اینکه تا جلسه گذشته 14 طرح با اشتغالزایی 286 نفر در کارگروه اشتغال استان بررسی شد، اظهار کرد: تاکنون اقدامات انجام شده در طرح‌ های اشتغال فراگیر در شهرستان‌ها به گونه‌ای بود که 196 طرح به کارگروه شهرستان ها ارائه داده شد که در نهایت 46 طرح مورد تائید قرار گرفت.
ریاحی افزود: طبق نتایج بررسی شده بیشترین فراوانی به تفت و میبد و در میان دستگاه ها به ادراه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعلق دارد و در ارتباط با طرح‌های اشتغال‌زا برای این دوره تا 26 بهمن ماه و در فرصت 10 روز اخیر 32 طرح به تائید کمیته فنی رسیده است.
وی تاکید کرد: 246 طرح اشتغال روستایی به کارگروه ارجاع که 71 طرح مصوب شد و بیشترین فراوانی متعلق به جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی است.
این مسئول با بیان اینکه در غالب طرح‌های مصوب از جلسه قبل تاکنون 130 طرح از سوی دستگاه‌ها ارائه شد که 25طرح به تصویب کارگروه رسید، گفت: تنها 10درصد سهمیه استان جذب شد و برگشت طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال در حوزه بوم گردی توسط صندوق کارآفرینی امید و ضعف کارشناسی طرح‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی شهرستان قابل پذیرش نیست.
در استان یزد نرخ بیکاری از 10.9 درصد در سال 92 به 18.2 درصد در پایان سال 95 افزایش یافت .
عمده بیکاران استان را قشر دانش آموخته دانشگاهی و بانوان تشکیل می دهد .
هم اکنون 44 هزار نفر در استان بیکار هستند که بیش از 18 هزار نفر دانش آموخته دانشگاهی اند که از این تعداد 10 هزار نفر بانوان دانش آموخته هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار