مدیرکل میراث فرهنگی:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: از ابتدای سال 1396 تاکنون 630 میلیارد ریال در حوزه گردشگری این استان سرمایه گذاری شد که 518 میلیارد ریال آن مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی در 57 پروژه با اشتغالزایی 922 نفر هزینه شده است.
کد خبر: ۵۶۵۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 14 February 2018

به گزارش تابناک یزد، فاطمه دانش یزدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در حالیکه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان در سال 1392، 200 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 1395 به یکهزار و 430 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد گردشگری و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری استان اظهار کرد: 20 درصد اعتبارهای اختصاص یافته این بخش در استان مربوط به حوزه گردشگری و صنایع دستی است که هزینه شد. 
وی با بیان اینکه 109 پروژه گردشگری با پیشرفت افزون بر 50 درصد در حال احداث است، ادامه داد: در این خصوص 2 هزار و 850 میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری شده و یکهزار و 430 میلیارد ریال تسهیلات نیز مورد نیاز است. 
وی اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها در صورت تامین تسهیلات یادشده، برای 2هزار و 182 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

** ثبت یکهزار و 720 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در ادامه با یادآوری ثبت پنج اثر استان در فهرست میراث جهانی نزد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) یادآور شد: از استان یزد یکهزار و 720 اثر به ثبت ملی رسید که از این تعداد، 91 مورد در سال های 1395 و 1396 ثبت شده است. 
دانش یزدی افزود: در سال های 1395 و 1396، 281 اثر تاریخی استان مرمت شد که مهمترین آنها ساماندهی قنات زارچ و موزه بزرگ منطقه ای یا مجموعه تاریخی خانه صدرالعلمای یزد است.
وی با یادآوری مشارکت میراث فرهنگی در طرح حمایت از خانه های ایرانی که از سال 1395 آغاز شد، ادامه داد: در این بخش 315 پروژه مشارکتی به منظور حمایت از ساکنان بافت تاریخی اجرا شد.

** ایجاد 406 فرصت شغلی بخش صنایع دستی در سال 96 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از احیای هنر زری بافی و ترمه بافی پس از 120 سال در استان خبر داد و اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری، 19 میلیون دلار صنایع دستی به خصوص در رشته های گلیم بافی، زیلو بافی و شیشه از استان یزد صادر شده است.
دانش یزدی افزود: امسال در حوزه صنایع دستی، 407 فرصت شغلی در قالب 10 کارگاه تولیدی و 132 کارگاه انفرادی صنایع دستی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: در 9 ماهه امسال، 2هزار و 348 نفر از استان یزد در حوزه صنایع دستی آموزش های لازم را فراگرفتند که بیشترین آموزش در بخش نساجی و زیورآلات سنتی، سفال، سرامیک و زیلوست.
وی حضور هنرمندان صنایع دستی یزد در 2 نمایشگاه هلند و ایتالیا، اخذ 43 نشان مرغوبیت کالا و سه نشان اصالت یونسکو در رشته های حکاکی روی سیم، تکه دوزی گلیم و تکه دوزی جاجیم، صدور 307 مجوز مشاغل خانگی و معرفی 235 نفر برای دریافت 22 میلیارد و 470 میلیارد ریال وام به بانک های عامل در حوزه کسب و کارهای خرد و پیگیری ایجاد بازارچه صنایع دستی در 10شهرستان استان را از دیگر فعالیت ها عنوان کرد.
دانش یزدی با یادآوری ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو و اهمیت استفاده از این فرصت برای معرفی توانمندی های استان گفت: با توجه به اهمیت نقش رسانه ها در این راستا، در نامه ای به استاندار یزد اختصاص اعتبار مالی مناسب به منظور استفاده مطلوب تر از ظرفیت رسانه ها را خواستار خواهیم شد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
در 9 ماهه سال 1396، 96هزار و 300 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش نشان می دهد. 
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 73 هزار نفر مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 9 ماهه سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
در استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار