معاون میراث فرهنگی یزد:
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با یادآوری ثبت جهانی بافت تاریخی مرکز استان نزد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) گفت: این سازمان بین المللی اعتبار مالی به آثار ثبت جهانی اختصاص نمی دهد.
کد خبر: ۵۶۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ 14 February 2018

به گزارش تابناک یزد، ساشا ریاحی مقدم، روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بودجه یونسکو از طریق کشور های عضو تامین می شود و کمک هایی که در برخی مواقع از طریق این سازمان به آثار تاریخی آسیب دیده و در معرض آسیب جهانی می شود به صورت داوطلبانه است.
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی کمک های خود به یونسکو را قطع و ایالات متحد آمریکا نیز تهدید کرد، کمک های خود به این سازمان بین المللی را قطع می کند.
وی تاکید کرد: حفاظت از بافت تاریخی یزد به خصوص عرصه ثبت جهانی بیش از پیش مورد توجه ساکنان این مناطق قرار گرفته و تخلفات در این بافت به نحو چشمگری کاهش یافته است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: این استان پنج هزار هکتار بافت تاریخی دارد که سه هزار هکتار آن به ثبت ملی رسیده است.
ریاحی مقدم با یادآوری برخی حواشی اخیر رسانه ای در خصوص تخریب آثار و بناها در بافت تاریخی تصریح کرد: یکی از ویژگی های بافت تاریخی یزد پویا بودن و ادامه حیات انسان ها در آن است، بر این اساس آثار و بنایی که مانع پویایی این بافت می شوند، باید تغییر کنند.
وی ادامه داد: هر چند اداره کل میراث فرهنگی مخالف ورود ماشین آلات سنگین به بافت تاریخی برای تغییر بناهای بی ارزش واقع در این بافت است اما در ضابطه های این بافت به این موضوع اشاره نشده است.
همچنین محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: اعتبار دولتی برای بیمه هنرمندان صنایع دستی و قالی بافان به طور مشترک در سال 1393 به تصویب رسید و اکنون یکهزار و 100 هنرمند صنایع دستی از این طریف بیمه هستند.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. 
یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
در 9 ماهه سال 1396، 96هزار و 300 گردشگر خارجی به این استان سفر کردند که این تعداد در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته 34 درصد افزایش نشان می دهد. 
پارسال، 113 هزار و 500 گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، 73 هزار نفر مربوط به 9 ماهه سال گذشته بود. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و 9 ماهه سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 
در استان یزد با داشتن 40 رشته صنایع دستی پویا، افزون بر سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند. 
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار