مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد ، گفت: پیش‌بینی می‌شود 75 جشنواره و پروژه و نوروز گاه‌های مختلف در استان یزد در نوروز سال 97 داشته باشیم.
کد خبر: ۵۶۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰ 13 February 2018

به گزارش تابناک یزد، فاطمه دانش یزدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در باغ دولت‌آباد یزد برگزار شد، گفت: امروز رسانه‌ها در دنیا فکر، فرهنگ، رفتار و در حقیقت هویت فرهنگی انسان‌ها را القاء و تعیین‌کننده هستند و رسانه‌هایی که بتوانند بهبود وضعیت زندگی انسان‌ها را مؤثر و نقش تأثیرگذار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رسانه می‌توانند در گسترش صلح و امنیت جهانی مؤثر و در ارتقاء اخلاق و معنویات در میان انسان‌ها مؤثر باشند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند انسان‌ها را خوشبخت کنند که به فرموده حضرت علی (ع) که می‌فرمایند: صدق و راستی استوارترین پایه‌های ایمان است، بنابراین اصحاب رسانه بابیان مطالب و درج راستی که در اهل رسانه است قطعاً می‌توانند در فراخور هر آنچه وظایف دستگاه‌ها است بتواند گام مؤثر و بهتری بردارند.

بنابه گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه استان یزد در حوزه انرژی دومین نشان جهانی را به خود اختصاص داد، تصریح کرد: بحث گردشگری و اقتصاد گردشگری مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند بحث اقتصاد، معیشت و اشتغال را که یکی از دغدغه‌های دولت است را تأمین کند و قطعاً صنعت گردشگری در این قسمت می‌تواند پیشرو و همگام باشد به‌طوری‌که یکی از دغدغه‌های دولت تدبیر و امید در این روند، رفع مشکل بیکاری در ایران است.

دانش یزدی با اشاره به اینکه بعد از صنعت نفت و خودروسازی یکی از صنایع مهم گردشگری است که می‌تواند نقش اساسی را درروند رو به رشد اقتصاد کشور داشته باشد، اظهار داشت: سازمان جهانی گردشگری عنوان کرده برای نوع مشاغل که در حوزه گردشگری عنوان‌شده بیش از 800 شغل می‌توانیم تعریف کنیم در ردیف مشاغل گردشگری و به ازای هر گردشگر که وارد هر کشوری می‌شود به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم 11 شغل را ایجاد می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در استان یزد ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه فرهنگی تاریخی، طبیعت‌گردی، کویر نوردی، گردشگری سلامت و موارد مختلف داریم که این ظرفیت در استان وجود دارد که ما بتوانیم در صنعت گردشگری روند رو به رشد خوبی را داشته باشیم به‌طوری‌که در نه‌ماهه امسال روند رو به رشد 32 درصدی را در بحث گردشگری داشته‌ایم که در نه‌ماهه سال گذشته آمار 83 هزار و 335 نفر گردشگر خارجی و که در نه‌ماهه سال جاری 110 هزار نفر گردشگر خارجی به استان یزد آمده‌اند که این روند رو به رشد خوبی در حوزه گردشگری به‌حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه مجموعاً 124 واحد اقامتی در واحدهای اقامتی، هتل‌ها، هتل‌های سنتی و بوم گردی‌ها داریم که ظرفیت پنج هزار تخت را در مجموعه اقامتی‌های استان داریم. همچنین در مجموعه پذیرایی‌های سنتی 53 واحد، بین‌راهی 51 واحد هستند و در مجموعه‌های کمپ‌های کویر نوردی 11 مجموعه به کمپ‌های کویر نوردی استان اضافه‌شده که این روند در حوزه تفریحات و خدمات رفاهی و کویر نوردی آمار بسیار خوبی است که می‌تواند به ظرفیت استان قلمداد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد یکی از زیرساخت‌های حوزه گردشگری را بحث سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد: در این صنعت آمار رو به رشد خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری و در بحث گردشگری داشته‌ایم به‌طوری‌که ما در سال 92 آمار سرمایه‌گذاری در گردشگری به 20 میلیارد تومان رسیده بود که این آمار در سال 95 به 143 میلیارد تومان افزایش پیداکرده که نهایتاً جذب سرمایه‌گذاران و روند رو به رشد خوب سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و ورود سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری است.

دانش یزدی با اشاره به اینکه در سال 96، 63 میلیارد تومان در حوزه سرمایه‌گذاری بوده که از این آمار 51 میلیارد و 800 میلیارد تومان در حوزه اقتصاد مقاومتی هزینه شده که اشتغال 922 نفر را با 57 پروژه در استان یزد در حوزه گردشگری داشته‌ایم.

این مسئول بابیان اینکه در بحث طرح‌های گردشگری در حال ساخت با پیشرفت فیزیکی بیش از 50 درصد در استان یزد با 109 پروژه در استان یزد که 285 میلیارد تومان میزان سرمایه‌گذاری استان یزد که 143 میلیارد تومان تسهیلات موردنیاز است که در بحث کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی سال جاری این موارد را پیش‌بینی کرده‌ایم و درروند برنامه‌های این اداره کل که 2 هزار و 182 نفر اشتغال پیش‌بینی دستگاه است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر هزار و 720 اثر ثبت ملی داریم که در سال 95 و 96، 91 آثار به اثر ملی اضافه‌شده و با این رقم هزار و 720 اثر ثبت ملی در استان یزد به ثبت رسیده است، اذعان کرد: باغ دولت‌آباد، باغ پهلوان پور شهرستان مهریز، قنات زارچ، قنات حسن‌آباد و بافت تاریخی یزد جزء پنج آثار ثبت تاریخی جهانی هستند که این آثار یکی از ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه استان یزد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به اینکه در سال 95 و 96 تعداد 281 بنا را در سطح استان یزد مرمت‌شده که مهم‌ترین مرمت‌ها ساماندهی قنات زارچ و مهم‌ترین پروژه موزه بزرگ منطقه‌ای یا خانه صدرالعلماء یزد است و یکی از کارهای ارزنده‌ای است که بین ایران و آلمان انجام‌شده و ان‌شاءالله بتوانیم با یک‌روند پنج‌ساله یک موزه بسیار عالی و درخور شایسته را برای استان یزد داشته باشیم.

دانش یزدی ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی را در شهرستان‌های اردکان، مهریز و یزد دانست و یادآور شد: در سال 95 استارت خانه‌های ایرانی انجام و 315 پروژه مشارکتی در بحث خانه‌های ایرانی داشته‌ایم که به‌منظور هدایت ساکنین بافت تاریخی برای ماندگاری و فرهنگ‌سازی بافت تاریخی اتفاق افتاد.

این مسئول در خصوص حوزه گردشگری در بحث اقامت‌ها گفت: 78 واحد اقامتی در سال جاری، 46 واحد بوم گردی که 40 واحد آن در حال صدور مجوز است که به مجموع تخت‌های اقامتی استان یزد اضافه خواهد شد. همچنین تعداد 106 واحد پذیرایی سنتی و بین‌راهی در سال جاری مشغول به کار، 84 واحد خدمات مسافرتی در سال جاری، نه دفتر اطلاع‌رسانی که در حال فعالیت، 11 مجتمع بین‌راهی و کمپ‌ها و تعداد 46 جشنواره‌ها و رویدادهایی در استان یزد در سال جاری داشته‌ایم و ان‌شاءالله بتوانیم با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای ملی، استانی و فرهنگی در استان یزد بتوانیم بحث ماندگاری گردشگری را در استان یزد افزایش دهیم.

وی بیان کرد: با توجه به ثبت جهانی یزد 75 جشنواره و پروژه و نوروز گاه‌های مختلف در استان یزد در نوروز سال 97 پیش‌بینی‌شده که در شهرستان‌های استان یزد سعی شده یک سری برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌هایی را در سطح استان یزد ازجمله جدا از سفره‌های هفت‌سین بحث شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی، جنگ‌های مختلف و جشنواره بادبادک‌ها و برنامه‌های مختلف داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه برای 407 نفر فرصت شغلی در سال جاری در حوزه صنایع‌دستی محقق شده که در قالب 10 کارگاه تولیدی و 132 کارگاه انفرادی در بحث صنایع‌دستی داشته‌ایم، تصریح کرد: تعداد دو هزار و 348 نفر طی نه ماه گذشته آموزش صنایع‌دستی دیده‌اند که بیشترین آموزش در بحث نساجی سنتی، زیورآلات سنتی و سرامیک و زیلو است.

دانش یزدی در پایان بابیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی در نه‌ماهه سال جاری در استان یزد بالغ‌بر 19 میلیون دلار که بیشتر در رشته‌های گلیم، زیلو و شیشه صادراتی بوده است، خاطرنشان کرد: اخذ 43 نشان مرغوبیت کالا تاکنون در استان یزد انجام‌شده که آمار بسیار خوبی است و اخذ سه نشان مهر استاندارد یونسکو در حوزه صنایع‌دستی در رشته حکاکی روی سیم، تکه‌دوزی گلیم و تکه‌دوزی جاجیم و صدور 307 مجوز مشاغل خانگی که اتفاق بسیار خوبی است که در حال حاضر 235 نفر را با مبلغ دو میلیارد و 247 میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار