مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد:
مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، ستاد راهبردی را بالاترین مجموعه تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت هماهنگ این شهر تاریخی دانست.
کد خبر: ۵۶۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 13 February 2018

به گزارش تابناک یزد، مجتبی فرهمند پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در باغ دولت‌آباد یزد برگزار شد، گفت: شهر تاریخی یزد اولین پرونده‌ای بود که در قالب شهر زنده معرفی می‌شد و آن چیزی که باعث شده بود این پرونده از سال 2007 تا 2017، ده سال مسکوت بماند بحث مدیریت و نحوه تدوین برنامه مدیریتی آن بود.

وی با اشاره به اینکه بیش از 20 پرونده‌ای که در این چندین سال گذشته ارسال‌شده همه در قالب یک مجموعه معماری، بنای خاص و یا محوطه‌های باستانی بوده که برنامه مدیریتی آن‌ها بسیار ساده و از پیش تعیین‌شده بوده است، افزود: وقتی بحث شهر به وجود می‌آید با توجه به وجود ذی‌نفعان، ذی‌نفوذان متعدد و تصمیم گیران متعددی که در شهر وجود دارد لازم بود یک برنامه مدیریتی تنظیم شود و ضمن به رسمیت شناختن مسئولیت همه دستگاه‌ها و توجه جدی به نیاز ساکنین و مردم قابلیت اجرایی شدن هم داشته باشد.

بنابه گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد بابیان اینکه طبیعتاً هر معیاری که موردقبول قرار می‌گیرد، تمام برنامه‌های حفاظتی و برنامه‌های مدیریت ما باید در راستای حفاظت از آن معیارها باشد، تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال اگر مایکی از معیارهای اصلی حیات اجتماعی شهر تاریخی به‌عنوان ارزش برجسته جهانی معرفی کرده‌ایم حتماً باید برنامه‌ها و اقدامات در راستای تقویت سکونت باشد و نمی‌توان برنامه‌ها در راستای ضعف سکونت باشد و یا اگر شهر تاریخی یزد را به‌عنوان یک شهر خشتی معرفی کرده‌ایم حتماً باید برنامه‌ها در راستای توسعه معماری خشتی و تقویت تکنیک های ساختار سنتی باشد؛ لذا این فصل بسیار اهمیت دارد و توجه به آن می‌تواند در تدوین برنامه‌های آینده شهر یزد راهگشا باشد.

فرهمند با اشاره به اینکه باور مردم این است که این ثروت تاریخی را خود مردم حفظ کرده‌اند و بایستی به آیندگان منتقل کنند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید چشم مدیریتی شهر، مدیریت استان و چشم مردم باشند و در تغییراتی که در گفتار اتفاق می‌افتد را به‌خوبی بیان کنند و در اینجا نقش رسانه‌ها بسیار پررنگ است.

این مسئول اضافه کرد: مجموعه عرصه و حریم ثبت جهانی محدوده‌ای است که ما بایستی صد درصد آن تعهداتی را که داده‌ایم و روابطی و ضوابطی را که تنظیم کرده‌ایم را رعایت کنیم و تمام نگاه ضابطه‌ای این است که هر آنچه در به هم خوردن یکپارچگی و اصالت شهر تاریخی می‌شود آن قابلیت اجرا ندارد و اگر در کوچک‌ترین مقیاس ساختمان‌هایی که در این محدوده ساخته می‌شود با تکنیک های نامناسب و با تکنیک های مغایر با تکنیک های اصیل ساخته شود می‌تواند خدشه‌دار شود و مورد سؤال قرار گیرد.

وی بابیان اینکه محدوده عرصه، مجموعه مرکزی دارد که تقریباً می‌توان به شهر دوره آل مظفر نسبت داد که حد شمالی آن خیابان فهادان و برج باروت، حد غربی تقریباً خیابان سیدگلسرخ به‌طرف میدان بعثت و امامزاده جعفر (ع) را در دل خود قرار می‌دهد و مسجد ملااسماعیل به‌عنوان مصلا شهر، میدان خان مرکز شهر دوره قاجار و مجموعه امیر چخماق به‌عنوان مرکز شهر دوره تیموری و نهایتاً محله گازرگاه به‌عنوان یکی از مراکز سکونت‌گاه‌های اجتماعی جدی بوده و محله قلعه کهنه که به‌عنوان محدوده سمت جنوبی و باغ دولت‌آباد که داخل محدوده شهری است بایستی به آن توجه کرد و یک‌بخشی به‌صورت منفک محل زرتشتیان است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت: درمجموع 200 هکتار در عرصه ثبت جهانی و 660 هکتار هم به‌عنوان یک حریمی است که اطراف محدوده مرکزی قرارگرفته تا بتوانیم از منظری هم کنترل کنیم و مجموع این دوبه‌یک نوعی منطبق است که حدود 95 درصد در محدوده ثبت ملی قرار دارد و سعی کرده‌ایم محدوده ثبت ملی را به محدوده عرصه جهانی و حریم جهانی تقسیم کنیم.

فرهمند بهبود کیفیت زندگی را اصلی‌ترین هدف در برنامه مدیریت تنظیم دانست که لازم است برای این سه هدف راهکاری هم داشته باشیم، افزود: حفظ اصالت و یکپارچگی و حفاظت محور شدت توسعه شهری از دیگر اهداف است.

این مسئول اضافه کرد: کمیته خدمات شهری که در آن سعی کرده‌ایم کلیه مواردی که مرتبط با خدمات شهری است و در این کمیته‌ها رئیس، دبیر و اعضای کارگروه مشخص هستند و عملاً تصمیماتی را در خصوص شهر تاریخی خواهند گرفت که این تصمیمات در ستاد راهبردی تطبیق و نهایتاً به مرحله اجرا درمی‌آید؛ لذا هرگونه اقدامی در خصوص خدمات شهری انجام می‌شود باید در این کمیته تصویب شود.

وی در خصوص کمیته سلامت و بهداشت یادآور شد: این کمیته که باهدف کلی ارتقاء کیفیت سلامت و بهداشت جامعه محلی است و به‌واسطه وجود یک سری برنامه‌های رهاشده، زمین‌های بایر رهاشده و از سطح بهداشتی پایین برخوردار است که باید به‌صورت جدی به این موضوع پرداخته شود. همچنین کمیته برنامه‌ریزی و اقتصاد پایدار که بحث‌های کلان‌شهری و مدیریت برنامه‌ریزی است و به‌نوعی چشم‌انداز توسعه شهر را با نگاه حفاظت محوری دنبال خواهد کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در رابطه با کمیته زیرساخت‌ها تأکید کرد: از عموم اتفاقات در حوزه تأسیسات زیربنای آب، برق، گاز و تلفن باید در این کمیته جانمایی شود و نهایتاً اجرا شود و همچنین کمیته حفاظت کاربردی که اساساً بر حوزه میراث فرهنگی است و نگاه آن حفاظت از ابنیه و منزل شهر است که خوشبختانه امروز هم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

فرهمند ابراز داشت: کمیته فرهنگ و هنری که طبیعتاً تفکیکی با حوزه فرهنگی ندارد و با توجه به وجود گردشگران لازم است آن چیزی را که گردشگران با خود می‌برند تلقی آن از فرهنگ جامعه محلی است که بسیار اهمیت دارد و لازم است در حوزه فرهنگ‌سازی اقداماتی جدی انجام و فرهنگ جامعه است که می‌تواند تمام شهرهای دنیا را از هم متمایز کند؛ لذا باید فرهنگ درست، دقیق و اصیل را معرفی کنیم.

وی گردشگری را یکی از اصلی‌ترین آثار متعدد بعد از ثبت جهانی دانست که توجه گردشگران بین‌المللی و داخلی به اثر ثبتی بسیار بیشتر خواهد شد و نشان‌دهنده این است که این اثر به‌صورت جدی وجود دارد و لازم است در کمیته تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های برای توسعه و تقویت آن‌که بایستی گردشگری را به‌صورت هوشمند مدیریت کنیم.

این مسئول در پایان ستاد راهبردی را بالاترین مجموعه تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت هماهنگ شهر تاریخی دانست که باید تمام تصمیمات در کارگروه ده‌گانه در ستاد راهبردی تصویب و به مرحله اجرا برسد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط که بافت تاریخی دارد لازم است تا می‌توانیم به لحاظ اجتماعی شرایط سکنه را بهبود و امنیت این مجموعه را بالا ببریم و در کمیته مردمی و اجتماعی که باید اساساً از ظرفیت‌های جامعه محلی بهره‌مند شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار