اساتید یزد در دیدار با معاون رئیس جمهور:
اساتید دانشگاه‌های استان یزد امروز با محمد نهاوندیان، معاون رئیس جمهور در تالار اندیشه استانداری یزد دیدار کردند و دغدغه ها و پیشنهادهای خود را با وی به اشتراک گذاشتند.
کد خبر: ۵۶۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰ 12 February 2018

به گزارش تابناک یزد، یاوری یکی از اساتید دانشگاه یزد بااشاره به اینکه امروز از مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین مسائل کشور یاد می شود، اظهار داشت: نرخ ارز از مسائلی است که در اقتصاد بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به نوسانات حوزه ارز بیان کرد: ۳۰ سال است در این زمینه تدریس می کنم و بارها مسائلی را در این زمینه مطرح کرده ام اما بازنگری صورت نگرفته است.

بنابه گزارش خبرنگار مهر، یاوری با بیان اینکه نرخ ارز پله ای بالا رفته است، عنوان کرد: دولت باید شرایطی ایجاد کند که این روال خزنده باشد و اگر این اتفاق بیفتد، هم تولید کننده و هم صادر کننده تکلیف خود را می دانند.

حرکت پلکانی نرخ ارز به اقتصاد کشور ضربه های جدی وارد کرده است

وی ادامه داد: این حرکت پلکانی واقعا به اقتصاد کشور ضربه های جدی وارد کرده و خوب است این موضوع در دولت مطرح شود.

یاوری تاکید کرد: مسئله بودجه نیز یکی دیگر از دغدغه های ما است، زمانی بودجه دولت متکی به نفت بود در حالی که در بسیاری از کشورهای متکی به نفت، بودجه را به درآمد متوسط نفت در ۱۵ سال متکی می کنند و در کشور ما نیز این اتفاق می توان بسیار راهگشا باشد.

علوی راد، یکی دیگر از اساتید دانشگاهی یزد در این نشست با اشاره به نرخ بیکاری در کشور بیان کرد: بیکاری در کشور ما سه لایه است که لایه نخست آن جنسیتی است به نحوی که نرخ بیکاری خانم ها ۲۰.۵ درصد و آقایان ۱۰ درصد است.

وی عنوان کرد: لایه دوم، بیکاری دانشگاهیان است و لایه سوم، آمار متفاوت جامعه آماری با واقعیت های جامعه است.

علوی راد ادامه داد: در سال ۹۵ بالغ بر ۲۲ میلیون و ۵۵۰ نفر در کشور شاغل بوده اند که از این تعداد، ۲۴ درصد تحصیلات دانشگاهی دارند یعنی ۷۵ درصد ظرفیت اشتغال کشور توسط افرادی با تحصیلاتی غیر از تحصیلات دانشگاهی اشغال شده است.

ظرف چند سال آینده ۵.۵ میلیون نفر در کشور ما شغل می خواهند

وی همچنین تصریح کرد: ۵.۵ میلیون نفر ظرف چند سال آینده در کشور ما شغل می خواهند و با طرح های نخ نمای دولت نمی توان مشکل بیکاری را رفع کرد.

علوی راد خاطرنشان کرد: خوب است دولتی ها ایده های اقتصادی و طرح های جدید خود را به دانشگاهیان انتقال دهند تا ما توان پاسخگویی به دانشجویان خود را داشته باشیم.

محمد سپهر، معاون صندوق علم و فناوری استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: بر اساس تحقیق انجام شده در دانشگاه علامه، ۸۵ درصد اشتباهاتی که در حوزه سیاستگذاری اقتصادی در دهه ۵۰، در دهه ۸۰ نیز تکرار شد و این نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه صنعت نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی دارد، تصریح کرد: نگرانی هایی که واحدهای صنعتی از ادامه فعالیت خود دارند، همواره بحث تسهیلات بوده که در دولتهای مختلف تسهیلات بانکی در قالب های مختلف پرداخت شده که نتیجه آن مواجه شدم با جومی از بدهکاران است.

بخشی از تولیدکنندگان متقاضی تسهیلات، به سمت صندوق های سرمایه گذاری هدایت شوند

سپهر ادامه داد: راهکار این است که بخشی از تولیدکنندگان متقاضی تسهیلات، به سمت صندوق های سرمایه گذاری هدایت شوند.

وی افزود: اولویت استان ما در استان یزد در حوزه فناوری است ضمن اینکه هم بالاترین نرخ شهرنشینی را در کشور داریم به نحوی که ۸۵ درصد جمعیت یزد شهرنشین هستند و هم سرمایه عظیم نیروی انسانی را در اختیار داریم.

سپهر خاطرنشان کرد: در استان یزد به تبع سیاستهای کلان دولت، اولویت ها در حال تغییر است به عنوان مثال تسهیلات روستایی که سبب شده عده ای کسب و کار خود را در روستاها مستقر کرده اند تا بتوانند از این رانت‌ها بهره مند شوند و در حقیقت کار جدیدی در این روستاها نشده است.

نگاه به بخش فناوری یزد جدی‌تر شود

وی تاکید کرد: لازم است منابع مالی و اعتباری دولت به سمت پارکهای علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان هدایت شود و درخواست ما این است که نگاه به بخش فناوری جدی‌تر شود.

عطار یکی دیگر از اساتید دانشگاهی یزد نیز بیان کرد: پیش از اینکه به سمت حل چالشها برویم باید چیزی به اسم دولت داشته باشیم، ما دولت داریم اما چند دولت داریم یعنی دولت ما چند پاره است.

وی تاکید کرد: هر سیاسیتی که بخواهد اتخاذ شود، تا این چند پارگی حل نشود، نمی توان طرح ها را به درستی اجرا کرد.

عطار تصریح کرد: اگر از قوه مجریه بخواهیم کاری انجام دهد بدون اینکه فکر کنیم بقیه اجزا چه کاری می توانند، بکنند فایده ای نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار