صبح امروز یک جنگنده اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی پس از نقض حریم هوایی سوریه با پاسخ گسترده سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه روبرو شد.
کد خبر: ۵۶۴۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹ 11 February 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ این جنگنده پس از اصابت یکی از موشک‌ها، در نزدیکی منطقه «جلیله» فلسطین اشغالی سقوط کرده و منفجر شد.

مقام‌های اسرائیلی نیز بالاخره پس از چند ساعت طفره رفتن از اعلام دلیل سقوط جنگنده این رژیم، بالاخره در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تایید کردند که این جنگنده هدف اصابت یک موشک سامانه پدافندی ارتش سوریه قرار گرفته است.

مقام‌های اسرائیلی تاکنون برای توصیف این حادثه از عبارت «سقوط کردن» یا «رها شدن توسط خلبان‌ها» استفاده کرده و از تائید اینکه این جنگنده هدف قرار گرفته، خودداری کرده بودند.

با این حال، یک مقام اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود، در پاسخ به این سوال که آیا این جنگنده مورد اصابت پدافند ارتش سوریه قرار گرفته، گفته است: «بله.»

این اولین بار از سال ۱۹۸۲ است که اسرائیل تایید می‌کند که یک جنگنده‌اش هدف سامانه دفاعی سوریه قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.

در پی سقوط این جنگنده، رسانه‌های اسرائیلی نسبت به بالا گرفتن تنش میان دمشق و تل‌آویو ابراز نگرانی کرده‌اند. روزنامه «هاآرتص» نوشته است که در صورت تشدید درگیری‌ها و تبدیل مناقشات کنونی به یک جنگ، حزب‌الله لبنان با در اختیار داشتن بیش از 130 هزار موشک، می‌تواند شهرهای مختلف در فلسطین اشغالی را موشک‌باران کند. همزمان جولان هم می‌تواند جبهه‌ای جدید پیش روی اسرائیل باشد. به نظر می‌رسد این موضوعات همراه با جدی شدن احتمال محاکمه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پرونده فساد مالی، هرگونه جنگ و درگیری نظامی را به کابوسی برای تل‌آویو بدل کند.

تل‌آویو به مسکو: به ایران بگویید که دنبال درگیری نیستیم

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند تل‌آویو با ارسال پیامی به مسکو، از روسیه خواسته که به ایران بگوید که اسرائیل به دنبال درگیری و تنش نیست.

نشریه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که رژیم صهیونیستی در پیامی به مسکو، از روسیه خواسته «به سرعت» وارد عمل شده و به ایران و سوریه اعلام کند که اسرائیل به دنبال درگیری نیست.

بنا بر این گزارش، در این پیام از روسیه خواسته شده که میانجیگری کند و به تهران و دمشق بگوید که با وجود حملاتی که امروز اسرائیل در سوریه انجام داد، اما خواهان بالا گرفتن تنش‌ها و درگیری نیست.

به نوشته این نشریه، اسرائیل پیام مشابهی هم به واشنگتن ارسال کرده و خواهان آن شده که آمریکا میان این رژیم و لبنان میانجیگری کند. در روزهای گذشته طرح اسرائیل برای دیوارکشی در مرز لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای دست بردن به منابع زیرزمینی لبنان، موجب تنش میان طرفین شده بود.

حیثیت اسرائیل به باد رفت

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز هم نظر مشابهی در این خصوص دارد با این تفاوت که به جای پرداختن به قدرت احیاء شده سوریه به غرور له‌شده صهیونیست‌ها پرداخته است.

نیویورک‌تایمز ابتدا نوشته که این حادثه اولین مورد شاخص از درگیری اسرائیل با نیروهای ایرانی مستقر در بلندی‌های جولان و اولین مورد از سقوط یک جنگنده اسرائیلی در اثر «آتش دشمن» از اوایل دهه 80 میلادی تاکنون است.

این روزنامه آمریکایی در تحلیل اثرات آتشی که از لاشه سوزان این جنگنده به خرمن ابهت صهیونیست‌ها افتاده نوشته: «سقوط این جت جنگنده ضربه‌ای سنگین به حیثیت اسرائیل بود و نشانه تغییری عمده در مسیری بود که اسرائیل سال‌ها می‌رفت و با داشتن معافیت نسبی ازمجازات، به اهداف خود در سوریه حمله می‌کرد.»

نتانیاهو: ایران حاکمیت ما را نقض کرده است

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر درخواست تل‌آویو از مسکو و واشنگتن برای میانجیگری و کاهش تنش در مرز با سوریه، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد «بنیامین نتانیاهو» با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بنا بر اعلام سخنگوی نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با پوتین، گفته است: «مدت‌هاست که درباره خطر گسترش حضور ایران در سوریه هشدار می‌دهم. ایران تلاش می‌کند تا از اراضی سوریه برای حمله به اسرائیل و دستیابی به هدفی که به آن اذعان کرده، یعنی نابودی اسرائیل، استفاده کند. امروز صبح، ایران گستاخانه حاکمیت ما را نقض کرد.»

وی افزود: «آن‌ها یک پهپاد ایرانی را از اراضی سوریه به داخل اسرائیل فرستادند. این نشان می‌دهد که هشدارهای ما ۱۰۰% درست بوده‌اند. اسرائیل، ایران و میزبان سوری‌اش را مسئول تهاجم امروز می‌داند.»

نتانیاهو ادامه داد: «ما علیه تلاش ایران برای استقرار و ایجاد پایگاه در سوریه، اقدام خواهیم کرد و هرآنچه لازم باشد، برای دفاع از خود انجام می‌دهیم. تصریح می‌کنم که ما به دنبال صلح هستیم، اما به دفاع قاطعانه از خود در برابر هر حمله‌ای ادامه می‌دهیم.»

این اولین واکنش رسمی نتانیاهو به ساقط شدن یک فروند جنگنده اف-۱۵ رژیم صهیونیستی پس از ورود این جنگنده به آسمان سوریه، است. نتانیاهو ظهر دیروز هم بعد از سقوط این جنگنده، با سران ارتش اسرائیل دیدار کرده بود.

طوفان به پا شده است

«آرون دیوید میلر» تحلیل‌گر سی‌ان‌ان هم در صفحه توئیتری خود با ارائه تعریفی مختصر و البته شفاف از حال و روز فعلی اسرائیل نوشته: «نمی‌گویم که در لبه پرتگاه جنگ ایستاده‌ایم اما یک طوفان کامل در حال شکل گرفتن است.»

میلر در ادامه نوشته: «ایران (سلاح‌هایش را) آزمایش می‌کند؛ توان پدافند هوایی سوریه در حال تقویت است؛ با سقوط اف-16 به حیثیت اسرائیل ضربه وارد شد و روسیه هم منفعل است.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار