معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد که متأسفانه نسبت بیکاران تحصیل‌کرده هم در این سال‌ها بالا رفته است.
کد خبر: ۵۶۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹ 11 February 2018

محمد نهاوندیان امشب در جمع فعالین اقتصادی استان یزد با تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: دهه فجر همه باید به هم تبریک بگوییم اما بهترین تبریک دور هم نشستن و ارزیابی همراه با نقد همراه با انصاف داشتن است و در این راه نقاط قوت را شناسایی و نقاط ضعف را بازشناسی و آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دهه فجر باید بزرگ‌ترها برای کوچک‌ترها خاطرات اشتباه گذشته را بگویند زیرا حافظه نسلی خود به خود منتقل نمی‌شود و همه می‌دانند که چیزی حدود 20 درصد جامعه ما کسانی هستند که از اول و قبل از انقلاب خاطره دارند و 50 درصد جامعه را افرادی تشکیل می‌دهند که بعد از انقلاب به دنیا آمدند.

وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در کشور گفت: زمانی که بخش خصوصی سکان اداره کشور را تحویل می‌گیرد باید جامع‌نگر و آینده‌نگر بیندیشد تحلیل و ارائه راه حل کرده و در نهایت آن را اجرا کند.

نهاوندیان با بیان اینکه در کشور مشکلات کم نداریم اما اگر تنها این راه را طی کنیم هیچ‌کس موفق نمی‌شود گفت: کسی که فکر می‌کند تنهایی می‌تواند راه را طی و به موفقیت برسد سخت در اشتباه است زیرا همراهی و همکاری می‌تواند در نهایت پیشرفت را حاصل کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر به‌جای تلاش برای مقصر نشان دادن دیگران، از گذشته عبرت بگیریم و با افق‌های آینده به این عبرت‌ها نگاه کنیم بدون شک موفقیت حاصل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید به گسل نسلی توجه شود اظهار داشت: حافظه ملی باید قوی و نو شود و همه بدانند که متعلق به بخش خاصی نیست و در این مسیر بخش خصوصی هم باید نسبت به این مسئله توجه کند.

نهاوندیان ادامه داد: در گذشته تصمیمات نادرست اقتصادی بسیاری در کشور گرفته شد ولی اگر این تصمیمات نادرست به نسل بعد منتقل شود در نهایت حاصلش پیشرفت می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: در این سالها در صادرات نفتی ما حرکت‌های بسیاری خوبی انجام گرفته است و همه می‌دانند که در چهل سال قبل نیستیم و باید دید که چه گامی را باید برای پیشرفت کشور در تمام عرصه‌ها برداریم.

وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی و محو فقر مطلق دو هدف مشخص دولت دوازدهم است اظهار داشت: سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد که متأسفانه نسبت بیکاران تحصیل‌کرده هم در این سالها بالا رفته و باید نسبت به این مسئله فکری شود اما در این دو سال با عملکردی که دولت داشته، امید بخش بوده است.

نهاوندیان گفت: طبق آمار مرکز آمار ایران، بالای 700 هزار شغل در این مدت اضافه شده ولی هنوز به میزان بیکاران که اضافه می‌شود نرسیده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این سال‌ها جذب سرمایه خارجی به طور قابل توجهی رشد کرده است اظهار داشت: با نگاه به نرخ تشکیل سرمایه در ایران می‌بینید که سال‌های متعددی در حال نزول بود اما در سال‌های 95 و 96 شاهد افزایش این مسئله هستیم.

وی با تأکید بر اینکه سیستم بانکی در کشور باید با تمام قوا در خدمت تولید ملی قرار گیرد گفت: هزینه ملی برای تولید باید پایین بیاید عزم دولت در این زمینه جدی است.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری یکی از چند طرحی است که در اولویت دولت قرار دارد خاطرنشان کرد: این‌یک فرصت عظیم نه فقط برای رونق بخش مسکن بلکه برای تمام رشته‌های ساخت و ساز است و بالای دویست هزار نفر در سال به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌کند.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی اختصاص یافت گفت: با ایجاد بازار کالاهای روستایی در فضای مجازی، طبق محاسبات انجام گرفته حجم مبادلاتی که اینترنتی توانستند بازاریابی کنند که هزینه به دست روستایی رسید یک جهش بسیار خوب داشته است.

وی خاطرنشان کرد: حرف فعالان اقتصادی در کشور باید شنیده شود و اتاق‌های بازرگانی نیز می‌توانند در این راه کمک شایان توجهی کنند.

نهاوندیان گفت: اگر عزم کرده‌ایم که در رقابت جهانی حضور داشته و برنده نیز باشیم با تیم نامنسجم این امر امکانپذیر نیست بلکه در اقتصاد برای حضور در اقتصاد جهانی باید همکاری بین بخش‌های مختلف اقتصادی، بین دولت و بخش خصوصی ارتقا یابد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از مسائل پر آسیب در این دو سه دهه اخیر بزرگ شدن غیر طبیعی پدیده جدیدی به نام مؤسسات عمومی غیر دولتی است که گاهی نیز با ظاهر عنوان خصوصی سازی رخ داد و عملاً به هدف سیاست‌های اصل 44 کمک نکرد و به نوعی قابلیت نظارت دولت نسبت به این مؤسسات را کم کرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار