معاون امور زيربنايي و حمل و نقل شهري شهرداري يزد با اعلام كاهش 40 درصدي استقبال شهروندان يزدي از ناوگان اتوبوسراني شهر علي‌رغم اقداماتي نظير نوسازي اين ناوگان، بازبيني طرح جامع ترافيك شهر را از رويكردهاي جديد شهرداري ذكر كرد.
کد خبر: ۵۶۲۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۵ 07 February 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ «محمود دهقان» با بيان اين كه امروزه موضوع ترافيك در معابر شهر به يكي از دغدغه‌هاي قابل لمس شهروندان يزدي تبديل شده است، گفت: به همين دليل نيز موضوع بازبيني طرح جامع ترافيك شهر به عنوان يك رويكرد جديد شهرداري مورد توجه قرار گرفته كه اميدواريم با اين رويكرد، سياست‌گذاري و اقدامات مطلوبي را در سال آينده براي اين معضل شهر شاهد باشيم.

وي در اين باره تصريح كرد: البته اتفاق نظر شوراي شهر و شهرداري تلفيق حمل و نقل عمومي، خوردهاي شخصي و استفاده از دوچرخه در معابر شهر است كه در اين رابطه از نقطه نظرات و پيشنهادات صاحب‌نظران استفاده و بهره خواهيم گرفت.

دهقان با اشاره به اين كه طي چند روز آتي مشاور بازبيني طرح جامع ترافيك شهر انتخاب خواهد شد، در مورد ايحاد زيرساخت‌هاي امن براي استفاده از دوچرخه در معابر شهر، گفت: قطعاً با توجه به ايجاد خيابان‌ها و هسته اصلي شهر، ايجاد چنين زيرساختي به منزله كاهش عرض معابر است كه مي‌تواند مشكلاتي را به دنبال داشته باشد لذا در اين رابطه موضوع توجه به خواست عمومي بسيار حائز اهميت است و رسانه‌ها در ايجاد چنين خواستي نقش موثر دارند.

وي با بيان اين كه در برخي كشورهاي دنيا به تعداد جمعيت‌شان دوچرخه‌ وجود دارد و اين خواست عمومي موجب فراهم شدن زيرساخت‌هاي لازم در معابر شهر شده است،  گفت: البته در عين حال موضوع ايجاد مسير‌هاي دوچرخه در برخي معابر شهر انجام شده و در برخي معابر ديگر مانند بلوار جمهوري نيز در دست اجراست.

وي در مورد اقدامات صورت گرفته در رابطه با ناوگان حمل و نقل عمومي شهر براي كاهش مشكل ترافيك نيز خاطرنشان كرد: بررسي‌ها حكايت از كاهش 40 درصدي استقبال شهروندان از ناوگان اتوبوس شهري دارد و متاسفانه اقداماتي نظير نوسازي اتوبوس‌ها نيز نتوانسته جذابيت لازم را براي استفاده شهروندان از اين ناوگان فراهم آورد.

وي با بيان اين وضعيت در صرفه اقتصادي فعاليت اين ناوگان حتي براي بخش خصوصي نيز موثر بوده است، اظهار كرد: البته در همين راستا كارگروهي ايجاد شده تا در مورد خطوط جديد و ناوگان‌هاي كوچكتر در اين بخش تصميم‌گيري كند.

معاون امور زيربنايي و حمل و نقل شهر با اشاره به اين كه براي خيلي از مردم شهرمان هنوز موضوع زيرساخت‌هاي استفاده از خودروهاي شخصي‌شان مانند ايجاد معبر و آسفالت دغدغه و مورد درخواست است، گفت: در برخي كشورهاي دنيا تردد با وسايل شخصي به وي‍ژه در هسته مركزي شهر به قدري هزينه‌بر است كه شهروندان ترجيح مي‌دهند از وسايل حمل و نقل عمومي بهره گيرند و همين موضوع نيز موجب خدمات‌رساني مطلوب‌تر در اين بخش شده است.

راه‌اندازي بي.آر.تي در يزد قطعي است

دهقان با منتفي خواندن موضوع منوريل در يزد، ايجاد اتوبوس‌هاي بي.‌آر.تي در شهر را قطعي دانست و تصريح كرد: مسيرهاي تردد بي.آر.تي در شهر مشخص و تاييد شده ولي روند اجراي طرح به دليل هزينه‌‌هاي بالا و اهميت صرفه اقتصادي براي سرمايه‌گذار خارجي هنوز تعيين نشده كه اميدواريم با انجام مطالعات، در سال آينده شاهد عملياتي شدن ان باشيم.

وي در مورد بلااستفاده مانند رودخانه مركزي شهر نيز اظهار كرد: البته پيشنهادات زيادي اعم از استفاده از آن براي ايجاد يكي از مسيرهاي بي.آر.تي، ايجاد تفرجگاه يا مسير دوچرخه‌سواري و موارد ديگري در مورد اين مكان وجود دارد ولي موضوعي كه ساماندهي اين مكان را از سوي شهرداري به تعويق انداخته، موضوع مالكيت اين مجموعه در رابطه با آب منطقه‌اي است.

وي پيرامون سئوالي در مورد سرانجام وضعيت خيابان قيام يزد نيز عنوان كرد: سياست كلي تبديل اين خيابان به پياده‌راه، سياست درستي است و خيلي از شهرهاي تاريخي نيز به اين سمت پيش رفته‌اند و يزد نيز تجربه موفق خيابان مسجد جامع  را دارد ولي اين كه اين اتفاق در چه بازه زماني روي دهد، نيازمند كار كارشناسي است ولي در مورد وضعيت خيابان، طاحي و بازطراحي آن را در دستور كار داريم.

بهره‌برداري از زيرگذر خليج‌فارس تا نوروز 97

معاون شهردار در ادامه به برخي طرح‌هاي عمراني شهرداري نيز اشاره و يكي از مهمترين آنها را زيرگذر خليج فارس در بلوار مدرس خواند كه با سرمايه‌گذاري 12 ميليارد تومان در دست اجراست.

وي با بيان اين كه قسمت زيرگذر اين طرح داراي 70 درصد پيشرفت است ابراز اميدواري كرد كه تا قبل از نوروز 97 اين طرح آماده بهره‌برداري شود و تا تيرماه 97 ساير دسترسي‌هاي و بخش‌هاي آن نيز مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

وي از ديگر طرح‌هاي عمراني شهرداري كه در آستانه بهره‌برداري است را زيرگذر مهرآوران ذكر كرد و گفت: اين طرح با مشاركت شهرداري، راهداري و دانشگاه آزاد يزد در مرحله اتمام بتن‌ريزي قرار دارد كه با توجه به قريب الوقوع بودن افتتاح نمايشگاه بين‌المللي يزد راه‌اندازي آن حياتي است و دسترسي‌هاي مردمي به ميدان ميوه و تره‌بار نيز به راحتي فراهم مي‌شود.

دهقان از نهايي شدن طرح زيرگذر شهيد قهاري سعيد به صورت مشترك بين راه‌اهن و شهرداري خبر داد و گفت: اين طرح با همكاري خوب شهرداري حميديا در مرحله پاياني قرار دارد و تنها بخشي جزئي از مسيرهاي دسترسي  نياز به آزادسازي دارد.  

معاون شهرداري در پايان نيز ابراز اميدواري كرد كه با همكاري پيمانكار جديد پاركينگ طبقاتي خيابان فرخي، فاز نخست اين طرح كه در مجموع داراي ظرفيت 920 خودرو است، براي نوروز 97 آماده بهره‌برداري و تا نوروز 98 به طور كامل افتتاح شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
من جدیدا از اتوبوس استفاده می کنم چو اتوبوس های تمیز و نو و راحت هستند . فقط برنامه حرکت اتوبوسها واقعا نامنظم است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار