سخنگوی شورای اسلامی یزد با اشاره به اختصاص جایزه بنیاد جهانی انرژی به این شهر، گفت: یزد با دریافت اولین جایزه شهر پایدار بنیاد جهانی انرژی به عنوان شهر پایدار تاریخی در جهان معرفی شد.
کد خبر: ۵۵۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵ 21 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ «محسن عباسی هرفته» با بیان این‌که امروز انرژی یکی از گرانترین کالاهای دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد:‌ وقتی بحث ثروت کشورها در دنیا مطرح می‌شود منابع انرژی یکی از اقلام شاخص در حوزه دارایی کشورها محسوب می‌شود .

وی با اشاره به ضرورت کمتر مصرف کردن انرژی، افزود: مخاطرات زیست محیطی از جمله مباحث جدی است که نسل‌های آینده را تهدید کرده و طبیعی است که توجه به کاهش مصرف انرژی و عدم الایندگی منابع طبیعی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کند .

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد در ادامه گفت: بنیاد جهانی انرژی یکی از موسسات بین‌المللی مستقل جهانی است که از سال 1999 راه‌اندازی شده و در حوزه انرژی‌های مختلف، آب و زمین فعالیت می‌کند .

عباسی ترویج فرهنگ استفاده کم از منابع انرژی تجدیدناپذیر به منظور کاهش آلودگی منابع طبیعی چون آب، خاک و هوا را از مهمترین اهداف بنیاد جهانی انرژی در جهان دانست و بیان کرد: آلودگی هوا، خاک و آب از جمله مباحث مورد توجه این بنیاد است .

این مقام مسئول بحث تغییر اقلیم را از دیگر مباحث جدی در این زمینه و مورد نظر بنیاد جهانی انرژی دانست و ادامه داد: گرم شدن مستمر دمای هوا و کاهش بارش ها، از جمله تغییرات اقلیمی است که به دلیل مصرف بی رویه منابع و استثمار زیست محیطی در کشور و جهان رخ داده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که علی‌رغم تأکیدات فراوان دین مبین اسلام مبنی بر عدم تعرض به محیط زیست، متأسفانه آن طور که باید این مهم در کشور جدی گرفته نشده است،‌ گفت: بنیاد جهانی انرژی از جمله نهادهای شناخته شده بین المللی است که به منظور حفاظت از منابع زیست محیطی هر ساله اجلاسی بین‌المللی را در نقطه ای از دنیا برگزار می‌کند .

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به میزبانی ایران در این دوره اجلاس بین المللی بنیاد جهانی انرژی، تصریح کرد: ارائه جوایز متعدد در مقیاس‌های مختلف به اشخاص و طرح‌های شاخص زیست محیطی و سبز از جمله برنامه های سالیانه این اجلاس است .

عباسی هرفته تغییر رویکرد شهرها در بحث حفاظت از محیط زیست را از جمله طرح‌های مورد قبول در بنیاد جهانی انرژی دانست و بیان کرد: امسال برای اولین جایزه شهر پایدار به عنوان جایزه ویژه در بنیاد بین‌المللی انرژی مطرح شد .

وی در ادامه بازدید اعضای بنیاد جهانی انرژی از بافت تاریخی شهر یزد را یکی از اقدامات انجام شده در راستای معرفی این ظرفیت زیست محیطی عنوان کرد و گفت: بازرسان این بنیاد بین المللی بعد از بازدید از بافت جهانی یزد،‌ این بافت را مجسمه پایداری و تجسم یک شهر پایدار تاریخی در جهان دانستند .

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود عدم تولید زباله و نخاله ساختمانی را یکی از مهمترین ویژگی‌‌های ساختمان‌های بافت تاریخی یزد دانست و افزود: تفکر پایداری به دنبال استفاده حداقلی از انرژی‌های مختلف و همچنین استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است .

وی با بیان این‌که ارائه برنامه‌ مشخص برای حفاظت از ظرفیت‌های زیست محیطی شهر یکی از دلایل نامزد شدن یزد به عنوان شهر پایدار در اجلاس بین‌المللی انرژی عنوان بوده است، افزود: علی‌رغم این که متأسفانه یزد امروز پایدار و سبز نیست، شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد در ارائه برنامه خود به اجلاس جهانی انرژی متعهد شد که برنامه‌های مدیریت شهر یزد را بیش از پیش به سمت شهر پایدار هدایت کند؛ هر چند وی اذعان داشت سهم بخش تاریخی و پایدار شهر یزد در این اتفاق بزرگ بیشتر از برنامه‌های ارایه شده بوده است .

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد پخش مستقیم مراسم اهدا جایزه ویژه شهر پایدار جهانی از بیش از  100 شبکه و رسانه رسمی جهان را فرصت مناسبی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر شهر یزد به جهانیان دانست و بیان کرد: شکل گیری موج رسانه‌ای در سطح بین‌المللی یکی از ویژگی‌های دریافت این جایزه بین‌المللی بود .

وی با بیان این‌که متأسفانه هنوز آمار جذب گردشگران خارجی به شهر یزد متناسب با ظرفیت‌های شهر جهانی نیست،‌ خاطرنشان‌کرد: افزایش شیب جمعیت گردشگر سالانه شهر یزد در دستور کار ویژه مسئولان و دست‌اندرکاران قرار دارد و این نوع اقدامات و افتخارات که به معرفی یزد در سطح ملی و بین‌المللی منجر خواهد شد، در این زمینه نیز کارگشا خواهد بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار