یادداشت تحلیلی:
تا برنامه مدون و مشخصی برای فرهنگ و هنر یزد نداشته باشیم، نمی‏توانیم به اهداف بزرگ فرهنگی و هنری دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۵۵۵۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴ 21 January 2018

موضوع فرهنگ و هنر یکی از مقوله‎های پر اهمیت کشور است که امسال از سوی مقام معظم رهبری با نام‎گذاری سال به عنوان «سال فرهنگ و اقتصاد با مدیریت جهادی و عزم ملی» مورد تاکید قرار گرفته است.
یزد از جمله استان‎هایی در کشور به شمار می‌رود که همیشه در محافل از غنای فرهنگی مردمان آن یاد می‎شود و در طول ادوار گذشته در شاخه‎های مختلف فرهنگ و هنر، بزرگان و مفاخری را در خود پرورش داده است که نام برخی از آنها همیشه در اذهان جاودان باقی خواهد ماند.
متاسفانه در دهه‎های اخیر فرهنگ و هنر استان با وجود هنرمندان متعهد و فاخر خود و تلاش‎های مسئولان امر، بنا به دلایلی آن طور که باید به کشور و دنیا معرفی نشده است.
اما نکته آنجاست که‌ استان با بیان این که فرهنگ و هنر در استان آن طور که شایسته است، نتوانسته جایگاه اصلی خود را پیدا کند و به نظر می رسد ریشه و مشکل اصلی در این زمینه، توجه نکردن به بحث آموزش است.

جدی گرفته نشدن تاثیر هنر
این کمبود را چه در بخش آموزش به هنرمندان و چه در بخش آشنایی هنرمندان استان با جامعه، بسیار محسوس است. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را می‎توان از طریق آثار هنری به مردم آموزش داد. در کشور‌های متمدن و بزرگ دنیا بسیاری از آموزش‌های شهروندی از طریق آثار هنری و هنرمندان شهر به جامعه منتقل می شود.
متاسفانه استفاده از ظرفیت‎های هنری در استان مغفول مانده است به عنوان نمونه به راحتی می‎توان مسائلی مثل اهمیت حفظ محیط زیست، رعایت اصولی شهروندی، گوشزد کردن خطرات آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، سرقت و غیره را به زبان تئاتر به مردم آموزش داد، ولی تاکنون از تأثیرگذاری هنر در استان غافل مانده‎ایم.در واقع نتوانسته‎ایم آن طور که شایسته است، هنر و کارکرد آن را در یزد جدی بگیریم و جزیره‎ای کار کردن اداره های استان در این حوزه، باعث شده تا در این زمینه با مشکلات و موانع زیادی مواجه شویم.

تهیه بانک اطلاعاتی هنرمندان
به جاست تهیه بانک اطلاعاتی هنرمندان استان در دستور کار ارگان های ذیربط قرار گیرد. درحال حاضر شکل، ظاهر و کارکرد هنر تغییر کرده است بنابراین باید کارکرد هنر در گذشته را نسبت به کارکرد حال آن، بررسی کنیم.
هنرمندان خوب و جوانان مستعد در حوزه هنر استان وجود دارند. زمانی فرهنگ و هنر استان موفق خواهد شد که برای هر کدام از اقشار جامعه برنامه داشته باشیم.
تا برنامه مدون و مشخصی برای فرهنگ و هنر یزد نداشته باشیم، نمی‏توانیم به اهداف بزرگ فرهنگی و هنری دست پیدا کنیم.

حرفه‎ای نشدن هنر در یزد
یکی از مشکلات هنرمندان در استان، حرفه‎ای نشدن در این مقوله است. در عرصه هنرهای تجسمی، ‌ آثار هنرمندانمان فروش ندارد و در حقیقت ار آنجا که در بحث اقتصاد هنر ضعیف هستیم، هنرمندان ما هم چندان رغبتی به انجام کارهای هنری به صورت دائمی ‌وحرفه‎ای ندارند. برای تقویت اقتصاد هنر، جمعه بازار هنری استان راه اندازی شود. همچنین نیکوست از هنرمندان با انجام پوشش بیمه‎ای هنرمندان حمایت صورت گیرد. هرچند این حمایت برای انجام کار حرفه ای از سوی هنرمندان کافی نیست. برگزاری هفته فرهنگ و هنر استان در داخل و خارج کشور بسیاردر معرفی توانمندی های هنری استان حیاتی به نظر می رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار