پس از قطعیت یافتن حضور مهران مدیری در مقام مجری برنامه سینمایی «هفت» در ایام جشنواره فیلم فجر، رسانه‌های تخصصی این نقد را مطرح کردند که چرا این برنامه یک چهره سینمایی یا مسلط بر این حوزه سپرده نشده است و مدیری که به تازگی نخستین تجربه کارگردانی‌اش را در سینما سپری کرده و تجربه بازیگری محدودی در سینمای ایران دارد و بیشتر تلویزیونی است تا سینمایی، کنترل این برنامه را به دست گرفته است؟
کد خبر: ۵۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 19 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ برنامه سینمایی «هفت» با مدیریت و اجرای فریدون جیرانی به سرعت به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل شد و همین اهمیت افزایش فشارها به جیرانی و تیمش را در پی داشت و در نهایت آنها کنار رفتند. در ادامه محمود گبرلو به عنوان مجری و اداره کننده برنامه هفت انتخاب شد که به باور بسیاری از ناظران دوران افت برنامه هفت را با اجرای او شاهد بودیم. همراهی گبرلو و دعوت از برخی گروه‌ها منتهی به ماندگاری‌اش نشد و در نهایت عذر او نیز خواسته شد.

سپس نوبت به بهروز افخمی رسید تا در مقام گرداننده و مجری برنامه «هفت» بکوشد جنجالی‌ترین سری این برنامه را بسازد. افخمی به سمت یک جریان خاص انعطاف نشان داد و تصور کرد این جریان می‌تواند او را روی آنتن حفظ کند اما به محض پایان قرارداد کاری‌اش، عذرش را خواستند و پس از افخمی این برنامه دیگر روی آنتن نرفت. در طی یک دوره طولانی گزینه‌های متعددی برای اجرای هفت مطرح شد و در نهایت با مهدی کرم پور به عنوان گزینه توافق ش و قرار بود او پس از بازگشت از جشنواره ونیز، تولید این برنامه را پی بگیرد.

در شرایطی که کنداکتور تلویزیون در انتظار بازگشت هفت بود، یکباره مشخص شد زیرآب کرم پور نیز خورده و مرتضی میرباقری در اظهاراتی عجیب با اشاره به اسامی مطرح برای تولید و اجرای برنامه «هفت» اظهار کرد: «اسامی که تاکنون برای حضور در برنامه «هفت» در خبرها عنوان شده، نادرست است و از این پس نیز هر اسمی به عنوان کاندیدا مطرح شود، صد درصد حذف خواهد شد… مهدی کرم‌پور هم حذف خواهد شد، چرا که اگر کسی به کار تیمی قائل نباشد قواعد کار تیمی را بر هم می‌زند» و بدین ترتیب برنامه هفت به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون مجدداً به کما رفت.

از این موضع گیری حدود پنج ماه می‌گذرد و در این مدت گزینه‌های فراوانی به عنوان مجری و گرداننده برنامه «هفت» مطرح شده‌اند. اکنون پس از طرح‌ نام مجری‌هایی پرسابقه چون رضا رشیدپور، محمدرضا شهیدی فرد، فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، اکبر نبوی، محمدرضا شریفی نیا، محمدحسین لطیفی و رسول صدرعاملی، اجرای این برنامه به مهران مدیری سپرده شد که اسباب شگفتی اهالی سینما را در پی داشت.

علی اصغر پورمحمدی با اعلام رسمی این خبر گفت: «اجرای ویژه برنامه هفت در طول مدت جشنواره فیلم فجر بر عهده مهران مدیری گذاشته شده است. مهران مدیری مجری با شایستگی‌ها و توانمندی‌های مشخصی است و هم در حوزه سینما فرد شناخته شده و مسلطی است و هم در اجرا فرد توانمندی است. همین موضوع منجر شد طی جمع‌بندی‌هایی که داشتیم ایشان را برای اجرای برنامه هفت انتخاب کنیم.»

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که اجرای ویژه برنامه «هفت» با مهران مدیری است یا سری جدید هم به ایشان سپرده خواهد شد؟ عنوان داشت: «فعلا توافق صورت گرفته در اجرای ویژه برنامه برنامه هفت در طول مدت جشنواره فیلم فجر به ایشان سپرده شده و برای بعد از آن هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.»

مدیر شبکه سه سیما همچنین درپاسخ به این سوال که پیش از این اعلام شده بود قرار است مهران مدیری رقمی بالای ۱۰۰ میلیون تومان برای اجرای ویژه برنامه دریافت کند نیز گفت: «هنوز اصلا براورد برنامه انجام نشده و میزان دستمزد ایشان هم رقمی در حد عرف خواهد بود و اعلام این اعداد و ارقام شایعه‌ای بیش نیست.»

اعلام رسمی انتخاب مهران مدیری از روز گذشته با نقدهایی همراه شده که عمدتاً نه متوجه توانمندی مدیری در اجرا، بلکه به واسطه سابقه و تجربه او در حوزه سینماست. اجرای برنامه «هفت» نیاز به عقبه سینمایی و تجربه حضور مستمر در فضای سینما، درک همه چالش و شناخت سوابق چهره‌ها دارد و به همین دلیل جیرانی در اجرای این برنامه از افخمی و گبرلو موفق تر ظاهر شد.

منتقدان با طرح این نقدِ به جا که مهران مدیری فاقد این شناخت و سابقه طولانی در سینماست و عمدتاً چهره‌ای تلویزیونی محسوب می‌شود تا سینمایی، از ضعف او در اطلاعات سینمایی سخن می‌گویند که در برنامه دورهمی و در مواجهه با سینماگران نیز بعضاً نمود عینی می‌یابد. با این حال باید پذیرفت در شرایطی که رسیدن به یک گزینه قطعی برای اجرای هفت بسیار دشوار شده بود، انتخاب مدیری و توافق با او اتفاق قابل قبولی است.

از اواخر دوران جیرانی تاکنون برخی جریانات تلاش موثری برای خط دهی به برنامه «هفت» داشتند و همین جریانات خواستار تشکیل شورای سیاست گذاری برای برنامه «هفت» بودند و در واقع به دنبال آن بودند که آنچه در برنامه هفت رخ می‌دهد توسط آنها تنظیم شود و مجری برنامه، مجریِ سیاست‌های آنها باشد.

به باور برخی ناظران همین تلاش‌ها منتهی به استمرار طولانی تعطیلی هفت شد و در تعیین روند یک برنامه پای معاون سیما را نیز به میان کشید و برخی رسانه‌ها این گزاره را نیز مطرح کردند که هفت برای همیشه تعطیل شده و با توجه به شدت اختلافات حتی برای یک قسمت دیگر نیز پخش نمی‌شود. در این شرایط از سرگیری فعالیت این برنامه با مهران مدیری هنر مدیریت شبکه سه بوده است و باید امیدوار بود مدیری از پس این برنامه تخصصی برآید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار