فاضلی جامعه شناس در نشست شب یزد:
 استاد جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه شهر باید نماد پیوند و ارتباط و عنوان مهمترین نیاز انسان باشد، گفت: شهرسازی معاصر نماد از هم گسیختگی پیوندها، ارتباطات و فرهنگ‌ها است.
کد خبر: ۵۵۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 18 January 2018

به گزارش تابناک یزد، نعمت الله فاضلی که در نشست ماهیانه فرهنگی و اجتماعی شب های یزد که به همت خانه فرهنگ صدوقی با عنوان یزد و مسئله شهر در ایران معاصر برگزار شده بود، سخن می گفت، افزود:درایران معاصر با بحران کاستی فرهنگ و حاشیه راندن انسان مواجه شده ایم.

وی به بحران آموزش عالی در ایران و نوع نگاه وعقلانیت ابزاری درآن اشاره کرد و گفت:مسئله یادهی از نهاد دانشگاه رخت بسته است  و گفتمان مهندسی برآن حاکم شده است.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر بحران مهندسی تشدید شده و به طور ملموس کاستی فرهنگ در شهر احساس می شود.

این استاد دانشگاه افزود:اشیاء و ابزارها در جامعه کنونی ما غلبه کرده است و چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند مهم و ارزشمند شده اند و مفهوم و کیفیت دیگر جایی ندارد.

به گزارش خانه فرهنگ صدوقی، به گفته فاضلی نیاز به خلاقیت،شکوفایی،تاریخ،میراث،نمادها،نشانه ها ،فلسفه و آگاهی از موارداصلی که است که باید در مسانل شهر به آن توجه و پرداخته شود.

این انسان شناس و استاد برجسته دانشگاه گفت:متاسفانه دید کنونی ساختن پل، ساختمان و بلوار شده است و مسائل جامعه شناختی کنونی را بی محل بزاریم.

ما چه بخواهیم چه نخواهیم نیاز به گفتگو و ارتباط داریم اما شهر در ایران معاصر به ویژه در ۴۰ سال اخیر بحرانی دارد به عنوان کاستی فرهنگی یعنی شهرسازی ما دارد روز به روز گسیختگی ایجاد می کند نه پیوند و ارتباط.

وی عنوان کرد: امروز ساختمان‌ها، خیابان‌ها و میدان‌ها امکان تفسیر و تعبیر در مشاهده را برای ما فراهم نمی کنند و ساختمان‌های سر به فلک کشیده و تکنولوژی های پیشرفته را می بینیم اما قادر نیستیم چیزی را در مورد آنها معنا کنیم یا بفهمیم و همچنان باید خیابان‌ها را برویم شاید در انتهای آن یک موزه یا یک خانه قدیمی باشد که احساس کنیم آن را می فهمیم.

فاضلی تصریح کرد: ارتباط یک مفهوم فانتزی خیالی موهوم شاعرانه نیست بلکه ارتباط یعنی با خودم، جهان هستی و انسان‌های اطرافم و با خدای خود بتوانم آگاهانه سخن بگویم ضمن اینکه زندگی آنجایی آغاز می شود که احساس وجود داشته باشد، اگر در یک خیابانی راه رفتی و هیچ احساسی به تو دست نداد، آن خیابان برای تو یک سنگ بزرگ است.

دکترای جامعه شناسی بیان کرد: ما از ۱۳۴۰ شمسی به بعد پایان معماری در ایران را شاهد بودیم و پس از آن تنها ساخت و ساز کردیم.

فاضلی تصریح کرد: امروز مردم ما باید شروع کنند به نقد کردن و بازاندیشی زندگی جمعی خود و دیگر تفکر و فلسفه و ادبیات و علوم مرتبط با انسان را زیر پا نگذارند و آن را بی ارزش ندانند و آگاه باشند که حتی شهر خوب، شهری است که فیلسوف، متفکران، شاعران آنها را بسازند و مهندسان تنها مجری ساخت باشند نه خالق آن.

وی عنوان کرد: شهر، آفریده ذهن و خلاق و متعلق به انسان است و مسئله شهر در دوران معاصر این است که شهرها انسانی نیست البته در یزد هنوز از آن شهر انسانی چیزهایی هست اما آنچه شهر را انسانی می کند، آنچه به یزد اعتبار می دهد، بافت تاریخی نیست، شخصیت و فرهنگ شهر است.

فاضلی تاکید کرد: ما شهر ساخته ایم اما ‌شهروند نساخته ایم، شهر ساخته ایم اما شهرنشین نساخته ایم، شهر ساخته‌ایم اما نهادهای اجتماعی نساخته ایم و پیوندها، آیین‌ها و رسوم را نادیده گرفته ایم و اینها همه نیازمند بازبینی و نقد است

وی با اشاره به اینکه جامعه به تدریج معنا را از دست داده است ،اظهار داشت:نیازمند جدی به ارتباطات و گفتگو هستیم.برخی آمارهای موسسات خارجی می گوید ایرانی ها عصبانی ترین مردم جهان هستند این در حالی است که ایرانی های عصبی نیستند بلکه جامعه عصبی شده است چرا که در جامعه به صورت سیستماتیک، تبعیض تولید و آن را می بیند.

فاضلی در ادامه به کهن شهر یزد اشاره کرد و گفت:یزد روحیات خاصی دارد که در نتیجه زیست تاریخی  و نظام معنایی خود بدست آورده است.

وی ادامه داد: فرهنگ یزد هم نسبت به برخی تخریب ها و عدم توجه متولیان به برخی مسائل مهم جامعه شناختی رو به تضعیف است و در این شهر و فرهنگ  آن نمونه بسیار دقیقی از زوال را شاهد هستیم و این خود می تواند مورد تحقیق بسیاری قرار گیرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درعین حال تاکید کرد برای نمونه به رشد آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت:درست است که در یزد آمار آسیب های اجتماعی در مقایسه با دیگراستانها پایین می باشداما ضریب رشد آن در حال افزایش است.

وی راه حل این معضلات را نقد زندگی جمعی  و بهره گیری از فیلسوفان و جامعه شناسان عنوان کرد.

فاضلی تاکید کرد: شهر خوب نیازمند تعامل همگانی برای رسیدن به اهداف متعالی در عرصه فرهنگی و نیز کاهش آسیب های اجتماعی است.چنین شهری نیازمند جامعه شناس، هنرمند ، فیلسوف و نیروهای توانمند در عرصه های فرهنگی و اجتماعی است که موجب خلاقیت و سعادت همگانی می شود و برای تحقق آن باید تلاش کرد.

دانشیار پژوهشگاه علوم ‌انسانی و مطالعات ‌فرهنگی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف متعالی چنین شهری نیاز به شهروندان آگاه و مشارکت مسئوولان در فعالیت های مختلف اجتماعی است که باید برنامه ها بازاندیشی شود. یزد تاریخ و فرهنگ متعالی دارد ولی بعضا دیده می شود که این فرهنگ در گذر زمان دچار تزلزل شده که موضوع مهمی است، باید بررسی شود.

فاضلی با بیان اینکه در ایران معاصر با بحران کاهش فرهنگ و به حاشیه راندن آن مواجه هستیم، یادآور شد: باید برای بررسی موضوع و حل آن توسط نخبگان و دلسوزان جامعه تلاش های لازم انجام شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چیزهایی که قابل اندازه گیری هستند،نزد مردم مهم شدند ولی ما نیاز به خلاقیت ، شکوفایی ظرفیت ها ، تاریخ ، میراث، نمادها و نشانه ها داریم .

این استاد برجسته خاطرنشان کرد: قبل از آنکه شهر یزد را مهندسین با بلوار و خیابان بسازند در طول تاریخ شاعران، نویسندگان، فیلسوفان ساخته اند و اگر احساس می کنیم که نیاز است این فرهنگ حفظ شود باید فیلسوف و شاعر شهر را حفاطت کنید. در شهر جدید یزد برخلاف گذشته اش، انسان گم شده است و همه طراحی ها و تصمیم گیری ها حول ماشین انجام می شود. هیچ کجا پیاده راه ندارید ولی بلوارهای زیادی ساخته اید. مشکل شهری مثل یزد عدم توجه به انسان به مفهوم ارتباط است که متولیان امر باید برای آن تحقیق کنند.

وی در پایان تاکید کرد: بیایید باهم برگردیم به متنهایمان  و بدانیم هر ملتی متنهایش مهم استحافظ، مولانا و فردوسی اش ماندگار است، متنش ماندگار است نه ساختمانهای بزرگ و بلوارهایش و دلسوزان و کنشگران شهر باید برای آن فکر کنند.

گفتنی است شب یزد مجموعه نشست های ماهیانه فرهنگی و اجتماعی است که آخرین چهارشنبه هر ماه به میزبانی خانه فرهنگ شهید صدوقی برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار