صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان يزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبديل كرده تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی را برای توليد و اشتغال پايدار فراهم ساخته است .
کد خبر: ۵۵۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 17 January 2018

در حال حاضر بيش از 200 واحد تولیدی سنتی و صنعتی در زمینه تولید فرآوردهاي كنجدي فعال هستند که از این تعداد 34 واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی، سنتی و يا در قالب مشاغل خانگي در حال فعاليت مي باشند .

از سال 1394 تاكنون 26 واحد صنعتي توليد  فرآورده هاي كنجدي در استان به بهره‌برداري رسيده كه شرايط اشتغال بيش از 300 نفر را فراهم نموده است. همچنين بيش از 86 فقره جواز تاسيس براي توليد ارده،حلوا ارده،روغن كنجد، روغن ارده و ديگر مشتقات كنجدي توسط مديريت صنايع تبديلي و غذايي استان صادر گرديده است .

  «علیرضا طاقه باف» در این خصوص اظهار کرد: از این تعداد واحد بیش از 85درصد در شهرستان اردکان متمرکز هستند و عمده محصولات تولیدی در این مجموعه ها شامل حلوا ارده بيش از 50 درصد ، روغن ارده و روغن کنجد حدود 30 درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود 20 درصد است. میزان تولید ارده و حلوا ارده در شهرستان اردکان روزانه در مجموع بالغ بر 160 تن است که 90تن از این میزان حلوا ارده و 70تن دیگر ارده و ساير مشتقات كنجدي مي باشد .

  وی اشاره به این نکته که در حال حاضر بیش از 1100 نفر به طور مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت می باشند افزود: در شش ماهه دوم سال با توجه به اینکه این محصول به صورت فصلی تولید می شود این تعداد تا 2600 نفر نیز افزایش می یابد واین در حالی است که بیش از 3500 نفر هم به صورت غیر مستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند .

مدیر صنایع تبدیلی و غذايي سازمان جهادکشاورزی استان یزد در ادامه گفت: ماده اولیه این کارگاه ها کنجد است که علاوه بر ارده و حلوا ارده، روغن نیز از آن استخراج می شود که بسیار مفید و مغذی است .

  این مقام مسئول تصریح کرد : بنا به آمارهای موجود، خرید کنجد توسط کارخانجات استان یزد چیزی حدود 48000 تن در سال می باشد که تولید 65000 تن فراورده های کنجدی و 4000 تن روغن کنجد را به همراه دارد که تنوع محصولات ، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته بندی محصولات کنجدی از سیاست های عمده این مدیریت در این صنعت میباشد .

  وی اشاره به اهمیت وجایگاه صنایع بومی در کشور(صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان يزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبديل كرده است تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی را برای توليد و اشتغال پايدار فراهم ساخته است) گفت: این صنایع به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله: اشتغال پايدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات مي باشد. اما این تولیدات با مخاطراتی نیز مواجه هستند که این مدیریت با در اولویت قراردادن موضوع " توليد و بسته بندي روغن كنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده‌هاي غذايي برپايه كنجد و ارده " در برنامه اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در راستای کمک به این صنعت تلاش می‌کند .

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به سياست وزارت جهادكشاورزي در خصوص سهولت در امر صادرات محصولات كشاورزي لازم است كليه واحدهاي توليدي در امر برندسازي و استاندارد سازي محصولات خود طبق استانداردهاي بين المللي اقدامات لازم را انجام نمايند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار