کد خبر: ۵۵۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶ 17 January 2018

به گزارش تابناک یزد، زهرا شاه شوازی در مطلبی در هفته نامه پرگار نوشت: همیشه به خصوص در آغاز فصل گرما یادمان می‌افتد که در کنار خیابان‌های منتهی به چهار راه مهدیه، خیابان طالقانی برخی از مسافران شهرستانی چادر زده‌اند و یا خودروی خود را تبدیل به اتاقکی کرده‌اند که شب‌ها را در آنجا بمانند چون یکی از بستگانشان در بیمارستان بستری است و آنها باید در کنارش بمانند اما چون در یزد جایی را برای ماندن ندارند و یا وسعشان برای پرداخت هزینه اقامت در مراکز اقامتی نمی‌رسد؛ چادرخوابی را در خیابان تجربه می‌کنند.
اما نه تنها در خیابان‌های اطراف مراکز درمانی بلکه همراهان بیماران در اتاق بیمارستان‌ها هم وضعیت خوبی ندارند در بسیاری از بیمارستان‌ها هنوز صندلی خشک و آهنی نقش یک تختخواب را برای همراه بیمار بازی می‌کند. این وضعیت گاهی چند ماه ادامه دارد و حتما در خیلی از موارد بستگان بیمار هم مریض می‌شوند. این مسائل جدا از مشکلات روانی است که گریبان آنها را می‌گیرد. این بخشی از مشکلات بیمارانی است که از استان های جنوب شرق کشور برای درمان راهی یزد می شوند؛ همه آنچه ذهن این مسافران را درگیر خود کرده، درمان بیمار‌شان بستری شان در بیمارستان است.
گردشگری سلامت، حلقه گمشده این روزهای کشور و استان ماست. بیمارانی که تنها به درمان آنها آنهم در بیمارستان مراکز درمانی فکر شده است و کسی برای همراهان بیمار برنامه ریزی نکرده است. در حالیکه هر بیمار و همراهش یک گردشگر است. تنها ذکر همین یک نمونه می تواند بیانگر ضرورت یک برنامه ریزی در حوزه گرشگری سلامت باشد.

توریسم درمانی
توریسم درمانی به عنوان شاخه ای از گردشگری سلامت، موضوع جذابی در صنعت توریسم و صنعت خدمات پزشکی و زیبایی است؛ که در آن شخص از کشوری پیشرفته به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست. توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را ترجیح می‌دهد.
هر ساله میلیون ها نفر در سراسر دنیا برای دریافت خدمات با کیفیت تر و ارزان تر درمانی به کشور های دیگر سفر می کنند. تایلند، مکزیک و هند جزو مقاصد جذاب گردشگری سلامت در دنیا هستند. به طور متوسط درآمد حاصل از توریست درمانی بیش از ۳ برابر توریسم معمولی است. طبق آمار آژانس توریسم درمانی (MTA) در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰ میلیون نفر برای دریافت خدمات زیبایی و درمانی به آسیا سفر کرده اند. در منطقه ی خاورمیانه ترکیه، اردن و امارات برنامه های زیادی برای جذب گردشگر سلامت داشته اند و توانسته اند موفقیت های چشمگیری در جذب مسافر داشته باشند. هند از کشورهای مهم آسیایی در عرصه توریسم پزشکی که ۲۲ بیمارستان آن موفق به دریافت گواهینامه JCI شده‌اند. توریسم پزشکی هند بسیار در جهان شهرت دارد، عمده دلیل جذب شدن توریست‌ها به هند، ارزان بودن خدمات به نسبت سایر کشورهاست. همچنین هند طرح ویزای M را به اجرا درآورده است، ویزایی که در سفارتخانه‌های هند در دیگر کشورها به افرادی داده می‌شود که جهت دریافت خدمات پزشکی قصد سفر به هند را دارند. در این میان ایران و به طور خاص استان یزد به دلایل متعددی مزیت های رقابتی و پتانسیل بالایی در زمینه ی جذب گردشگر درمانی دارد. پزشکان و اساتید زیادی در ایران فعالیت می کنند که در سطح کشور و جهان صاحب نام هستند و حسن شهرت شان به تصویر برند ایران در زمینه ی توریسم کمک می کند. همچنین ایران به پایتخت جراحی بینی معروف شده است.
در یزد نیز پزشکان حاذق یزدی توانسته اند در زمینه دیابت، قلب، ناباروری، زیبایی و...چهره خوبی از حوزه درمان ارائه دهند. نباید فراموش کرد که اعتمادی که مردم استانهای همجوار به ویژه در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان به خدمات و کادر پزشکی یزد دارند، یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به موفقیت یزد در حوزه گردشگری سلامت در بخش داخلی شود، چراکه این تفکر در منطقه جنوب شرق کشور وجود داشته است که پزشکان یزدی خدمات درمانی بهتری را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر جهانی شدن شهر یزد و بهره مندی از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعت گردی؛ پتانسيل ها و توانمندي هاي استان را در زمينه گردشگري سلامت و توريسم درماني تقویت می کند؛ و این باعث می شود یزد بتواند در بعد بین المللی نیز مردم منطقه به ویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه را برای دریافت خدمات درمانی و سلامت به یزد جذب کند. لذا ایجاد بیمارستانهای ویژه گردشگران خارجی ضرورت توسعه گردشگری حوزه سلامت را در استان دو چندان می کند. چرا که ارائه خدمات در بیمارستان‌های عادی به گردشگران خارجی به این دلیل که اهداف گردشگران خارجی با بیماران ایرانی تفاوت دارد، ضمن اینکه فضای بیمارستان‌های فعلی مناسب گردشگران خارجی نبوده و قطعا نحوه خدمات‌رسانی که دارند باید ارتقا یافته در حدی که بیماران را راضی نگه داشته و زمینه جذب توریسم درمانی بیش از بیش فراهم شود.
گفته می شود هر گردشگر سلامت می تواند ۴ تا ۶ هزار دلار به کشور وارد کند لذا راه اندازی آژانس های گردشگری سلامت بستری است که ایجاد آن باعث می شود تا از این طریق توریسم سلامت با شرکت های ویژه این حوزه انجام شود و بیمار خارجی با ویزای درمانی کشور وارد شود و خدمات درمانی را دریافت کند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار