تشکیل ستاد پیگیری حادثه نفتکش سانچی در ابتدای وقوع حادثه

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه با توجه به وظایفی که برعهده دارد و در صحنه خارج از مرزها به عنوان دیده‌بان ایران عمل می‌کند، از طریق سفارتخانه و نمایندگی‌های خود، نخستین دستگاهی است که به سرعت از تحولات خارج از کشور آگاه می‌شود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره اقدامات دستگاه دیپلماسی در این رابطه اظهار داشت:‌ وزارت امور خارجه از همان ابتدا که از وقوع این حادثه اطلاع یافت و با توجه به مشخصات نفتکش سانچی و میزان سوختی که حمل می‌کرد و همچنین احتمال آتش‌سوزی ناشی از تصادف و انفجار، ستادی را تشکیل داد و دستوراتی را به سفارتخانه و کنسولگری ایران در پکن و شانگهای داد تا اقداماتی را همراه با طرف چینی برای اطفای حریق انجام دهد.

وزارت امور خارجه از طریق مستقیم با طرف چینی در ارتباط بود

قاسمی با بیان اینکه ستاد بحرانی برای رسیدگی به این موضوع از سوی دولت چین نیز تشکیل شد، تصریح کرد: همچنین با توجه به اهمیت موضوع و همچنین حضور تعداد از هم‌وطنان ایرانی که در این نفتکش مشغول به خدمت بودند، کمیته‌هایی فعال در نزدیکی محل حادثه تشکیل شد و مسئولان مربوطه و متخصصین ذیربط به آنجا رفته و فعال شدند.

وی افزود: وزارت امور خارجه و ستاد تشکیل شده از سوی دستگاه دیپلماسی نیز با طرف چینی از طریق طریق خط مستقیم در تماس بود و رایزنی‌های لازم را به عمل می‌آورد. همچنین وزارت امور خارجه در تماس با طرف چینی تلاش کرد متخصصین مربوطه ایرانین به چین رفته و در نهایت، ایران با توجه به گستردگی ابعاد حریق و وسعت آن، با سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز ارتباط برقرار کردیم و با آنها در حال مشاوره و رایزنی انجام می‌داد.

عملیات امداد و نجات مشترک به خاطر افزایش دما و وقوع انفجارهای جدید لغو شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه متعاقب بروز حادثه، ارتباطاتی با ژاپن نیز برقرار شد و با آنها درخصوص چگونگی کمک‌رسانی گفت‌وگو صورت گرفت، خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که با طرف چینی و ژاپنی انجام داده بودیم و همچنین اعزام تیم امداد و نجات و ارسال تجهیزات لازم و جدید به محل حادثه، قرار بود یک عملیات مشترک از سوی ایران، چین و ژاپن در بامداد روز یکشنبه انجام شود که مشروط به مهیا شدن شرایط، کاهش دما و عدم انفجار جدید بود که متاسفانه دمای محل وقوع حادثه با توجه به سوختن نفت در آن روز افزایش یافت و انفجارات جدیدی در درون نفتکش اتفاق افتاد که در نهایت منجر به لغو و عدم انجام عملیات امداد و نجات جدید شد.

قاسمی اضافه کرد:‌ با توجه به افزایش دما و وقوع انفجارات جدید، نفتکش سانچی در نهایت غرق و مشخص شد پرسنل زحمتکش و دلسوز آن که در راه سازندگی کشور ماموریتی را انجام می‌دادند، درگذشتند و در نهایت غرق شدند.

هم‌اکنون نمی‌توان درخصوص چرایی و چگونگی سانحه سانچی قضاوت کرد

وی با بیان اینکه هم‌اکنون نمی‌توان درخصوص چرایی و چگونگی موضوع در شرایط کنونی قضاوت کرد و سخن گفت، ابراز داشت: باید صبور بود و به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای توجهی نکرد چراکه موضوع، مسئله‌ای فنی است که دارای پیچیدگی‌های بسیاری است. با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن از سوی متخصصین ذیربط و مسئولان مربوطه، بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و در نهایت یک گزارش تخصصی و جامع داده می‌شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: تا اتمام بررسی‌های کارشناسی و ارائه گزارش جامع، باید از هر گونه گمانه‌زنی و صحبتی که می‌تواند حاصلی جز تشویش و انحراف افکارعمومی و ایجاد ذهنیت‌ها و تصورات نادرست نداشته باشد، جلوگیری کرد.

دولت چین تلاش خود را در حد توان انجام داد

قاسمی با اشاره به ضرورت رسیدگی به خانواده‌های قربانیان این حادثه بیان کرد: باید به بازماندگان این حادثه توجهی ویژه‌ای داشت و به کاهش و التیام آلام آنها کمک کرد. قطعا مردم ایران خود را در این درد و مصیبت شریک می‌دانند و با بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام همدردی می‌کنند.

وی درخصوص عملکرد دولت چین و انتقاداتی که به عملکرد آنها می‌شود نیز یادآور شد: براساس آنچه که ما اطلاع داریم، برخلاف گمانه‌زنی‌های صورت گرفته و بیان برخی افراد مبنی بر اینکه دولت چین در کمک‌رسانی سستی و کاهلی کرده و جدی نبوده است، طرف چینی از ابتدای این حادثه در حد بضاعت و توان خود تلاش‌های جدی و لازم را انجام داده است؛ همانطور که افراد و دستگاه‌های داخلی مربوطه که هم در محل حادثه و هم در تهران بودند، حداکثر تلاش‌شان را کردند.

شایعه حمله به نفتکش سانچی با واقعیت همخوانی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص برخی شایعات مبنی بر حمله نظامی به این نفتکش یا ماموریت کشتی‌ای که به این نفتکش تصادف کرده برای غرق کردن آن نیز عنوان کرد: در پی هر حادثه‌ای از قبیل غرق شدن نفتکش سانچی، شاهد هستیم که در فضای مجازی مباحثی مطرح می‌شود که با واقعیت منطبق نیست و فاصله بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به ابعاد گسترده حادثه نفتکش سانچی ممکن است عده‌ای به گمانه‌زنی پرداخته و اظهارنظر کنند، گفت: زمانی می‌توان با قاطعیت درخصوص چرایی و چگونگی وقوع این حادثه سخن گفت که گزارش‌های فنی و تخصصی آن توسط مسئولان و متخصصین پس از بازخوانی جعبه سیاه منتشر شود. درخصوص این شایعه نیز مسئله مطرح شده با واقعیت همخوانی ندارد و شاهد یک نوع داستان‌سرایی و قصه‌گویی مبتنی بر تخیل هستیم.

مقصد نهایی نفتکش سانچی کره جنوبی بود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: ابعاد و گستردگی این شایعات به گونه‌ای است که حتی برخی مقصد نهایی این نفتکش را کشور دیگری اعلام کردند در حالی که از ابتدای امر اعلام شده بود مقصد نهایی این نفتکش کره جنوبی است و تمامی اسناد و مدارک نیز نشان می‌دهد که محموله برای کره جنوبی بوده است و در این مدت نیز میان مقامات دو کشور به ویژه از طریق وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها رایزنی‌ها و تماس‌های مستمری با یکدیگر داشتند.

قاسمی با اشاره به برخی از انتقادات نسبت به وزارت امور خارجه اظهار داشت: وزارت امور خارجه سازمان امدادگر نیست بلکه مسئول سیاست خارجی و پیشبرد دیپلماسی است و وظایف تعریف‌شده و مشخصی در این رابطه دارد و تسهیل‌کننده ارتباطات است.

تا بازخوانی جعبه سیاه، باید از قضاوت‌های زودهنگام جلوگیری کرد

وی اضافه کرد: در این حادثه نیز وزارت امور خارجه تلاش‌های بسیاری برای تشویق و انجام همکاری‌های متقابل میان دستگاه‌های ذیربط داخلی با سازمان‌های مشابه خارجی انجام داد. تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا تیم ایرانی در چین مستقر شوند و طرفین در ارتباطی مستقیم با یکدیگر باشند و کار مورد پیگیری قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: تا زمان انتشار گزارش نهایی حاصل از بررسی‌های فنی و تخصصی و همچنین بازخوانی جعبه سیاه، باید از قضاوت‌های زودهنگام جلوگیری و صبر کرد تا وضعیت روشن شود و دید مشکل پیش آمده ناشی از چه بوده و چرا این حادثه رخ داده است.