کد خبر: ۵۵۳۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹ 16 January 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ مدیر فروش «ایرباس» روز دوشنبه پیش‌بینی کرد تحویل ده‌ها هواپیمای این شرکت هواپیماسازی به ایران انجام خواهد شد، اما انجام مبادلات مالی آن احتمالاً بیش از برنامه‌ریزی‌های قبلی زمان خواهد برد.

ایران بعد از توافق هسته‌ای با گروه موسوم به 1+5 از دو شرکت بزرگ هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس سفارش خرید ده‌ها هواپیما را داده است. اما دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه بار دیگر با بی رغبتی تعلیق تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد، و از متحدان اروپایی آمریکا خواست به رفع "کاستی های فاجعه بار" آن توافق کمک کنند یا آمریکا از آن خارج خواهد شد.

شرکت اروپایی «ایرباس» و رقیب آمریکایی‌اش، «بوئینگ» توافق کرده‌اند مجموعاً 180 هواپیمای مسافربری به شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران، «ایران‌ایر» تحویل دهند. ترامپ می‌تواند مجوز فروش این هواپیماها به ایران را باطل کند.

علی‌رغم این، «جان لیهی»، مدیر فروش ایرباس در مصاحبه با «رویترز» پیش‌بینی کرد که تحویل این هواپیماها به ایران انجام خواهد شد. وی گفت: «من فکر می‌کنم آن معاملات انجام خواهند شد، اما نه بر اساس برنامه‌ریزی زمانی اولیه.»

وی ادامه داد: «ما باید ساز و کارهای تامین مالی آن را فراهم کنیم؛ آنها باید قبل از تحویل هواپیماها پرداخت بیعانه برای آن را در نظر بگیرند.»

ایرباس تا کنون سه فروند هواپیما به ایران تحویل داده است.

شرکت ایرباس در دولت قبلی آمریکا موفق شد از وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز صادرات هواپیما به ایران را بگیرد. این مجوزها اوایل دهه بعد باطل می‌شوند و ایرباس بایستی در آن زمان، بار دیگر مجوزهای خود را تمدید کند.

دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند فرایند صدور یا تمدید مجوزها، به دلیل ابهام‌ها در سیاست آمریکا در قبال ایران روال کندتری داشته است.

«لیهی» که قرار است ماه آینده از سمتش بازنشسته شود خاطرنشان کرد ایرباس درباره ساخت هواپیما برای ایران قبل از دریافت بیعانه، محتاط عمل خواهد کرد. منابع آگاه به رویترز گفته‌اند «بوئینگ» هم ساخت هواپیما برای ایران قبل از دریافت پیش‌پرداخت را متوقف کرده است.

مدیر فروش ایرباس تصریح کرد: «لازم است پیش‌پرداخت انجام شود و از آنجا به بعد است که تولید آغاز شود؛ بنابراین، ما داریم کار را دشوارتر از آنچه انتظار داشتیم پیش‌ می‌بریم، اما هنوز معتقدیم که مسائل حل خواهند شد.»

گزارش ها حاکیست که بسیاری از موسسات مالی و بانک های بین المللی به دلیل نگرانی در مورد آینده برجام و تخطی از محدودیت مالی آمریکا از معامله با ایران خودداری می کنند.

منابع آگاه گفته‌اند ایران به دلیل عدم تامین فاینانس خارجی برای خرید این هواپیماها مجبور شده هزینه هواپیماهایی که تا کنون دریافت کرده را از طریق بانک مرکزی خود و به صورت نقد پرداخت کند.

دولت نتوانست فاینانسور بیابد/ایرباس هواپیماهای ایران را حراج کرد

حدود دو ماه پیش رسانه ها خبر داده بودند با توجه به ناتوانی ایران در تامین فاینانسور برای خرید هواپیماهای برجامی، ایرباس نیز از چند شرکت هواپیمایی دیگر دنیا برای فروش هواپیماهای A ۳۲۰ بازاریابی کرده و گویا هواپیماهایی که برای به فروش به ایران کاندیدا کرده بود را به تازگی به کشورهای دیگری فروخته است. شرکت های ایر آسیا (مالزی)، ایر ایندیا (هند)، اویانا برازیل (برزیل) و سعودی عربین ایرلاینز (عربستان) از جمله خریداران ایرباس های ۳۲۰ ایران هستند که به دلیل عدم تامین مالی آنها، شرکت فرانسوی ایرباس، رجیسترهای شرکت های هواپیمایی غیر ایرانی را بر روی بدنه هواپیماها ثبت کرده است.

این شرایط در حالی رخ داده است که امضای قرارداد با سه شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند و ای تی آر برای خرید ۲۰ فروند هواپیما، از معدود دستاوردهای برجام محسوب می شد.

 

 

//الف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار