مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با تشریح میزان بارندگی‌ها در استان، اظهار كرد: براساس ميانگين بلند مدت بارش استان‌های کشور، استان یزد کم بارش‌ترین استان در کشور است.
کد خبر: ۵۵۲۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰ 16 January 2018

«محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست با مدريان صداي و سيماي يزد در اين رابطه افزود: میزان بارندگی استان در سال آبی 97-96 تاکنون 2.9 میلیمتر بوده كه نسبت به متوسط  دوره آماری 90 درصد کاهش داشته است . 

وی با اشاره به این که روان آب سطحي رودخانه‌هاي استان  هم با کاهش چشمگیری روبرو بوده است، بیان کرد: بعضی افراد در مناطق بالادست اقدام به ذخیره سازی آب می‌كنند و مانع جریان طبیعی آب می‌شوند، همچنین تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران از دلایل دیگر کاهش رواناب‌هاست.

جوادیان‌زاده افزود:  تعداد منبع آبی در استان یزد 3846 حلقه چاه ، 387 دهنه  چشمه و 2630 رشته قنات است که  از طریق حفر  چاه عمیق و نیمه عمیق 833 میلیون متر مکعب  ،چشمه 32 میلیون مترمکعب و از قنات 163 میلیون متر مکعب  تخلیه آب زیرزمینی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد اظهار كرد: افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی، توسعه صنعتی و توسعه اجتماعی موجب کاهش کیفیت منابع آب، افزایش پساب‌های خانگی، صنعت و آلوده کننده‌های زیست محیطی می‌شود.

وی اصلی‌ترین عوامل انسانی تهدید‌کننده منابع آبی را حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیر مجاز، آلوده‌سازی منابع آب، ذخیره‌سازی و برداشت غیر مجاز آب، تعرض به حریم و بستر رودخانه ها، توسعه کشت و مصرف بی رویه آب، افزایش صنایع پرآبخواه و آلاینده دانست.

جوادیان زاده مشکل اساسی در برداشت از منابع آبی استان را اضافه برداشت چاه‌های مجاز برشمرد و گفت: میزان برداشت واقعی و میزان پروانه چاه‌های مجاز کشاورزی با هم متفاوت است بطوری که  در دشت یزد -اردکان میزان واقعی برداشت 212 میلیون مترمکعب در سال است در حالی که میزان پروانه چاه‌های مجاز کشاورزی این دشت باید 177 میلیون مترمکعب در سال باشد . 

این مسئول میزان افت سالیانه آب زیرزمینی سال گذشته در کویر ابرکوه را 1.4 متر و در ابرکوه 90 سانتی‌متر ذكر و اظهار كرد: افت آب زیرزمینی موجب نشست زمین، ایجاد فروچاله‌ها و از بین رفتن آبخوان می‌شود . 

وی تهدیدکننده‌های سلامت منابع آب را شامل استقرار بعضی صنایع آلاینده در بالادست دشت‌ها،عدم تصفیه فاضلاب تعدادی از صنایع، وجود صنایع پر آبخواه و آلوده در سطح استان ،تخلیه فاضلاب در مناطق نزدیک به تامین آب شرب، عدم رعایت حریم گلخانه‌ها با چاه‌های شرب،استفاده بی رویه سموم و کود در بخش کشاورزی،آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی ذكر كرد.

جوادیان زاده با اشاره  به این مطلب که تامین آب سالم و مطلوب برای کلیه ذی‌نفعان چشم‌انداز  شرکت آب منطقه‌ای یزد است، افزود: اصلی‌ترین ماموریت‌های این شرکت مدیریت عرضه و تقاضا و حفاظت کمی و کیفی از منابع آب است.

وی با تشریح طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، گفت : برای اجرای هرچه بهتر این طرح نیاز به همکاری و حمایت تمام دستگاه‌های اجرايي است.

جوادیان زاده  در مورد اقدامات حفاظت کیفی از منابع آب انجام شده، اظهار كرد: جلوگیری از حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز به منظور جلوگیری از شور شدن آب، تعيين حريم كيفي چاه‌ها و منابع آب شرب، ایجاد فرهنگ مصرف و اعمال مدیریت کمی و کیفی، تعریف زون‌های آب شرب، شناسايي نقاط آلاينده منابع آب،جلوگيري از استقرار واحدهاي آلاينده در مناطق حساس، اجرای برنامه ایمنی آب با همکاری سایر ارگان های ذیصلاح  و نمونه‌برداري از منابع آب شرب جزء این اقدامات است.

اين مسئول در پایان سخنانش از مدیران و تهیه‌کنندگان برنامه های صدا و سیما خواست تا شرکت آب منطقه‌ای را جهت آگاه ساختن جامعه نسبت به بحران کم آبی به خصوص در بخش کشاورزی یاری كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار