رييس مركز تحقيقاتي و درماني ناباروري يزد حفظ باروری در افراد سرطانی را امكان‌پذير و حتي در حال انجام مي‌داند و اظهار مي‌كند: اگر چه شیمی‌درمانی مي‌تواند روی سلول‌های زایای افراد، اثراتي مخرب ايجاد كند ولي با اقداماتي مانند فریز کردن اسپرم و تخمک در چنين افرادي قبل از انجام شیمی‌درمانی می‌توان از احتمال عدم باروری آنها پس از شیمی درمانی پیشگیری کرد.
کد خبر: ۵۵۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 15 January 2018

به گزارش تابناک یزد پروفسور «عباس افلاطونیان» در مورد امكان حفظ باروري افراد در شرايط كنوني رشد فزاينده انواع سرطان در جامعه، تصريح مي‌كند: یکی از مهمترین وظایف مراکز تحقیقاتی درمانی ناباروری،  حفظ باروری در افراد سرطانی است، حتي اين امكان در بيماراني كه هنوز ازدواج نکرده باشند نيز وجود دارد.

به گفته وي، شیمی‌درمانی معمولاً روی سلول‌های زایای افراد، اثراتي مخرب دارد لذا در اين افراد قبل از انجام شیمی‌درمانی می‌توان با فریز کردن اسپرم و تخمک، از عدم باروری بعد از شیمی درمانی پیشگیری کرد.

اين متخصص زنان و زایمان فلوشیپ ای.وی.اف و استاد دانشگاه علوم پزشکی یزد در اين رابطه خاطرنشان مي‌كند: فریز کردن اسپرم مردان کار بسیار ساده‌ای است زیرا هر مرد با یک انزال می‌تواند میلیون‌ها اسپرم از بدن خود خارج کند و نگهداری آنها کار سختی نیست چرا که اسپرم در طول مدت فریز، تخریب نمی‌شود . 

وی ادامه مي‌دهد: البته حفظ باروری در زنان سرطانی در مقايسه با مردان، دشوار است چرا كه زنان به صورت ماهيانه در زمان قاعدگي، یک تخمک رها می‌کنند که این تخمک نیز از بدن خارج نمی‌شود و گرفتن تخمک از زنان سرطانی منوط به شرايط خاصي است.

افلاطونیان در اين مورد مي‌گويد: به همين منظور معمولاً با استفاده از داروهای محرک سعي در آزاد‌سازی بیش از یک تخمک مي‌شود كه پس از خارج كردن آنها از رحم، براي فريز كردن اقدام مي‌شود.

وی به برخي شرايط خاص در اين مورد كه اين اقدام را نيازمند كسب مجوز والدين و پزشکي قانونی مي‌كند نيز اشاره مي‌كند و از بهره‌گيري روشي جدیدتر در اين رابطه با انجام لاپراسکوپی خبر مي‌دهد و تصريح مي‌كند: در اين روش كه در حال حاضر تنها در تهران انجام مي‌شود، لایه کورتکس یعنی قشر تخمدان كه حاوي چندين تخمك است، به صورت نواری برداشته و فریز می‌شود.

وي متذكر مي‌شود: البته اين روش نيز داراي يك ضعف هست به نحوي كه متاسفانه در این روش فرد بیمار ممکن است قادر به بیهوشی نباشد لذا تنها برای یک سری افراد خاص استفاده مي‌شود.

پرفسور افلاطونیان در گفت‌وگو با ايسنا، لازمه تمام این اقدامات براي حفظ باروري را قرار نگرفتن بیمار سرطانی در مرحله حاد بيماري مي‌داند و اظهار مي‌كند: البته این امر نیازمند اجازه پزشک متخصص پس از ارزيابي وضعيت بيمار است.

رييس مركز تحقيقاتي درماني ناباروي يزد در پايان نيز عنوان مي‌كند: با وجود اين كه عدم آگاهی بسیاری از بيماران از چنين امكاني غالباً باعث از دست رفتن زمان حفظ باروري آنها مي‌شود، ولي در مركز درماني يزد از موارد فريز شده اسپرم و تخمك بيماراني نگهداري مي‌شود كه تاكنون براي درمان و بارداري مراجعه نكرده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار