گفتگوی با سیدحسینی، معاون مستعفی عمرانی استانداری یزد:
برخی افراد خاص در داخل استان به شدت جلوی روند ثبت یزد در یونسکو سنگ اندازی می کردند. ویرانه تحویل گرفته بودم ولی خوشحالم که امروز استان حرفی برای گفتن دارد. مسکن مهر جزو مهمترین چالش‌های استان است، بسیاری از مشکلات این پروژه،بدون راه حل است. در دوره احمدی نژاد آنقدر پروژه در استان کلنگ زنی کرده بودند که دولت کلا قید کلنگ زنی را زد. دولت پولی برای اتمام پروژه های دولت قبل نداشت. در نامه به استاندار جدید، گزارشی از آنچه تحویل گرفته بودم و آنچه تحویل داده ام را نوشته ام.
کد خبر: ۵۵۲۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹ 14 January 2018

به گزارش تابناک یزد، حجم زیاد پروژه های نیمه تمام عمرانی پس از دوره احمدی نزاد و مشکلات رکود و تورم که نشات گرفته از آن زمان است، چهار سال حوزه پیچیده عمرانی استان را مدیریت کرد و بخش دولتی را مجاب کرد پروژه های بر زمین ماندهتوسعه زیرساخت های استان که عقب ماندگی داشت را با برنامه جلو برد. اینها درد دل‌های معاون مستعفی هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد «سیدمحمدرضا سیدحسینی» است.
او که معتقد است تنها برای تنوع در مدیریت استان و نوآوری از مسئولیت خود استعفا داده و پیشنهادات خود را برای توسعه هر چه بیشتر استان به استاندار جدید تقدیم کرده است.
در شرایطی که بسیار انتظار داشتند، سیدحسینی مدیریت اجرایی استان را در دست گیرد و استاندار شود، عده‌ای با سنگ اندازی جلوی این اتفاق را گرفتند و مردم استان را از استاندار بومی محروم کردند و بسیاری استعفای سیدحسینی را ناشی از انتخاب نشدن وی به سمت استاندار می‌دانند در حالی که ایشان قبل از اتمام دولت و تغییر مدیریت‌ها، تصمیم خود را اعلام کرده بود.
امروزه استان یزد با مشکلات بسیاری از جمله طرح‌های نیمه تمام و بی پولی مفرط دولت روبرو است که سوالات بسیاری را در ذهن مردم تداعی می‌کنند. این که در چقدر زمینه این پروژه های عمرانی برنامه ریزی و نقدینگی وجود دارد ؟ اولویت اصلی در پروژه های عمرانی در استان یزد چیست ؟ مشکلات امروزی این پروژه ها از کجا نشات می‌گیرد و تا چه اندازه در راه اندازی این طرح ها به مشکلات دیگر استان مانند بیکاری، آلودگی هوا و سایر مشکلات مردم توجه می‌شود ؟
از طرفی استان دارای مشکلات بسیاری همچون بی‌آبی ، آلودگی هوا، خشکسالی و آتش سوزی و دیگر مشکلات همه و همه این سوالات ذهن مردم را به خود مشغول کرده است.
بهتر پاسخ این سوالات را از زبان سیدمحمدرضا سیدحسینی بشنویم. او که با تصدی پست معاونت هماهنگی امور عمرانی به اذعان بسیاری از مسئولان، به خوبی طرح‌های نیمه تمام عمرانی را مدیریت کرد و در حد توان خود انها را به سرانجام رساند.

وارث دولت احمدی نژاد
معاون مستعفی هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با اشاره به مشکلات کشور در سال 92 میگوید: وضعیت کشور در سال 92 به نحوی پیش رفت که ما وارث مشکلات عدیده‌ای شدیم که از گذشته برای ما باقی مانده بود. عدم تحقق در آمدها، فشارهای جهانی، افت قیمت نفت و تحریم ها همگی کشور را به شرایطی بحرانی نزدیک کرده بودند.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» می افزاید: در چنین شرایطی تعداد زیادی از پروژه های ناتمام در کشور و استان باقی مانده بود که همگی در دست تکمیل بودند و بسیاری از این پروژه ها احساسی و بدون کارشناسی آغاز شده بود.
وی با بیان اینکه نحوه برخورد با پروژه های نیمه کاره یکی دیگر از مشکلات ما بود، به بیان مثالی پرداخت. وی در این مثال که درباره سالنهای ورزشی بود، میگوید: تعداد زیادی از این سالنها در روستاهایی با جمعیت بسیار کم ساخته شده بودند که بین 10 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
سید حسینی ادامه میدهد: چند پروژه سالن ورزشی را به اتمام رساندیم که استفاده خاصی از آنها نمیشود و در حال حاضر خاک میخورند.
وی خاطرنشان میکند: مسلما فقط زمانی مردم حلاوت و شیرینی این طرح ها را خواهند چشید که این طرح ها بالفعل و قابل بهره برداری شوند و این در حالی است که انجام این طرح ها به ضرر مردم تمام میشد. از طرفی این تعداد کثیر پروژه های نیمه تمام توان و سرعت رشد کشور را گرفته بود.
وی یکی دیگر از بزرگترین پروژه ها پر ایراد دولت سابق را مسکن مهر عنوان میکند و میگوید: پروژه مسکن مهر مشکلات بسیاری داشت که با تلاش مضاعف توانستیم بسیاری از آنها را حل کنیم و دومین استانی بودیم که مسکن مهر را به اتمام رساندیم.
سیدحسینی اضافه می‌کند: اما مدیریت برخی از مناطق همچون مسکن مهر اشکذر بسیار تلخ بود. دلیل آن جانمایی غلط مسکن مهر اشکذر و پیچیده بودن مشکلات آن بود. برخی از آن مشکلات را مرتفع کردیم ولی بعضی از مشکلات همچنان بدون راه حل به قوت خود باقی است.

رکود و تورم و تحریم، بودجه های ما را بلعید
معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه از سال 92 به بعد بودجه های عمرانی کاهش چشمگیری داشت، ادامه میدهد: در آن سالها وضعیت کشور به طوری پیش رفت که دولت مجبور شد که بیشتر منابع و اعتباراتی را که به دست آورده را در وهله اول خرج پرداخت هزینه های دفاعی، فرهنگیان و آموزش و پرورش و سایر پروژه های ملی و یارانه ها کند و به این ترتیب چیزی از این منابع برای پروژه عمرانی باقی نماند.
وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب ما در آن سالها در استان از مجموع اعتباراتی که داشتیم حتی برای تعمیر ماشینهای استانداری هم حتی پول برای هزینه کردن نداشتیم.
وی با بیان اینکه در سال 90 از 343 میلیارد تومان اعتبار برای 776 طرح عمرانی به 480 طرح با 159 میلیارد تومان اعتبار در سال 95 رسیدیم، اظهار می‌کند:این خود نشان از کاهش شدید نقدینگی دارد.
وی ادامه میدهد: بسیاری از پیمانکاران از ما طلب داشتند و از طرفی خودشان هم بدهکار بودند و به رغم مراجعه مدام خانواده آنها برای دریافت بدهی‌هایشان، دست ما کوتاه بود.
سید حسینی با بیان اینکه مشکل بعدی موضوع زیر ساختها بود، میگوید: لوله های انتقالی آب فرسوده شده بودند و برای تعویض آنها باید اقدام عاجل صورت میگرفت. با توجه به آن شرایط برای رسیدن به وضعیت پایدار نسبی شبکه را به چند چاه اضطراری تجهیز کردیم و همه اینها در شرایطی بود که اعتباری نداشتیم و تنها با کمک خدا از این مسیر عبور کردیم.
وی ادامه میدهد: در این چند سال مردم کمتر از واقعیت بحران آب را درک کردند. دلیل آن تصمیم مجموعه به استرس وارد نکردن به مردم بود و برخی از مشکلات را بدون رسانه ای کردن حل کردیم.
با بیان اینکه اعتبارها بسیار محدود بودند، می‌افزاید: با این تخصیص کم ما فقط پروژه های عمرانی حیاتی را اولویت بندی کردیم . این پروژه ها شامل پروژه های آب و راه سازی و برخی پروژه های آموزشی و مدیریت بحران بودند.

هیچ کلنگ دولتی به زمین خورده نشد
معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه اینقدر در زمان آقای احمدی نژاد کلنگ به زمین خورده بود که امکان آغاز پروژه عمرانی جدید برای دولت روحانی وجود نداشت، میافزاید: ابتدا پروژه های 80 درصد به بالا را تمام میکردیم و به همین ترتیب 70 درصد و به همین شکل دیگر پروژه‌ها را تکمیل کردیم.
وی ادامه میدهد: وقتی که ما متوجه شدیم که اعتبارات دولتی برای ورود به طرحهای عمرانی جدید نیست و نمی توان صرفا بر روی منابع دولتی تکیه کرد به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های عظیم عمرانی روی آوردیم.
سید حسینی در پاسخ به اینکه آیا در استان زیر ساخت های کافی برای جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، میگوید: درابتدا این زیرساختها وجود نداشتند ولی این زیرساختها را ایجاد کردیم.
وی با بیان اینکه در زمینه انرژی پاک و خورشیدی با شرکتهای آلمانی و دیگر کشورها قرارداد بستیم میافزاید: در مجموع 600 مگا وات مجوز به شرکتهای خارجی برای فعالیت در بخش خورشیدی دادیم.
وی می افزاید: استان پتانسیل این را دارد که منبع انرژی خورشیدی شود و در صورت تحقق آن اتفاقهای اقتصادی خوبی برای ما می افتد. همچنین در زمینه جذب سرمایه گذار برای مدیریت پساب در اردکان، میبد، مهریز و بافق از بخش خصوصی استفاده کردیم.
این مقام مستعفی استانداری می افزاید: افزایش اشتغال و حمایت از تولید به ویژه تولید داخلی از جمله اهداف و اولویت های ما در جذب سرمایه گذاران است و برای نمونه ما حتی در بحث آزاد راه‌ها، راه آهن و توسعه منابع آب در استان تلاش‌های زیربنایی انجام دادیم.
سید حسینی در پاسخ به این که مهم‌ترین راهکار برای حل مشکل بیکاری در استان چیست ؟خاطر نشان میکند: برای رسیدن به اشتغال زودرس فعال کردن بخش‌های مسکن ، راه و آب و خاک لازم است، ما با فعال شدن این بخش‌ها میتوانیم در زمینه اشتغال گام‌های بلندی برداریم.

اسناد خرانه مشگل گشای برخی مشکلات مالی
معاون مستعفی هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه یکی از راه‌های کنترل مشکلات مالی ناشی از کم شدن نقدینگی اسناد خرانه بود، توضیح میدهد: اسناد خزانه اسنادی است که به پیمانکار داده میشود و بعد از 6 ماه تا 2 سال به نقدینگی تبدیل میشود و با تهیه این اسناد از راه های مختلف موفق به اتمام برخی از پروژه ههای عمرانی شدیم. این در حالی است که اسناد خرانه به پروژه های ملی داده میشود و ما با پیگیری های فراوان موفق به دریافت آنها می شدیم.
وی با بیان اینکه در زمینه دو بانده کردن راه آهن بافق از این اسناد استفاده بسیاری صورت گرفت، ادامه میدهد: با همین اسناد این مسیر 250 کیلومتری ریل گذاری شد و همچنین در پروژه های جاده‌سازی نیز از این اسناد استفاده شد.
سیدحسینی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما بین‌المللی شدن فرودگاه یزد بود، می‌افزاید: برای تحقق این هدف مهم، زیرساخت‌هایی نیاز بود که فراهم شد. هر چند در حال حاضر نواقصی وجود دارد که در رفع آنها تلاش می‌شود.
وی با بیان اینکه اکثر راه‌ها اصلی روکش شده است، می‌افزاید: پروژه 45 کیلومتری جاده یزد-بافق در مراحل پایانی به بی‌اعتباری محض خورد با این حال 40 میلیارد برای آن هزینه شد در حالی که 6 میلیارد به این طرح اعتبار اختصاص یافت.

تلاش‌ها برای ثبت جهانی یزد
معاون مستعفی هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه در زمینه حفاظت میراث فرهنگی تلاش بسیاری صورت گرفته است، می‌گوید:به همین منظور به سمت تکمیل پرونده ثبت جهانی یزد رفتیم. در ابتدا سازمان میراث فرهنگی کشور برای ارسال پرونده یزد به اجلاس یونسکو زیر بار نمی‌رفت و اعتقاد داشتند ثبت شهر کار سخت و غیرممکنی است.
وی با بیان اینکه اجرایی کردن این پروژه همت و همدلی بسیاری می خواست، می‌افزاید: چندین بار دستور معاون رئیس جمهور برای ارسال پرونده را گرفتیم ولی باز هم همکاری‌های مورد نظر صورت نگرفت. از طرفی مشکل بعدی بعضی از هم استانی‌ها بودند. آنها معتقد بودن که نباید زیاد به میراث وفرهنگ پرداخته و توجه شود.
وی ادامه می‌دهد: این افراد خاص در برخی موارد در ظاهر موافق بودند اما در مسیر جهانی کردن یزد سنگ اندازی می‌کردند.
سید حسینی با بیان اینکه در نهایت با اصرار پرونده را به یونسکو ارسال کردیم، می‌افزاید: پس از تلاش‌های فراوان و برخی از اصلاحات مد نظر یونسکو، یزد را به ثبت جهانی رساندیم.
وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده پس از جهانی شدن یزد می‌گوید: با جهانی شدن اتفاقات مثبت اقتصادی و فرهنگی می‌تواند برای استان رخ دهد. برخی از کشورها با ثبت یک اثر جهانی اقتصادشان را متحول می‌کنند و این نشان از اهمیت میراث فرهنگی در دنیای کنونی دارد.

یزد، استانی سبز
معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه جزو استان‌های سبز کشور هستیم، می‌افزاید: در دوره فعالیتم در زمینه محیط زیست فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و با توجه به شرایط و اعتباراتی که داشتیم به صورت جدی به این موضوع ورود کردیم. وی ادامه می‌دهد: در حیطه مسئولیت من هیچ پروژه‌ای بدون اولویت محیط زیستی مصوب نشد و بسیاری از پروژه‌هایی که شک داشتیم از نظر محیط زیستی مشکل زا است را متوقف کردیم. همچنین در زمینه منابع طبیعی با وجود محدودیت آب کارهای خوب و بزرگی انجام شد و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
وی درباره فعالیت‌های صورت گرفته برای حفاظت از محیط زیست نیز می‌گوید: تبدیل 263 کوره آجر دستی به گازی، تبدیل 2 هزار و 742 گلخانه گازوئیلی به گازی، فیلتر دار کردن 17 کارخانه فولاد از 22 کارخانه موجود و تحت پوشش قرار دادن 99 درصد جمعیت شهری و 73 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش گاز از جمله این فعالیت‌ها بود.

تقدیم برنامه‌ها و راهکارها به استانداری
سیدحسینی تنها دلیل استعفای خود را ورود نیروهای جدید و نوآوری در مدیریت استان عنوان و بیان می کند: برداشت من این بود که با ورود افراد جدید سرعت توسعه استان بهبود پیدا می‌کند و هیچ موضوع دیگری در این زمینه دخیل نبود و تصمیم خود را قبل از پایان دولت سابق گرفته بودم.
وی با بیان اینکه پس از اتمام دوره مسئولیت خود نامه‌ای به استاندار نوشتم، می‌افزاید: در این نامه مشکلات مربوط به آب و طرح‌های موجود، محیط زیست، پساب، فرودگاه و راه‌های زمینی، گاز، طرح‌های تفظیلی، مسکن و ... ذکر شد و وضعیت روشنی از شرایط فعلی استان به استاندار ارائه شد. منبع: هفته نامه پرگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار